Motor
Meestal wordt de motor van een tweedehands auto gereinigd, zodat de motor en de motorruimte er aantrekkelijker en schoner uitzien. Een "te schone" motorruimte is net zo verdacht als oliesporen onder de motor of versnellingsbak. Zie je sporen van olie in de koelvloeistof? Of zit er water aan de oliepeilstok? Dan is de koppakking defect en dat is zeer prijzig. Vraag de verkoper of de distributieriem regelmatig is vervangen en controleer dit aan de hand van het onderhoudsboekje. Anders loop je risico op motorschade. Controleer daarnaast alle zichtbare slangen in de motorruimte op scheuren of poreuze plekken.
Olie
Problemen aan de nok- en krukas worden meestal door metalen deeltjes aan de oliepeilstok veroorzaakt. Informeer bij de verkoper wanneer de olie voor het laatst is vervangen. Wanneer er meer dan 1 liter olie per 1.000 kilometer moet worden bijgevuld, klopt er iets niet. Vraag de verkoper eventueel naar een schriftelijke bevestiging van de bijvulhoeveelheid.
Motorgeluid
Een ratelende motor wijst op een verkeerd afgestelde besturingsketting. Als de motor giert, zijn de distributieriem of V-snaar niet goed gespannen. De spanning moet door een deskundige worden gecontroleerd en opnieuw worden ingesteld. Anders bestaat het risico op lagerschade van de dynamo.
Toerental
De motor moet het stationaire toerental, zeker als hij warm is, constant onder 1.000 omwentelingen/minuut kunnen houden. Wanneer dit niet het geval is, dien je om de reden te vragen. Het kan liggen aan slechte inspuitstukken of bougies, maar ook aan de regeleenheid. In het laatste geval wordt een reparatie zeer duur.