Sterke punten
- Vierwielaandrijving
- Bodemvrijheid
- Ruimte binnen
Zwakke punten
- Automaat
- Verbruik
- Prijs
Volvo XC70 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo XC70, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Volvo XC70
-
Volvo XC70 XC70+D4+AWD+Geartronic+Summum
€ 15.000,-Geen informatie- 188.000 km
- 10/2014
- 133 kW (181 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8720 Dentergem -
Volvo XC70 2.4 D3 AWD Summum Start/Stop
€ 8.750,-Geen informatie- 275.000 km
- 01/2012
- 120 kW (163 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-5060 sambreville -
Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum Geartronic
€ 3.400,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 317.000 km
- 09/2007
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
219 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-5100 Namur -
Volvo XC70 D4 AWD Geartronic Summum
€ 16.000,-Geen informatie- 200.000 km
- 11/2013
- 120 kW (163 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
6,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9200 Dendermonde -
Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum
€ 7.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 276.500 km
- 10/2007
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
199 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3090 Overijse (Tombeek)
Interesse in een Volvo XC70
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ga overal, was de slogan van Volvo en met de bodemvrijheid, de AWD, speciale banden die zowel op het asfalt als op ongebaande wegen behoorlijk presteerden en de optionele bergaf controle, maakte de Zweden dat moeiteloos waar. Hij trok overal zijn plan, zonder een berggeit te zijn.
- Volvo heeft zijn chassis zo ontworpen dat de XC70 niks van zijn stabiliteit verliest als hij zwaarbeladen is. Een actieve achterophanging doet daar prima werk.
- De 21 centimeter die de XC70 hoger op zijn wielen staat zijn ook een voordeel bij het in- en uitstappen. Zelfs de bagage in de koffer tillen gaat met de hogere vloer een stuk makkelijker.
- Uiteindelijk combineerde de XC70 het beste van 2 werelden. Het was een prettige auto op auto- en landwegen, ook voor de lange afstand en hij trok zijn plan bij winterse omstandigheden en als trekker voor aanhangers en caravans.
Belangrijke gegevens
De XC70 kan ruim anderhalve ton trekken en dat kon met alleen voorwielaandrijving wel eens tricky worden bij het vertrekken op natte wegen. De AWD maakte daar een einde aan door de kracht naar de wielen te sturen die ze het best konden gebruiken. Met een automaat was die oefening al helemaal kinderspel.
Met zijn laatste versie introduceerde Volvo ook 2 viercilinders, een diesel en een benzine met het DRIVe-principe: maximale prestaties voor een minimum aan CO² uitstoot. Daartoe werden niet alleen de motoren onder handen genomen, maar werd de koets een beetje aerodynamischer, kregen de bewegende onderdelen minder frictie en werden lage rolweerstand banden gemonteerd.
Het was bij uitstek een vrijetijdsauto. Dat viel ook op aan de inrichting van het interieur, met name de koffer. Door de achterbank in 3 delen neerklapbaar te maken, kan je toch met 2 achterin, terwijl lange voorwerpen, of grote sportzakken ertussenin konden. Met zijn diesels haalde de XC70 grote actieradiussen: tussen de 1.200 en 1.400 km, dat is in 1 ruk naar Tirol of les Hautes Alpes. Je kon ook kiezen tussen een echt reservewiel of een reparatiekit, weerom om ruimte te winnen.
Motoren
De XC70 mocht lekker presteren en kreeg daartoe ook de motoren. De T5 kreeg een 4-cilinder (DRIVe) van 245 pk en 350 Nm trekkracht. Gekoppeld aan een 8-trapsautomaat consumeerde hij (fabrieksopgave) 6.7 l over 100 km, zijn 157 gr CO² uitstoot per km. De T6, 3.0 l, 6-cilinder, 304 pk en 440 Nm maximum koppel, dat ervoor zorgde dat hij met een 6-trapsautomaat uit de voeten kon.
De D4 (5-cilinder, 2.0 l) leverde 163 pk, 400 Nm koppel en kwam met 5,3 l diesel toe, 139 gr CO² producerend. Tenslotte de D5, 5-cilinder 2.4 l die een zatte 215 pk naar de vier wielen stuurde, 420 Nm sterk, die in elke injector de druk mat en op die manier de brandstof preciezer kon verdelen.
