Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
39611_Volvo_V70.jpg

Volvo V70

1 / 4
39611_Volvo_V70.jpg
37384_Volvo_V70.jpg
37392_Volvo_V70.jpg
37393_Volvo_V70.jpg

Sterke punten

  • Ruimte
  • Afwerking
  • Zuinige diesels

Zwakke punten

  • Trage navigatie
  • Geartronic automaat
  • Onduidelijk stuur

Volvo V70 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo V70, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.6 - 13.2s
Maximumsnelheid:180 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):108 - 275 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 13.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4710 x 1760 x 1450 mm
Portieren:5
Kofferruimte:575 - 1600 liter
Aanhangergewicht:374 - 637 kg

De koning aller breaks

Volvo heeft al in de jaren 50 zijn reputatie met breaks opgebouwd met de Duet, de PV444 break. Dat werd met de 240-serie en de 850 break verder bevestigd en toen kwam met de V70 de ultieme breakversie op de markt. Hij was voor velen de absolute Volvo, meer dan de S80 waarvan hij bijna alle genen gekregen had.

Interesse in een Volvo V70

Volvo V70 tweedehands auto
Volvo V70 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Nogal wat Volvo rijders noemen hun V70 liefdevol een tank. Hij is altijd paraat, winter of zomer, en heeft een goed imago wat de veiligheid en het milieu betreft.

  • De ruimte in de V70 is gigantisch, al geldt dat ook voor zijn concurrenten. Maar standaard kinderkussens geïntegreerd in de achterbank, wie deed dat Volvo na?

  • De V70 kreeg na zijn laatste facelift ook DRIVe-versies met dieselmotoren die werden ontworpen om zo weinig mogelijk CO² in de lucht te pompen, een aerodynamischer koetswerk en lage rolweerstandsbanden.

  • De echte toppers waren de V70’s met 5-cilindermotoren op diesel of benzine. Naast het overschot aan pk’s boden die ook een ongeëvenaarde sound. Met name de 5-cilinder met 10 kleppen had een wonderlijke roffel in de uitlaatpijp.

Belangrijke gegevens

De V70 stond op een Ford-platform en deelde het chassis met onder meer de Ford Mondeo en de Mazda 6. De Volvo had wel de grootste buitenafmetingen en dat vertaalde zich ook in het interieur.

Motoren

Als we ons tot de laatste generatie beperken (2007-2016) had Volvo 7 benzinemotoren op de leveringslijst staan, gaande van een 2.0-liter 4-cilinder in lijn (145 pk/190 Nm), over een T4 (1.6-liter, 180 pk/240 Nm) een 2.0-liter turbo (203 pk/300 Nm) waarna de volgende in lijn een 5-cilinder is, 2.5 T (231 pk, 300 Nm) om uiteindelijk bij een 6-cilinder in lijn uit te komen, met een turbo goed voor maximaal 304 pk en 440 Nm. Een aantal van de 4-cilinders kon op bio-ethanol rijden, de 5-cilinder was er zowel in de BiFuel- (LPG) als Flexfuel-uitvoering (Bio-ethanol).

Bij de diesels was het aanbod minder ruim, met drie 4-cilinders (1.6, 1.9 en 2.0, 109 tot 150 pk sterk) en de 5-cilinders begonnen met 2.0 liter inhoud (D3/D4, 163 pk) om met de D5 te eindigen, 2.4 liter inhoud, maximaal 215 pk sterk.

Wie in zijn V70 nogal wat barre weersomstandigheden het hoofd moest bieden, kon hem met vrierwielaandrijving kopen. Met name voor de krachtige T5 was dat aan te raden en voor de nog potentere T6 werd de AWD standaard geleverd. De T6 betekende de doodsteek voor de bloedmooie V70 R, waarmee Volvo erin slaagde om een break niet alleen snedig te laten presteren, maar ook om hem er uitgesproken sportief te laten uitzien. De Duitse topmerken wisten niet waar ze het hadden.

Afmetingen

De V70 van de laatste generatie was 4,8 m lang, bijna 1,9 m breed en 1,55 m hoog, alles bij elkaar goed voor 1.566 kg leeggewicht. In de brandstoftank kon 70 liter en met de 1.6 D kom je in één ruk 1.400 km ver. De koffer met volledig vlakke laadvloer ging van 600 naar ruim 2.000 liter.

Varianten

De V70 van de laatste generatie ging tot tweemaal toe onder het mes, met telkens een licht gewijzigd uitzicht tot gevolg. Elke V70 blijft echter als dusdanig herkenbaar, maar werd met elke facelift slanker van uitzicht terwijl de buitenmaten zo goed als gelijk bleven. De bekendste varianten waren de DRIVe en de sportiever gelijnde R-design, maar er waren ook afwerkingslijnen als de Kinetic en de Instinctive en her en der vond je een Limited Edition. Er waren motorisaties met standaard automaat en AWD (de T6) en de 2.5-liter 5-cilinder kon ook met LPG besteld worden. Alleen generaties 1 en 2 kregen een heuse R-uitvoering, herkenbaar aan de dakspoiler en vooral de velgen. De eerste R was 250 pk sterk, de laatste 300. Over de XC70 (in eerdere versies stond de XC achter de V70) hebben we het in een aparte beschrijving.

Prijzen

Een V70 ging in 2012 voor € 40.000 van de hand. De duurdere R-designversies met een hele rits veiligheidsvoorzieningen mochten € 60.000 kosten. Daar schiet 10 jaar en 220.000 km later nog € 8.000 tot €12.000 van over. Het feit dat de diesels moeten uitkijken voor de LEZ-zones helpt natuurlijk niet.

Design

Buitenzijde

De V70 was als geen ander herkenbaar aan zijn rechtopstaand getekende achterlichten, met die typische schouderuitstulping. Verder volgt vorm functie, waardoor de achterklep bijna volledig verticaal is. Op de flanken vallen vooral de grote glaspartijen op, typisch voor de breaks van Volvo. Het radiatorrooster werd met elke opfrisbeurt iets kleiner en de typische schuine streep kreeg met de jaren een groter logo in het midden. De stootstrips werden in de laatste uitvoering in de koetswerkkleur gespoten.

Binnenkant

Kwam bij de eerste V70’s het navigatiescherm nog uit de bovenkant van de boordplank, dan werd het in de laatste versie daarin geïntegreerd. Zo pronkte het scherm netjes boven de middenconsole. Vier draaiknoppen omsloten een gedeelte met overzichtelijke klimaatknoppen. Op het stuur vond je behoorlijk veel bedieningsknoppen, met name voor audio en cruise control. Het plaatje werd compleet met meer dan comfortabele stoelen vooraan (met anti-whiplash hoofdsteunen) en een riante achterbank en dat allemaal in een interieur dat Zweeds design uitstraalde.

Veiligheid

Volvo herwerkte zijn kreukelzones, had al een side impact system en kreeg nu ook voetgangerbescherming met een automatische rem, die ook dienstig was voor de adaptieve cruise control. Er was ook een rijstrookassistent en het geavanceerde DCTS (dynamische stabiliteit- en tractiecontrole), en de parkeerrem kwam tussen bij bergop vertrekken. De veiligheidsgordels hadden voorspanning bij een noodstop. In 2009, bij zijn laatste Euro NCAP-test, kreeg de V70 5 sterren.

Alternatieven

Natuurlijk zijn er de Duitsers met de Mercedes E-Klasse break, de Audi A6 Avant en de BMW 5 Reeks Touring, maar die hebben allemaal minder kofferruimte. Het dichtst in de buurt komt Ford met zijn Mondeo, maar die staat dan weer minder hoog op de premiumladder, net als de Opel Vectra. Uit Zweden komt de Saab 9-5 break met een beetje originele vormgeving achteraan, maar verrassend ruim.

FAQ

Hoeveel kilometer kan een V70 maximaal aan?
Zowel bij de diesels als bij de atmosferische benzinemotoren is een kilometerstand van 400.000 km geen uitzondering.
Wat is de beste V70?
Natuurlijk die u zelf nieuw gekocht heeft. Maar tweedehands lijkt ons de 2.0 D van 136 pk de meest relevante.
Wat verbruikt een V70?
Volvo heeft vooral gewerkt aan de zuinigheid van zijn diesels. De D5, toch niet de kleinste, verbruikt gemiddeld 5l.

Beoordelingen voor Volvo V70

91 Beoordelingen

4,6