Sterke punten
- Perfect voor de lange afstanden
- Beveiligingssystemen bieden voldoende bescherming
- Ideaal voor de wintersport: varianten met vierwielaandrijving (AWD)
Zwakke punten
- Stevig prijskaartje
- Inmiddels een ouder model, met vaak hoge kilometerstand
- Grote motoren, die een slokje lusten
Volvo S80 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo S80, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Volvo S80
-
Volvo S80 2.4d Automatique Full Option 70.000km Carnet Volvo
€ 7.450,-Geen informatie- 70.000 km
- 04/2008
- 120 kW (163 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
7,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
194 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6000 Charleroi -
Volvo S80 S80 D Automaat Airco Leder Xenon Memory Trekhaak
€ 7.990,-Geen informatie- 230.000 km
- 06/2013
- 120 kW (163 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9000 Gent -
Volvo S80 S80+3.2+AWD+Aut.Executive
€ 2.500,-Geen informatie- 349.056 km
- 03/2008
- 175 kW (238 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- LPG
-
10,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2490 Balen -
Volvo S80 1.6+D+DRIVe+R-design
€ 6.200,-Geen informatie- 135.000 km
- 10/2010
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
4,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
119 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7160 Pieton -
Volvo S80 S80+2.0+D+Summum
€ 3.700,-Geen informatie- 298.000 km
- 07/2010
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9300 Aalst -
Volvo S80 2.4i 20v
€ 4.000,-Geen informatie- 81.354 km
- 11/2001
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
211 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7060 Soignies -
Volvo S80 2.0 D Summum
€ 3.700,-Geen informatie- 275.000 km
- 07/2010
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6000 Charleroi
Interesse in een Volvo S80
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veilige familieauto
- Ruim interieur
- Krachtige aandrijflijnen
- Op-en-top Zweeds design
Technische gegevens
Motorisatie
Bij zijn introductie in 1998 bood Volvo de S80 aan met vijf- en zescilinder benzinemotoren en vermogens van 140 tot 272 pk. Er waren ook vijfcilinder dieselmotoren met 130 tot 163 pk beschikbaar en zelfs een BiFuel-variant (aardgas/benzine). Alle motoren werden dwarsgeplaatst om meer ruimte in het interieur te creëren.
In maart 2006 verscheen de tweede generatie S80 op de markt. Deze bracht nieuwe zescilinder-in-lijn motoren en een 4,4-liter V8-motor met 315 pk en 440 Nm. Een automatische transmissie was alleen beschikbaar voor de zescilindermodellen met een cilinderinhoud van 3,2-liter of meer, en de V8. Voor het eerst was de S80 ook leverbaar met vierwielaandrijving (AWD). Dit geldt echter alleen voor de V8.
Bij de modelupdate van 2009 werden enkele nieuwe motoren aan het gamma toegevoegd en breidde Volvo het gamma naar beneden uit. Zo kwam er een 1,6-liter dieselmotor die Ford samen met het Frans PSA had ontwikkeld. De V8 werd eind 2010 geannuleerd. In 2011 kwam een opgewaardeerde 2,4-liter dieselmotor met vijf cilinders en 215 pk beschikbaar. Deze kreeg moderne common-rail twin-turbo technologie die een efficiëntere verbranding, een lager verbruik en een betere acceleratie mogelijk maakt.
De diesel van de D5-versie was er met keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Geartronic-automaat met zes versnellingen. Beide transmissies hebben een sportstand en waren ook leverbaar met vierwielaandrijving (AWD).
Afmetingen
Met een lengte van 4,82 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,44 meter is de Volvo S80 van de eerste generatie een ruime vijfpersoons reissedan. Een wielbasis van 2,79 meter zorgt voor een goed rijcomfort en veel beenruimte achterin. De tweede generatie groeide nog iets meer en bracht hem op een lengte van 4,85 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,49 meter. Het leeggewicht varieert tussen1.601 en 1.886 kilogram, afhankelijk van de motor en uitrusting. De kofferbak is voldoende bemeten met 440 liter laadvolume. Vanaf 2006 is dit toegenomen tot 480 liter. Het toegestane geremde trekvermogen van 1.800 kilogram (2.000 kilogram voor de T6 van de tweede generatie) is gemiddeld voor de voertuigklasse.
