Een auto importeren, het klinkt spannender dan het eigenlijk is. Want vaak vind je net meer interessante aanbiedingen in het buitenland. Zo staat Nederland bekend om haar kleine auto’s, Duitsland om haar royaal uitgeruste middenklassers en Frankrijk voor guitige klassiekers. Daarnaast kan je ook vaak geld besparen door over de landsgrens heen te zoeken. Want een auto die hier relatief zeldzaam is (en dus zijn waarde weet te behouden) vind je in het buitenland misschien wel bij de bosjes.
Met de volgende 8 tips laten we je zien hoe je het best te werk kan gaan als je een auto in het buitenland wil kopen.
Prijzen variëren van land tot land
Nieuwe auto
De prijs voor de auto die je in het buitenland aankoopt varieert naargelang het een nieuwe of een tweedehandsauto is. Om in Europa prijzen van een nieuwe auto te kunnen vergelijken, moet je de nettoprijs weten (exclusief BTW). Als je de auto naar België importeert zal je dan de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Men spreekt van een “nieuwe auto” als de auto jonger dan 6 maanden is en minder dan 6.000 km op de teller heeft staan. Pas als beide termijnen overschreden worden is de auto niet “nieuw” meer.
Tweedehandswagen
Voor tweedehandsauto’s moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief). Als je een nieuwe auto of een tweedehandsauto in een andere deelstaat van de Europese Unie aankoopt, hoeft u in België geen invoerrechten te betalen.
Autoscout24 internationaal
Ruim 3 miljoen tweedehandsauto's en meer dan 1 miljoen nieuwe auto's worden elke maand in Europa verkocht. Om ervoor te zorgen dat je een overzicht behoudt en de gewenste auto kan vinden, biedt AutoScout24 je de beste functionaliteit. Wij helpen je een uitgebreide indruk van het aanbod te krijgen en de prijzen voor de verschillende modellen in de diverse landen te vergelijken. Bovendien vindt je hier talloze adressen en contactgegevens van buitenlandse dealers. De Europese Commissie publiceert bovendien een keer per jaar een tabel waarin de catalogusprijzen van de meest verkochte nieuwe modellen in de EU-landen worden vergeleken.
Uitvoeringen verschillen per land
Elk land kent andere gewoonten en voorkeuren. Dat komt ook bij de verschillende uitvoeringen van een auto tot uitdrukking. Vaak verschillen al de basisuitvoeringen per land en veelal is er per land sprake van voorkeuren voor bepaalde opties. Dat wil zeggen: let bij buitenlandse auto's op de motoruitvoering, emissiewaarden, basisuitvoering en speciale opties. Oudere auto's zijn wat de veiligheidsaspecten betreft vaak niet up-to-date en beschikken bijvoorbeeld niet of over slechts een beperkt aantal airbags. Hou er ook rekening mee dat bepaalde modellen eventueel technisch enigszins moeten worden aangepast voor een inschrijving in België, bijvoorbeeld als zij worden ingevoerd vanuit de VS of het Verenigd Koninkrijk.
Zekerheid met koopovereenkomst
Heb je jouw droomauto gevonden en ben je het eens geworden met de verkoper? De volgende stap is de koopovereenkomst: je moet erop letten dat in het contract de prijs, de uitvoeringsdetails en de concrete overdrachtsdatum worden vermeld. Bij een nieuwe auto dien je er tevens op te letten dat de term "nieuwe auto" expliciet wordt vermeld. Als je niet thuis bent in de betreffende taal, moet je het contract laten vertalen. Belangrijk: betaal pas als je het contract, de autopapieren en de sleutel hebt ontvangen en betaal niet via tussenpersonen in contanten.
Belangrijke documenten bij overdracht
Na het tekenen van de overeenkomst, volgt de overdracht van de auto. Als koper dien je in elk geval de factuur, de overeenkomst en de autopapieren - beide als origineel - en alle sleutels te ontvangen. Vraag bovendien om het conformiteitsattest. Dit geldt als bewijs dat er voor de auto een Europese typegoedkeuring is afgegeven. Een conformiteitsverklaring is nodig als de auto geen Europese typegoedkeuring heeft. Bij de invoer van de wagen is een uitgebreide algemene keuring vereist. Je dient er ook op te staan dat de garantiedocumenten, dus het onderhoudsboekje en de garantiekaart, zijn afgestempeld en worden voorzien van het chassisnummer en de overdrachtsdatum. Goed om te weten: wanneer voor de auto nog een fabrieksgarantie geldt, is elke dealer in Europa aan de garantiebepalingen gehouden.
Tijdelijk kenteken en verzekering
Na de overdracht van het voertuig en de vereiste papieren, kan je wegrijden: het beste met een exportkenteken van het land van aankoop en een tijdelijke verzekering. Hiervoor gelden in elk land andere bepalingen en richtlijnen. Je kan het best bij de verkoper informeren hoe je die kan aanvragen. Het makkelijkste is het om de gekochte auto met een aanhanger te vervoeren, hiervoor is immers geen kenteken vereist.
Eerst duane, dan inschrijven
Voer je een auto naar België in? Dan moet je je richten tot een Belgisch douanekantoor naar keuze en dien je het voertuig aan te melden. Tegenwoordig kan dit trouwens online. Komt de auto uit een niet EU-land, dan moet je importkosten betalen. Is het voertuig nieuw (minder dan 6 maanden en/ of minder dan 6.000 km)? Dan moet je ook BTW betalen. Des te meer documenten je voor kan leggen, des te vlotter het proces. Documenten van tel zijn onder andere; een identiteitskaart of paspoort, verzekeringsbevestiging, originele factuur of koopovereenkomst, buitenlandse autopapieren, het conformiteitsattest, machtiging tot automatische afschrijving van de motorrijtuigenbelasting en voor nieuwe auto's de BTW-verklaring van de belastingdienst.
Garantie buiten de landsgrenzen
Voor auto's uit de EU gelden de garantiebepalingen van het land dat de auto heeft gekocht. De garantievergoedingen zijn binnen de EU vrijwel identiek. Tussen de fabrikanten bestaan echter verschillen. Belangrijk zijn alleen de gestempelde en volledige garantiedocumenten. Volgens de EU-wetgeving zijn alle officiële dealers binnen de EU verplicht om de garantievergoedingen te betalen, ook als u de auto in het buitenland hebt gekocht. De aansprakelijkheid voor verborgen gebreken van de buitenlandse dealer wordt echter gebaseerd op het recht van het land dat de auto heeft gekocht. Dat betekent dat je eventueel uw aanspraken in het buitenland moet doen laten gelden.