Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volvo S90 AS24 4.jpeg

Volvo S90

1 / 4
Volvo S90 AS24 4.jpeg
Volvo S90 AS24 1.jpeg
Volvo S90 AS24 2.jpeg
Volvo S90 AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Hoog comfort
  • Tijdloos, Scandinavisch design
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Compactere kofferruimte
  • Weinig dynamisch rijgedrag

Volvo S90 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo S90, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.7 - 9.9s
Maximumsnelheid:180 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):38 - 177 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.7 - 7.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4963 x 1879 x 1440 mm
Portieren:4
Kofferruimte:436 - 500 liter
Aanhangergewicht:427 - 595 kg

Scandinavische luxe

Volvo vond zichzelf opnieuw uit met de XC90 in 2015, en de V90 en S90 waren daarna aan de beurt om de nieuwe huisstijl te ontvangen. De V90 zette als break vooral in op die Volvo-typische ruimte, terwijl de S90 het stiekem wat hoger speelde. Zo kan je hem enkel krijgen met sterkere motoren en biedt hij standaard flink wat luxe.

Interesse in een Volvo S90

Volvo S90 tweedehands auto
Volvo S90 nieuwe auto
Volvo S90 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Volvo draagt al decennia lang veiligheid hoog in het vaandel, en dat is voor de nieuwe modellen niet anders. Ze pronken met heel wat innovatieve en standaard inbegrepen veiligheidsuitrusting.

  • Met de nieuwe designtaal die de XC90 lanceerde in 2015, is daar echter ook een aspect van Scandinavisch design bijgekomen. Daardoor ziet iedere nieuwe Volvo er stijlvol en minimalistisch uit.

  • Ook luxe staat tegenwoordig centraal bij Volvo, en daarin wil de S90 uitblinken. Zo biedt de auto veel zitruimte en comfort.

  • Alles draait tegenwoordig om de geëlektrificeerde aandrijflijnen, en zo kan je ook de S90 uitrusten met Volvo’s krachtige plug-inhybride aandrijflijn.

Belangrijke gegevens

Motoren

Volvo wil elektrificeren, en dat valt te zien aan het motorengamma van deze S90. Zo was de sedan er al vroeg bij met een plug-inhybride aandrijflijn, en verving Volvo omstreeks 2020 alle verbrandingsmotoren door mildhybride exemplaren.

Daarbij schrapte Volvo ook de dieselmotoren uit het gamma van de S90, zodat tegenwoordig enkel de B4 en B5 op benzine overblijven. Dat zijn allebei mildhybrides gebaseerd op een 2.0-liter viercilinder turboblok. De B4 biedt 197 pk en de B5 schopt het tot 250 pk, en beide motoren sturen hun vermogen naar de voorwielen langs een zeventraps automaat. Voor de technische update in 2020 werd het benzinegamma aangeduid met ‘T’ in plaats van ‘B’, en toen ging het om motoren zonder mildhybride ondersteuning. In tegenstellling tot de V90 kan je de S90 dus niet meer krijgen met dieselmotoren. Voor de facelift was dat wel nog het geval, en toen vond je de auto met vermogens van 150 tot 240 pk uit een 2.0-liter dieselblok.

Een gelijkaardig verschil tussen de S- en de V90 vinden we in de hybrideversies, waar de sedan uitsluitend de sterkere T8 aanbiedt en de T6 dus achterwege laat. Die T8 Recharge schopt het tot maar liefst 455 pk, die verdeeld worden over de vier wielen. Sinds de laatste update beschikt de hybride over een accu van 18,8 kWh, waarmee hij 86 kilometer ver moet komen op een lading stroom. Voorheen was de T8 als ‘Twin Engine’ 390 pk sterk, en haalde hij een 50-tal kilometer uit een accu van 11,6 kWh.

Afmetingen

De Volvo S90 plaatst zich in het premium E-segment van de sedans, dat gedomineerd wordt door de Mercedes-Benz E-Klasse, BMW 5 Reeks en Audi A6. Qua afmetingen speelt de Volvo dan ook mee met die modellen, met zijn lengte van 4,96 meter, breedte van 1,88 meter en hoogte van 1,44 meter.

Ondanks die forse buitenmaten behoort de koffer van de Volvo S90 toch niet tot de grootsten in het segment. Met 500 liter is de bagageruimte zelfs maar 20 liter groter dan die van de nochtans 11 centimeter kortere voorganger, de S80. Die extra lengte komt echter wel de passagiersruimte ten goede, want de S90 biedt zowel voor- als achterin een limousinewaardig comfort.

