Maar wanneer moet je naar de keuring, wat wordt er gecontroleerd en wat verandert er aan het systeem?
Maar wanneer moet je naar de keuring, wat wordt er gecontroleerd en wat verandert er aan het systeem?
In principe moet je met een nieuwe auto pas na vier jaar naar de keuring, en doe je dat jaarlijks, al zijn er ook uitzonderingen (zie hieronder). In principe krijg je een uitnodiging om je voertuig aan te beiden voor de keuring, in de vorm van een groene kaart via de post ofwel een melding via je inbox als je je voor administratieve zaken aangemeld hebt bij de overheid). Maar ook zonder die uitnodiging ben je verplicht om je voertuig tijdig aan te bieden op de keuring.
Voor bestelwagens (en dus ook pick-ups) geldt dat ze vanaf nieuw jaarlijks naar de keuring moeten, en dus niet na vier jaar. Ook voor personenwagens zijn er echter afwijkingen op die jaarlijkse keuring, met name voor relatief nieuwe voertuigen met een beperkte kilometerstand, die soms slechts om de twee jaar naar de keuring moeten, en oldtimers, waarbij de termijn verschilt naargelang de leeftijd en het gewest.
België zou België niet zijn als er per gewest geen verschillen zouden zijn wat de autokeuring betreft:
In Wallonië ben je verplicht om een afspraak te maken voor de keuring. Ook hier geldt een jaarlijkse keuring na 4 jaar, maar ook hier is sprake van een aanpassing naar het Vlaams voorbeeld. Voor oldtimers ouder dan 30 geldt een keuring om de 2 jaar, tenzij de auto een historisch karakter heeft, dan is hij vrijgesteld van periodieke keuring. Waalse oldtimers ouder dan 50 zijn sowieso vrijgesteld. Check je keuringsbewijs om te zien wat voor jou van toepassing is.
In Brussel ben je verplicht om een afspraak te maken voor de keuring. Ook hier geldt een jaarlijkse keuring na 4 jaar. Voor oldtimers vanaf 30 jaar geldt een keuringsgeldigheid van 2 jaar, maar auto’s ouder dan 50 jaar moeten maar om de 5 jaar naar de keuring. Check je keuringsbewijs om te zien wat voor jou van toepassing is.
Bij de jaarlijkse autokeuring wordt niet alleen de technische staat van je voertuig nagekeken, maar ook of het administratief in orde is.
Voor het administratieve luik op de keuring moet je een aantal documenten voorleggen: het inschrijvingsbewijs, het gelijkvormigheidsattest (COC), het laatste keuringsbewijs, een geldige ‘groene’ kaar of verzekeringsbewijs (al kan dat ook elektronisch) en eventuele andere documenten voor specifieke situaties (CNG/LPG-attest, indentificatieverslag voor lichte bedrijfsvoertuigen, …). Die papieren vermelden je chassisnummer, waarvan je de locatie moet kennen (check dat eventueel in het instructieboekje, online of vraag het aan je garagist als je dat niet weet).
Hoewel je niet verplicht bent om voor de keuring naar de garage te gaan, is het uiteraard wel de bedoeling dat je auto technisch in goede staat is. Zorg er ook voor dat je auto proper is, zowel vanbinnen en vanbuiten, dat zorgt ervoor dat alles op een deftige manier gecontroleerd kan worden. Modder kan bijvoorbeeld technische gebreken verhullen, en dus kan de keurder beslissen dat je auto niet proper genoeg is om de keuring te kunnen uitvoeren.
Tijdens de keuring wordt gekeken naar alle mogelijke aspecten die een impact kunnen hebben op het milieu en de verkeersveiligheid. Het gaat daarbij om de volgende aspecten: de identificatie (de leesbaarheid en wettelijke correctheid van de nummerplaten), de algemene veiligheid (gordels, zijn er geen elementen aan het koetswerk die andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen, …) en de zichtbaarheid (ruiten, spiegels, ruitenwissers), de uitstoot (met aandacht voor onder andere de CO-uitstoot en voor dieselmotoren een roettest), de verlichting, de remmen, de ophanging, de banden de stuurinrichting, de assen en het chassis, maar ook of er eventuele vloeistoflekken zijn.
