Ga naar hoofdinhoud

Autobatterij: Alles wat je moet weten over dit cruciale onderdeel

Samen met de motor vormt de batterij het hart van je auto. Want zonder beide onderdelen zal je auto voor geen meter rijden. Dit moet je weten over de accu van je auto.

De autobatterij is een van de meest cruciale, maar vaak minst begrepen onderdelen van je wagen. Zonder batterij start je auto simpelweg niet. Bovendien speelt de batterij een sleutelrol in het functioneren van alle elektrische componenten, van de verlichting tot het infotainmentsysteem. Toch denken veel mensen pas aan de batterij als het al te laat is: wanneer de motor weigert te starten.

In dit artikel duiken we in de wereld van autobatterijen. Wat zijn de functies? Welke types zijn er? Hoe lang gaat een batterij mee? Wanneer moet je ze vervangen? Hoe zit het met laadcapaciteit en het koude startvermogen? En hoe kies je de juiste batterij voor jouw voertuig? We beantwoorden al deze vragen en meer, zodat jij met kennis van zaken de weg op kan.

Inhoud

Hoe werkt een autobatterij?

Een autobatterij slaat elektrische energie op in chemische vorm en geeft deze vrij wanneer nodig, bijvoorbeeld bij het starten van de motor. Tijdens het rijden wordt de batterij opgeladen door de alternator. Ze levert ook stroom aan andere elektrische systemen zoals de radio, verlichting en airco wanneer de motor draait.

Types autobatterijen

Net zoals motoren, komen batterijen in veel maten en vormen. Daarnaast zijn er ook verschillende chemische samenstellingen. Daardoor kan het soms onduidelijk zijn welke accu je net moet kiezen. Hieronder omschrijven we dus even duidelijk de verschillende types en wat hun voornaamste kwaliteiten zijn.

1. Loodzuurbatterijen

De meest traditionele en gangbare batterij in voertuigen met verbrandingsmotoren. Betaalbaar en betrouwbaar, maar gevoelig voor diepe ontlading, waardoor een volledig “platte” accu vaak niet meer te redden valt.

2. AGM (Absorbent Glass Mat)

Een geavanceerde versie van de loodzuurbatterij, waarbij het zuur in glasvezelmatten zit opgesloten. Ideaal voor voertuigen met start-stopsystemen, krachtige verbruikers en zwaardere belasting.

3. EFB (Enhanced Flooded Battery)

Een verbeterde variant van de klassieke natte batterij, specifiek ontwikkeld voor lichtere start-stopsystemen. Goedkoper dan AGM maar minder duurzaam.

4. Lithium-ion batterijen

Vooral gebruikt in elektrische- en hybridevoertuigen en in zeer sportieve auto’s. Licht, krachtig en bestand tegen diepe ontlading. Wel duurder en gevoeliger voor temperatuurschommelingen.

Loodzuurbatterijen zijn goed recycleerbaar: meer dan 95% van de materialen kan hergebruikt worden. In België ben je wettelijk verplicht oude batterijen in te leveren bij een erkend recyclagepunt of bij de verkoper van je nieuwe batterij.

Vergelijkingstabel van batterijen

Type batterij Levensduur (gemiddeld) Start-stopsystemen Prijsindicatie Onderhoud Recycleerbaarheid
Loodzuur 4-5 jaar Nee €60 - €120 Weinig tot geen Hoog
EFB 5-6 jaar Ja (licht gebruik) €90 - €150 Weinig Hoog
AGM 6-8 jaar Ja (intensief) €120 - €200 Geen Hoog
Lithium-ion 8-10 jaar Ja (EV en hybride) €300 - €2000+ Afhankelijk Medium tot hoog

Auto-Batterij-01

Hoe kies je de juiste batterij?

Elke auto heeft zijn eigen soort batterij nodig. Gelukkig kan je die info online vinden en weten ook garages of auto-onderdelenwinkels welke accu je juist nodig hebt. Je kan natuurlijk ook altijd checken welke accu op dat moment in je auto zit. Bij de aankoop kijk je dan naar:

  • Ampère-uur (Ah): de opslagcapaciteit
  • Koudstartstroom (CCA): belangrijk voor starten bij koude temperaturen
  • Afmetingen en aansluitingen: moet passen in je voertuig
  • Type batterij: compatibel met je motor en eventuele start-stopfunctie

Levensduur van een autobatterij

(Let op: het gaat hier over batterijen die gebruikt worden om de elektronische componenten aan te sturen van een auto en dus niet over de hoogspanningsaccu van een elektrische auto).

Een standaard loodzuurbatterij gaat gemiddeld 4 tot 6 jaar mee. AGM- en EFB-batterijen kunnen, afhankelijk van gebruik en onderhoud, langer meegaan. Factoren zoals veel korte ritten, extreme temperaturen of een slecht functionerende alternator kunnen de levensduur drastisch verkorten. Zeker als een auto langer stil staat loont het om te investeren in een druppellader. Maar daarover hieronder meer.

Symptomen van een defecte batterij

Hoe weet je nu wanneer je batterij defect is? Onderstaande tips zijn een goede indicator:

  • Moeilijk starten van de motor
  • Zwakke of flikkerende verlichting
  • Dashboardlampje van het laadsysteem blijft branden
  • Elektronica functioneert niet naar behoren
  • Chemische geur (zwavelachtig)

Auto-Batterij-02

Onderhoudstips

De batterij van je auto in optimale conditie houden kan de levensduur verlengen. Het slechtste voor je batterij is vaak korte ritten rijden en je voertuig vaak voor lange tijd stil te laten staan. Daardoor zal je accu meer ontladen, dan dat het tijd krijgt om op te laden. Zelfs bij stilstand zullen bepaalde onderdelen van je auto een klein beetje stroom vragen van de accu.

