De eerste stap is een zorgvuldige reiniging. U moet de auto ook onderaan wassen en de motor reinigen. Wie zelf de hogedrukspuit ter hand wil nemen, dient minimaal een halve meter afstand tot de auto te bewaren om de elektrische onderdelen niet te beschadigen. Ook banden en rubberen afdichtingen zijn gevoelig.
Stofzuig hierna het interieur en reinig het zorgvuldig. Vuil trekt namelijk vocht aan dat op zijn beurt weer roest tot gevolg heeft. Behandel eventuele lederen bekledingen met een onderhoudsmiddel. Wie een interieurfilter heeft, moet deze vervangen om schimmel te voorkomen. Laat de zijruiten een klein stukje open staan om de binnenruimte te ventileren. Op deze manier kan vocht wegtrekken en kan er geen schimmel ontstaan.
Bij cabrio's vereist de kap geen speciaal onderhoud. Een reiniging met zeepsop is voldoende. Speciale reinigingsmiddelen en conserveringsmiddelen zijn doorgaans niet nodig. Bij oldtimers is talkpoeder de beste keuze voor het onderhoud van de rubberen onderdelen van de kap. Laat een stoffen kap in de winterstalling een beetje open staan. Dat is beter voor het stof en de scharnieren. De kap mag echter niet langdurig helemaal open staan, omdat er anders permanente vouwen kunnen ontstaan.
Verzorg de motor tijdens de opslag met verse olie, ook al is het vervangingsinterval nog niet bereikt. Een verversing is toch de moeite waard, omdat in de oude olie zuur kan ontstaan dat de afdichtingen kan aantasten. Controleer ook het oliepeil van het schakel- en indien aanwezig het achterasdifferentieel. Tank de auto vol, zodat in de tank geen condensatiewater kan ontstaan dat roest tot gevolg kan hebben. Vergeet ook de ruitenwisserinstallatie en de koelvloeistof niet. Antivries voorkomt bevriezing. Klap de ruitenwissers omhoog, zodat de rubbers niet plat worden geduwd.