Dit is het maximale stroomsterkte waarmee de batterij van een elektrische auto kan worden opladen, uitgedrukt in kW. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller het opladen gaat.
Dit is de hoeveelheid energie die de batterij kan opslaan, uitgedrukt in kWh. In het algemeen geldt: hoe hoger de batterijcapaciteit, hoe groter de actieradius, maar ook hoe langer het duurt om die volledig op te laden.
Koude en hitte kunnen het opladen van de batterij van elektrische auto’s vertragen, omdat de temperatuur de chemische processen in de batterij beïnvloedt.
Oplaadtijdcalculator
Welke elektrische auto vind je bijzonder interessant?
Topmerken
Andere merken
Selecteer model
Selecteer variant
De laadinfrastructuur in België evolueert voortdurend, maar blijft een van de grootste uitdagingen voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Hier volgt een kort overzicht van het oplaadnetwerk in België:
In België is de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's veel beter ontwikkeld in Vlaanderen, dankzij de ambitie van de lokale overheid. In totaal zijn er 56.500 oplaadpunten in België, verdeeld over 15.800 stations. Van dit totaal bevindt 76,4% zich in Vlaanderen, 13,2% in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is goed voor de resterende 10,4%.
Informatie afkomstig van het Belgian Mobility Dashboard (https://www.mobilitydashboard.be/fr/main/dashboard/)
AC-laadstations Dit zijn ‘gewone’ laadpunten, die werken met wisselstroom. Dit wordt door de elektrische auto omgezet in gelijkstroom. AC-laadpunten zijn bijvoorbeeld openbare of privélaadpalen, of het stopcontact thuis.
DC-laadstations Dit zijn de snellaadstations, die werken met gelijkstroom. Dat is al direct de stroomsoort die de auto nodig heeft, waardoor het opladen (veel) sneller gaat.
Soms bieden winkelcentra of gemeenten gratis oplaadmogelijkheden aan. Dan kun je een bepaalde tijd of zelfs onbeperkt gratis opladen. Nu elektrisch rijden steeds gangbaarder wordt, worden gratis oplaadmogelijkheden echter steeds minder vaak aangeboden.
Sommige bedrijven willen elektrisch rijden bij hun werknemers en/of klanten bevorderen. Ze komen hen bijvoorbeeld tegemoet met laadpunten die tijdens het werk of een werkbezoek gebruikt kunnen worden.
Een wallbox heeft meestal een laadvermogen van 11 of 22 kW (3-fasen). Een wallbox met 22 kW heeft alleen zin als de boordlader van jouw auto dat vermogen aan kan.
Het is belangrijk dat de wallbox compatibel is met het stekkertype van jouw auto. In Europa is de Type 2-stekker inmiddels standaard, dus deze wordt ook voor de meeste wallboxen gebruikt.
Er is keuze uit een wallbox met stekker of een vast geïnstalleerde kabel. Een vaste kabel is duurder, maar biedt meer gemak. Voor onderweg is dan wel een eigen laadkabel nodig.
Een wallbox kan doorgaans bij elke privéparkeerplaats worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld in de garage, maar ook buiten onder de carport of aan de buitenmuur naast de oprit of privéparkeerplaats. Belangrijk: omdat een wallbox een hoogspanningsaansluiting vereist, moet de installatie en aansluiting van de wallbox altijd worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf dat is geregistreerd in de installateurslijst van de netwerkexploitant.
Heb je zonnepanelen op je dak of overweeg je de installatie daarvan? Goed! Je kunt de opgewekte energie namelijk ook gebruiken voor het opladen van je elektrische auto. Zo bespaar je nog meer energiekosten en het is extra goed voor het milieu.