Is alles in orde, dan krijg je een groen keuringsbewijs met een bepaalde geldigheidsduur (afhankelijk van het gewest en het soort voertuig). Daar kunnen echter zaken opstaan om in het oog te houden en die je dus best in orde laat brengen. Er wordt ook op vermeld in welke lage emissiezones (LEZ) je al dan niet binnen mag met je voertuig. Hou de groene kaart in elk geval bij in je voertuig. Het is het bewijs dat het technisch gekeurd is, en je moet de vorige keuring ook voorleggen wanneer je de volgende keer naar de keuring moet.
Is niet alles in orde, dan krijg je een rood keuringsbewijs. Daarop staat vermeld waarvoor je voertuig afgekeurd is, voor welke datum je opnieuw naar de keuring moet voor de herkeuring en of er eventueel beperkingen zijn op het gebruik van het voertuig op de openbare weg. Breng die herkeuring zo snel mogelijk in orde.
Naast de verplichte autokeuring om met een voertuig aan het dagelijkse verkeer te mogen deelnemen, moet je ook langs de keuring wanneer je je auto wil verkopen aan een particulier. Daarbij wordt onder andere op het vlak van uitrusting en zaken als het aantal sleutels een identificatieverslag opgemaakt voor de nieuwe eigenaar. Vergeet voor deze keuring ook niet het tweede luik van het inschrijvingsbewijs (met daarop een huis afgebeeld om aan te geven dat het gaat om het gedeelte dat je thuis bewaart) mee te nemen, tenzij je auto nog een oud inschrijvingsbewijs heeft dat uit één deel bestaat – de roze kaart.
Naast een identificatieverslag krijg je (als je auto technisch in orde is) ook keuringsbewijs dat een jaar lang geldig is (net zoals bij een gewone technische keuring), een Carpass met de kilometerhistoriek en een inschrijvingsformulier (het roze formulier 705) waarmee de koper het voertuig kan inschrijven. In tegenstelling tot het keuringsbewijs is het inschrijvingsformulier geen jaar maar slechts twee maanden geldig. Verkoop je aan een handelaar, dan moet je je auto niet noodzakelijk laten keuren voor verkoop.
Deze verkoopkeuring is trouwens ook van toepassing voor motorfietsen met een cilinderinhoud vanaf 125 cc, die verder niet naar de jaarlijkse keuring moeten.
In Vlaanderen en Brussel kost de keuring van een auto met benzinemotor je in principe € 43,40, terwijl je voor een diesel € 53,20 betaalt omwille van de extra roettest. In Wallonië betaal je zowel voor een benzine als een diesel € 56.10. Voor een elektrische auto betaal je minder (wegens geen CO-meting of roettest): € 38,50 in Vlaanderen en Brussel, en € 50,30 in Wallonië.
Voor een technische herkeuring betaal je € 15,40 in Vlaanderen en Brussel en € 15.60 in Wallonië. Ga je te laat naar de keuring, dan moet je een toeslag betalen die oploopt van € 8,90 (minder dan een maand te laat) tot € 35 (meer dan 6 maanden te laat) in Vlaanderen en Brussel en zelfs € 56,10 in Wallonië. Een volledige lijst met tarieven kan je vragen bij het keuringsstation.
Zonder geldig keuringsbewijs mag je in principe niet de weg op. Doe je dat wel, dan loop je kans op een boete of problemen met je verzekering bij een ongeval. Normaal gezien krijg je een uitnodiging om je auto aan te bieden op de keuring, maar eigenlijk moet je zelf in het oog houden wanneer je naar de keuring moet. De makkelijkste manier om te weten wanneer, is om op je huidige keuringsbewijs te kijken.