Afmetingen
Van de V70 XC naar de XC70, dat scheelt toch een paar centimeters in lengte: de laatste is 4,84 m lang, 1,86 m breed, 1,60 m hoog en kijk uit in de parkeergarage, want de kofferklep komt geopend ruim 2 m hoog. De XC70 heeft een bodemvrijheid van 210 (5 cilinder) of 215 mm (6 cilinder). Hij weegt, naargelang de motor en versnellingsbak tussen de 1.612 en 1.715kg. In de tank kan 70 l en daarmee komt hij 700 km ver. De laadvloer is maximaal 1,9 m lang, de koffer is van 555 l uit te breiden naar net geen 1,6 m³. De achterbank is in 40/20/40 drievoudig neer te klappen.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de XC70 T5.
Productie | 2002 - 2016 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,84 m, 1,86 m, 1,60 m |
Wielbasis | 2,82 m |
Inhoud bagageruimte | 575 - 1.600 l |
Ledig gewicht | 1.612 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.310 kg |
Cilinderinhoud | 1.969 cm³ |
Maximaal koppel | 350 Nm |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 6,8 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 157 g/km |
Varianten
De laatste generatie van de XC70 had drie verschillende uitvoeringen: Classic, Dynamic en Inscription. De Classic fungeerde als de standaarduitvoering met 16-inch lichtmetalen velgen, LED-dagrijverlichting, een start/stop systeem, Electronic Climate Control, cruise control en verwarmbare voorstoelen.
De Dynamic wordt geleverd met 17-inch of 18-inch lichtmetalen velgen, een sportchassis, elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting en een driespaaks sportstuurwiel. De Inscription is er ook met 17-inch of 18-inch lichtmetalen velgen, chromen accenten in het exterieur en park assist voor.
Prijzen
De XC70 was geen goedkope auto, maar je kreeg er dan ook bijna 2 voor de prijs van 1. Minimaal 43.000 moest er in de laatste jaargang neergeteld worden, wie vol voor de T6 ging, mocht al € 60.000 op zijn bankrekening hebben staan. Als occasion is de XC70 niet zo gek veel duurder dan een gelijkwaardige V70. Een 8 jaar oude XC70 (diesel) met 200.000 km op de teller mag vandaag nog zo’n € 15.500 opleveren en dat is al in de handen knijpen.
Design
Exterieur
De V70 XC zag er een stuk stoerder uit dan de gewone stationwagon, met zijn zwart doorgetrokken grille tot aan de motorkap. De XC70 ziet er strakker en discreter uit, die wil niet meteen zijn allewegen imago aan de wereld laten zien. Op de flanken zijn de bescherming strips in contrasterende kleur prominent aanwezig. Toch kregen de bumpers voor en achter een avontuurlijke look. Prominent op het dak: dak rails die optisch vanuit de vooruit vertrekken.
Interieur
Binnen profiteert de laatste versie van de XC70 van de lay-out van het hertekende V70 interieur. De console die hoog tot aan de boordplank doorloopt met knoppen voor de hifi, multimedia en airco, en die eruitziet als een dikke aluminiumplaat met achterin nog ruimte voor prullen. De stoelen zijn hertekend, zien er minder log uit, maar zitten nog altijd voortreffelijk. De gebruikte materialen zijn van prima kwaliteit, de afwerking van hetzelfde niveau. Het stuur is verwarmd en heeft aan de achterkant peddels om handgeschakeld automatisch te rijden. Het dashboard zelf is digitaal en kan in 3 modi ingesteld worden
Veiligheid
Volvo heeft met IntelliSafe een containerbegrip voor zijn pakket aan veiligheidsmaatregelen. Prominent volgens de Zweden is het voetgangers- en fietsersdetectie systeem gebaseerd op automatisch remmen bij een obstakel, Volvo noemt dat de City Safety, en die is in werking tot 50 km/h. Er zijn de automatische lichten, plus het hele scala aan rij-assistenten (rijvak, verkeersborden herkenning, speed alert) en regelaars die zorgen dat u niet zomaar uw rijrichting verliest. De XC70 is niet apart door de EuroNcap getest, de V70 kreeg 5 sterren.
Alternatieven
De al eerdergenoemde Subaru Outback kreeg pas laat een diesel en dat maakte hem minder populair, maar voorts een prima auto. Dan was er vooral Audi met zijn A6 Allroad, technisch superieur met een adaptieve ophanging die bij traag rijden zelfs in de hoogte verstelbaar was. Later kwam Volvo met de XC60, een SUV, die de XC70 wat in de weg zat.