Rijd je dus vaak korte ritten? Dan loont het om toch even een verdere rit te plannen. Grof genomen moet een auto minstens 15 minuten rijden aan een deftige snelheid (70 km/u) om de batterij “op te laden”. Vooral het toerental van de motor is daarbij van belang. Omdat de accu oplaadt via de alternator, zal de batterij sneller laden bij een hoog toerental. Daardoor heeft het – spijtig genoeg – weinig nut om je auto lange tijd stationair te laten draaien. Niet enkel is dit slecht voor de motor (die niet genoeg koeling krijgt), je moet ook buitensporig lang je auto laten draaien om de accu op te laden.

Heb je dus geen tijd voor lange ritten? Dan loont het om te investeren in een druppellader. Die sluit je aan op je batterij en steek je in het stopcontact en laadt je batterij op terwijl het voertuig stil staat.

Ben je tenslotte van plan om je auto lange tijd te stallen (bijvoorbeeld in de winter), dan kan je beter de batterij loskoppelen van de auto. Daarvoor hoef je enkel de minpool los te koppelen (al mag je beiden loskoppelen)

Oplaadmethoden

Start je auto moeizaam of ben je van plan om je auto lange tijd weg te zetten? Dan kan je via deze methodes je laagspannings-accu opladen.

  • Tijdens het rijden: Bij normaal gebruik van je auto, laadt je batterij op tijdens het rijden. Dit gebeurt via de alternator die de “draaibeweging” van je motor gebruikt om de accu op te laden. Op korte ritten zal je echter meer energie verbruik dan dat je kan opladen. Grof genomen moet je minstens 15 minuten rijden om de batterij een energieboost te geven. Het toerental van de motor is daarbij belangrijk. Schakel dus misschien een versnelling lager dan gewoonlijk om de batterij beter op te laden.
  • Extern opladen via acculader: Deze methode wordt vooral gebruikt bij seizoenswagens, sportwagens en oldtimers. Met een “druppellader hoeft de batterij niet uit het voertuig, je hebt echter ook externe acculaders die je batterij laden buiten het voertuig.

Invloed van temperatuur

Extreme kou vermindert de capaciteit van een batterij drastisch. Bij -18°C heeft een batterij slechts ongeveer 40-50% van haar normale vermogen. Ook hitte is schadelijk: hoge temperaturen versnellen de verdamping van elektrolyt.

Invloed op start-stopsystemen

Start-stopsystemen vragen veel van de batterij. Daarom zijn EFB- of AGM-batterijen hier verplicht. Een standaard batterij zal in zo'n systeem veel sneller defect raken.

10-Auto-Batterij-03

Belgische wetgeving rond vervanging en recyclage

Volgens de Belgische wetgeving moet een defecte of oude batterij worden teruggebracht naar een erkend recyclagepunt. Dat is bijvoorbeeld je lokaal recyclagepark (“containerpark”). Bij de aankoop van een nieuwe batterij bij een handelaar moet die ook verplicht je oude batterij aanvaarden. Vaak krijg je dan een recyclagekorting op je nieuwe accu. Het is bij wet verboden om je autobatterij weg te gooien via het huisvuil. Dat geld trouwens voor elke type batterijn (ook AA- of AAA-batterijen).

Besluit

Een autobatterij is veel meer dan een simpel startmechanisme. Het is het hart van het elektrische systeem van je wagen. Door tijdig onderhoud, een doordachte keuze bij vervanging en basiskennis van de werking en types batterijen, kan je heel wat ongemak en kosten vermijden.

Of je nu met een klassieke benzinewagen, een diesel, een hybride of een elektrische auto rijdt, elke batterij verdient de nodige aandacht. Laat je goed informeren, zeker bij de aankoop van een nieuwe batterij, en kies voor kwaliteit en betrouwbaarheid.

Typische symptomen zijn een zwakke startmotor, flikkerende verlichting, dashboardwaarschuwingen of een geur van rotte eieren (lekke batterijcellen).

Gemiddeld 4 tot 6 jaar, afhankelijk van gebruik, weersomstandigheden en onderhoud.

Ja, mits je voorzichtig bent. Sommige moderne wagens vereisen echter dat je het systeem reset of met een geheugenondersteuner werkt.

AGM-batterijen zijn duurzamer en geschikt voor zwaardere toepassingen zoals start-stopsystemen. EFB is een verbeterde versie van klassieke loodzuurbatterijen, goedkoper maar iets minder krachtig.

Ja, batterijen mogen niet zomaar worden weggegooid. Je kan ze gratis inleveren bij recyclageparken of bij erkende verdelers die instaan voor correcte verwerking.

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto autokeuring

Autokeuring in België: alles wat je moet weten

Advies · Auto onderhoud
P90379407 highRes bmw-i3-120-ah-techni

Welk gereedschap heb je nodig om thuis je elektrische wagen te onderhouden?

Advies · Auto onderhoud
48 hoofdbeeld

Zo hou je je elektrische auto zo lang mogelijk als nieuw

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer