Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
wartburg-353-l-01.jpg

Wartburg

1 / 12
wartburg-353-l-01.jpg
wartburg-353-l-04.jpg
wartburg-1.3-l-03.jpg
wartburg-353-l-02.jpg
wartburg-353-l-03.jpg
wartburg-311-l-01.jpg
wartburg-311-heckansicht
wartburg-311-frontansicht-2
wartburg-311-frontansicht
wartburg-313-l-01.jpg
wartburg-1.3-l-01.jpg
wartburg-1.3-l-02.jpg

Wartburg

Het Oost-Duitse automerk Wartburg produceerde auto’s tussen 1956 en 1991. De naam is afgeleid van het gelijknamige kasteel dat op één van de heuvels rond het stadje Eisenach ligt. Samen met de merken Trabant en Barkas was Wartburg een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau Flag of East Germany IFA, de overkoepelende organisatie van de Oost-Duitse motor- en auto-industrie. Lees verder

wartburg-m-02.jpg
wartburg-353-w460-m-03.jpg
wartburg-312-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Wartburg modellen

Bijzonderheden van het automerk Wartburg

  • Naast typisch communistisch vormgegevens modellen, ook fraaie coupés
  • Eenvoudige techniek
  • In Nederland vrij exclusief

Historie Wartburg

Wartburg werd opgericht in 1898 in Eisenach, Duitsland. Het was onderdeel van Automobilwerk Eisenach en daarmee één van de eerste Duitse autofabrikanten. In de fabriek van Wartburg werd ook één van de eerste auto’s met een brandstofmotor gemaakt, de Wartburgwagen. Vanaf 1904 werd het stil rond het merk, tot de naam Wartburg in 1955 weer werd afgestoft.

In 1955, na de Tweede Wereldoorlog, werd het merk weer nieuw ingeblazen. Het eerste model dat onder de naam Wartburg werd geïntroduceerd, was de 311. De basis voor die auto was de IFA F9, een auto die voortkwam uit de samenwerking van meerdere Duitse automerken in de tijd van de oorlog. Hoewel de basis de F9 was, deelde de Wartburg 311 alleen het chassis en de motor. De carrosserie was volledig anders. Klanten vonden hem geweldig. Ze waren immers het communistische, hoekige en zakelijke design gewend uit die tijd. In tegenstelling tot die auto’s had de 311 afgeronde vormen en vloeiende lijnen.

Zijn opvolger, de Wartburg 353, werd halverwege de jaren zestig gepresenteerd. Helaas voor de fans van het dynamisch design van zijn voorganger, werd dat ontwerp alsnog vervangen door strakke lijnen en scherpe hoeken. Onder de motorkap lag een driecilinder tweetakt benzinemotor met 45 pk.

In 1975 kreeg de auto een update. Niet alleen steeg het vermogen naar 50 pk, maar de hele auto werd een stukje beter gemaakt met onder meer een gescheiden remsysteem op de voorwielen, halogeen koplampen, veiligheidsgordels, een aangepast dashboard en een zwarte grille. Hij werd verkocht als 353W.

De Wartburg 1.3 volgde de 353W op in 1988 en zou tevens het laatste model van het merk worden, want de productie stopte in 1991. Net als de 353(W) voorzag Wartburg deze auto van een tweetakt benzinemotor. Zelf wilde Wartburg doorontwikkelen naar viertaktmotoren, maar daar stak de overheid een stokje voor. Omdat belangrijke exportlanden van Duitsland wél allemaal overstapten op de schonere viertaktmotoren, verloor Wartburg in rap tempo kopers. Pas in 1988 kwam een modernere variant met Volkswagen viertaktmotor, maar dit bleek te laat. In 1989 viel de muur en binnen een paar jaar zou Wartburg de productie helemaal stopzetten.

wartburg-353-front

Modellen en varianten

Ondanks dat het bestaan van het merk niet heel lang heeft geduurd heeft, bracht Wartburg veel modellen op de markt. En dan vooral van het eerste model, de 311. Klanten konden kiezen uit meerdere carrosserievarianten, waaronder een sedan, een cabriolet en een stationwagon. Later, in 1957, kwam daar ook nog een coupé bij. Iedere variant kreeg een eigen nummer: 311-1 voor de sedan, 311-2 voor de cabriolet, enzovoort.

Vooral de Wartburg 353W was te bestellen met een aantal vernuftige opties. Denk bijvoorbeeld aan een stalen schuifdak of koplampwissers. Later kon je zelfs ook kiezen voor een achterruit met verwarming.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
311 Sedan, stationwagon, cabrio, coupé, pick-up, kampeerauto, sport Benzine 900-1000 cc 27-36 kW (37-50 pk) 920-960 kg
353 Sedan, stationwagon, pick-up Benzine 992 cc 33-36 kW (40-50 pk) 920-960 kg
1.3 Sedan, stationwagon, pick-up Benzine 1.272 cc 43-47 kW (58-64 pk) 900-960 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Een nieuwe Wartburg kopen lukt niet meer, want de productie stopte in 1991. Zeer af en toe duikt er nog wel eens een exemplaar op met een lage kilometerstand. Als dat dan ook nog eens een zeldzame uitvoering betreft, kunnen de prijzen aardig oplopen, soms tot wel 75.000 euro.

Prijzen van occasions

Omdat de afzetmarkt van Wartburg zich vooral in het oosten van Duitsland bevond, zijn de modellen aan deze kan van de ‘muur’ maar weinig te vinden. Op de Nederlandse occasionmarkt is het aantal Wartburgs dus beperkt. Meer naar het oosten groeien je kansen. Prijzen variëren van een paar duizend euro voor een te restaureren exemplaar tot tienduizenden euro’s voor een Wartburg in perfecte staat.

wartburg-353-side

Alternatieven

Zoekend naar alternatieven voor Wartburg komen we vooral auto’s tegen uit dezelfde periode en met dezelfde achtergrond, zoals Lada en Trabant. Maar ook merken als BMW, Volkswagen en Opel brachten destijds modellen uit die vergelijkbaar zijn met die van Wartburg.

FAQ

Waarom bestaat Wartburg niet meer?
Een ongunstige samenloop van omstandigheden zorgde ervoor gezorgd dat Wartburg niet meer op tijd kon voldoen aan de vraag. Het was een combinatie van een sterk verouderde motor, hoge investeringskosten en een lage afzetmarkt die ervoor zorgde dat Wartburg failliet ging.
Waar komt de naam Wartburg vandaan?
Het automerk is vernoemd naar het gelijknamige kasteel dat op de heuvels rond het stadje Eisenach.