Kamperen kent vele vormen. Een steeds populairder wordende vorm is kamperen met de daktent. Die staat bovenop het dak van je wagen en zorgt er voor dat je comfortabel met z’n tweeën of zelfs vieren de nacht tegemoet kan. Hoe begin je er echter aan?
Kamperen kent vele vormen. Een steeds populairder wordende vorm is kamperen met de daktent. Die staat bovenop het dak van je wagen en zorgt er voor dat je comfortabel met z’n tweeën of zelfs vieren de nacht tegemoet kan. Hoe begin je er echter aan?
Het woord zegt het zelf al, een “daktent” is een tent die je boven op het dak van je auto kan opzetten. Het grote verschil met een klassieke tent is dat je niet aan de slag moet met haringen en stokken. Een daktent zit zo goed als altijd verpakt in een koffer (gelijkend op een skikoffer) of zak en is verankerd aan het dak van je voertuig. Via vaak simpele systemen klap je de daktent in één keer open… en sluit je ze ook terug.
In principe past een daktent op zo goed als elke auto. Van een Porsche 911 tot een Fiat Panda. Het voertuig dient simpelweg uitgerust te zijn met dakdragers of op z’n minst bevestigingspunten voor een dakdrager.
De beperking voor een daktent zit ‘m eerder in de dakbelasting van je auto. Elke auto heeft namelijk een maximale last die op het dak gedragen mag worden. Belangrijk daarbij is dat het dan gaat over een maximale belasting tijdens het rijden. Of anders gezegd: is je maximale dakbelasting 75 kg, dan mag je gerust een daktent van 70 kg installeren en hier met twee personen in slapen. Tijdens het slapen staat het voertuig namelijk stationair en is de daktent rechtstreeks verankerd aan de carrosserie van de auto die vlot een veelvoud van de toegestane massa aan kan. De maximale dakbelasting zorgt er dus vooral voor dat je voertuig veilig en stabiel blijft tijdens het rijden.
Daktenten komen er in verschillende maten en vormen. Zo heb je daktenten die recht naar boven openklappen, heb je daktenten die open plooien en extra steun krijgen naast de auto om zo een riant slaapoppervlak te creëren en heb je minimalistische daktenten die lijken op een uit de kluiten gewassen skikoffer.
Naast after market aanbieders zoals Wild Land, Sheepie en Thule zijn er ook verschillende automerken die zelf een daktent aanbieden. Onder andere Porsche biedt een daktent aan.
Hoewel je zou denken dat een grotere daktent meer plezier biedt is dat niet altijd het geval. Een grotere tent zorgt voor een hoger verbruik en een minder aantrekkelijk rijgedrag. Daarnaast loont het om een smallere daktent te nemen om zo ruimte bovenop het dak vrij te laten. Daktent en kayak? Het kan samen!
Diehards zullen natuurlijk het gehele jaar door zweren bij hun daktent. Voor occasionele gebruikers is het echter niet aangeraden om in de winter op pad te gaan met een daktent. Een daktent heeft uiteraard geen ingebouwde verwarming, waardoor het ijzig koud kan worden. Ongeacht het seizoen is het aangeraden om een aangepaste slaapzak te gebruiken. In de winter heb je een stevig exemplaar nodig, in de zomer een luchtig voorbeeld.
Lijkt je zo’n vakantie met daktent wel iets? Dan is het misschien interessant om eerst een daktent te huren. Zo kan je aftasten of kamperen met daktent iets voor jou is. Verschillende bedrijven in België verhuren daktenten voor je auto. Geen dakdragers? Ook daar kunnen ze je mee helpen!