De belangrijkste specificaties op een rij van de tweede generatie (2006 - 2016):
Volvo S80 | |
---|---|
Marktintroductie | sinds 1998; sinds 2006 (2e generatie) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,85 × 1,86 × 1,49 m |
Wielbasis | 2.79 m |
Inhoud bagageruimte | 440 l |
Ledig gewicht | 1.601-1.886 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.060 kg |
Cilinderinhoud | 1596-2953 cc |
Vermogen | 80 kW (109 pk) tot 235 kW (315 pk) |
Koppel | 185-440 Nm |
Topsnelheid | 205-250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,5-10,9 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 6,0-10,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 139-237 g/km |
Varianten
Toen Ford het merk overnam, werd de S70, die in 2000 verdween, vervangen door de S80. Tegelijkertijd nam Volvo met deze auto afscheid van de hoekige vormen. Aanvankelijk waren er drie uitrustingsvarianten in het programma: Comfort, Premium en Executive. In het Executive-pakket zaten bijvoorbeeld TFT-schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen en een koelvak. Met de modelupdate van 2006 bracht Volvo een aanzienlijk gemoderniseerde S80 in de showrooms. De pakketten kregen de namen Kinetic, Momentum, Summum en Executive. Visueel en technisch zag het er nu aanzienlijk frisser uit en er waren enkele noviteiten aan boord. Zo was er stoelventilatie die zelfs werkt wanneer de stoelverwarming is ingeschakeld: handig wanneer de passagiers nat van de regen de auto zijn ingestapt. Ook is er een massagefunctie.
Prijzen
Zelfs de basisvariant van de Volvo S80 had een krachtige vijfcilindermotor die veel rijplezier beloofde. Gezien dit feit en de zeer goede basisuitrusting leek de instapprijs van ongeveer 30.000 euro zeker een goede investering. Het topmodel, de T6, moest als nieuwe auto rond de 47.000 euro opleveren en in de tweede generatie stegen de prijzen tot ruim boven de 50.000 euro.
De S80 is nu echter alleen nog als occasion in Nederland verkrijgbaar. Hier liggen de prijzen rond de duizend euro voor oudere exemplaren met een hogere kilometerstand. Enkele honderdduizenden kilometers zijn hier zeker niet ongewoon. De motoren worden als zeer betrouwbaar en robuust beschouwd en zijn daarom ook zeer geschikt voor langdurig gebruik. Voor een exemplaar met weinig kilometers en een krachtige V8 lopen de prijzen uiteen van10.000 tot 15.000 euro
Design
Buitenkant
Met de S80 in 1998 waagde Volvo zich aan een geheel nieuwe designtaal voor het merk. Vóór die tijd stonden Volvo's bekend om hun hoekige en ietwat ouderwetse design, maar met de S80 nam Volvo een frisse stap in een meer moderne richting. Het nieuwe design was eigentijds, maar tegelijkertijd niet te opvallend. Dit ontwerp legde de basis voor de huidige modellen van het Zweedse merk. De vooruitstekende neus, de V-vormige randen van de motorkap, de afgeronde achterlichten en de smallere koetswerkvorm aan de bovenkant kenmerken het uiterlijk.
In 2006 werden de lijnen nog moderner getrokken en de S80 had nu optionele bi-xenonkoplampen met dynamische bochtverlichting. Volvo's kleurenpalet is breed, maar in de meeste gevallen werden bescheiden kleuren – zoals zilver, zwart en blauw – verkocht.
Binnenkant
De S80 had voor die tijd een zeer moderne cockpit. Alle bedieningselementen zijn logisch en praktisch ingedeeld. Comfortabele stoelen met lendensteun (ook verkrijgbaar met verwarmde stoelen en elektrisch verstelbaar als optie) maken hem tot een rustgevende reisgenoot. Talrijke extra's zoals een navigatiesysteem, een Dolby surround systeem van Dynaudio, cruise control, automatische klimaatregeling, een multifunctioneel stuurwiel, houtinleg en lederen bekleding zorgen voor een gevoel van luxe. Het hoogtepunt is de Executive-versie, die niets te wensen overlaat.
Veiligheid
Volvo heeft altijd de veiligheidsnorm bepaald. In 1959 bedacht de Zweedse Volvo-ingenieur Nils Ivar Bohlinden de driepuntsgordel. De tweede generatie modellen heeft een automatisch noodoproepsysteem (Volvo on Call). Een rijstrookassistent en een remassistent zijn ook beschikbaar. Ruimtebesparende en geoptimaliseerde motoren bieden een betere bescherming bij een frontale botsing. Tegen meerprijs was een actief chassis leverbaar, dat de rijveiligheid verder verhoogde. De actieve veiligheid van de passagiers wordt gewaarborgd door talrijke airbags, gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers, automatische hoogteverstelling van de gordels, ABS en WHIPS. SIPS-bescherming aan de zijkant is standaard.
De Euro NCAP-beoordeling voor de Volvo S80 is goed: vijf van de vijf sterren voor frontale en zijdelingse aanrijdingen, en vier van de vijf sterren voor bescherming van voetgangers.
Alternatieven
Met name enkele Duitse fabrikanten zijn actief in de voertuigklasse waar de S80 in opereert. Bijvoorbeeld de BMW 5 Serie, de Mercedes E-Klasse en de Audi A6. Ze scoren allemaal met goede kwaliteit, hedendaagse technologie en een goed imago. Een concurrent van een andere orde is de Chrysler 300C. Deze valt op door zijn unieke, Amerikaanse uiterlijk.
Maar kopers kunnen ook bij Volvo vinden wat ze zoeken. De Volvo S60 is iets kleiner, maar niet minder comfortabel en betrouwbaar. En niet te vergeten de opvolger van de S80: de S90.