Varianten

De Volvo S90 staat in de catalogus in twee uitrustingsniveaus: Plus en Ultimate. De Plus geldt dus als basisversie, maar die wordt meteen knap uitgerust. Zo is er een uitgebreid infotainmentsysteem en een digitaal bestuurdersdisplay, krijg je standaard licht-, regen- en parkeersensoren en een achteruitrijcamera, is er adaptieve cruise control en wordt de auto voorzien van een verwarmbaar stuur en verwarmbare zetels voor- en achteraan. De Ultimate voegt nog wat luxe toe met zaken als een panoramisch schuifdak en een head-updisplay.

Prijzen

Geen enkele Volvo S90 is dus slecht uitgerust, en dat merk je ook aan de prijzen. Zo moet je minstens 62.250 euro neertellen voor een nieuwe S90. Voor dat geld krijg je de auto in zijn Plus-versie, voorzien van de B4-benzinemotor met 197 pk. Wil je echter een plug-inhybride, dan ben je minstens 77.590 euro kwijt voor een T8 Recharge.

Deze generatie van de Volvo S90 werd al in 2016 gelanceerd, dus je vindt al flink wat exemplaren op de tweedehandsmarkt. Zo begint het aanbod rond de 18.000 euro, indien je kan leven met een exemplaar dat al flink wat kilometers op zijn dieselmotor heeft staan. Voor eentje met een benzinemotor leg je al snel 30.000 euro neer, maar vooral de plug-inhybride is begeerlijk. Zo moet je zeker 40.000 euro over hebben voor een vroeg exemplaar.

Design

Buitenzijde

De S90 was in 2016 pas het tweede model om de nieuwe designtaal van Volvo te ontvangen, na de XC90 een jaartje eerder. Hij deelt dan ook zijn minimalistische, rechtlijnige proporties met die SUV, net als een aantal typische kenmerken zoals de hoekige achterlichten en de koplampen met een LED-signatuur dat doet denken aan de hamer van Thor. Ook de andere modellen van het Zweede merk baseerden zich sindsdien op dit design, waardoor de S90 van veraf maar moeilijk te onderscheiden is van een S60. Eens je dichterbij komt merk je echter dat de S90 in vergelijking indrukwekkend groot is, en meer luxe dan dynamiek uitstraalt.

Binnenzijde

Ook binnenin kan je er niet om heen dat je met een Volvo te maken hebt. Zo is het rechtopstaande tablet-scherm middenin het dashboard van de partij, en worden de bedieningselementen verder tot een minimum beperkt. Die minimalistische lijn wordt ook doorgetrokken naar de rest van het design, want de cabine van de S90 straalt – net als die van andere hedendaagse Volvo’s – een zekere rust uit.

Veiligheid

Volvo zou gefaald hebben indien één van zijn modellen de topscore niet kon halen bij zijn Euro NCAP-botsproeven. Dat deed de S90 dan ook, want hij ging naar huis met vijf op vijf sterren. Dat dankt hij niet alleen aan de standaard aanwezigheid van een actieve rijstrookassistent en een botspreventiessyteem dat ook voetgangers herkent, maar ook aan minder evidente zaken zoals een actieve motorkap die de val van een zwakke weggebruiker moet opvangen of het WHIPS (Whiplash Protection System) dat de hoofdsteun en de rugleuning mee beweegt met de inzittenden in het geval van een aanrijding achteraan.

Alternatieven

De Volvo S90 bevindt zich in het E-segment, en moet het dus afleggen tegen een aantal van de meest gevestigde waarden in autoland. Zo biedt Mercedes-Benz er de E-Klasse aan, heeft BMW de 5 Reeks en kan je bij Audi terecht voor een A6. Verder kan je ook een Jaguar XF overwegen, of een Lexus ES.

FAQ

Is de Volvo S90 een dure auto?
De Volvo S90 is geen goedkope auto, en zelfs in vergelijking met concurrenten zoals de Mercedes-Benz E-Klasse ligt de startprijs best hoog. Dat ligt er dan aan dat de S90 standaard heel veel uitrusting krijgt, waardoor je voor een gelijkaardig uitgeruste Mercedes toch vaak meer uitgeeft.
Heeft de Volvo S90 minder kofferruimte als plug-inhybride?
De Volvo S90 verliest geen kofferruimte als T8 Recharge, in tegenstelling tot heel want andere plug-inhybrides. Zo biedt iedere versie tenminste 500 liter volume achterin, ongeacht de aandrijflijn.