Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Zo hou je je elektrische auto zo lang mogelijk als nieuw

In afwachting van de lancering van meer betaalbare 100% elektrische modellen blijft een elektrische auto een investering die in de meeste gevallen een stuk meer kost dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Lees verder

En die investering verzorg je dus ook best zo goed mogelijk om er op die manier zo lang mogelijk mee te kunnen rijden of om de waarde te maximaliseren als je besluit om hem te verkopen.

Dit zijn enkele aanbevelingen om ervoor te zorgen dat je elektrische auto zo lang mogelijk als nieuw blijft. Een aantal aanbevelingen gelden ook voor auto’s met een verbrandingsmotor, maar we beginnen met de tips die louter betrekking hebben op elektrische wagens.

Verzorg de batterij

De belangrijkste reden voor de hogere aankoopprijs van een elektrische auto is het batterijpakket. Door de combinatie van zeldzame en dus dure materialen, investeringen in onderzoek en ontwikkeling en de technologie die erin verwerkt zit, hangt er een stevig prijskaartje aan de batterij van je elektrische auto. En dus is dat een aspect waar je extra aandacht aan moet besteden om de levensduur te verlengen.

De 80/20-regel

Batterijen in elektrische auto’s werken over het algemeen optimaal wanneer ze tussen de 20% en 80% van hun capaciteit gebruiken. Ga je daar vaak onder de 20% of laad je vaak tot 100%, dan kan dat de capaciteit van je batterijpakket op termijn doen dalen. Doe je dat sporadisch, dan is er geen probleem, maar telkens de limieten van de batterij opzoeken, kan op de langere termijn voor problemen zorgen.

Probeer je auto dus op te laden voor je onder de 20% duikt, en laad hem op tot 80%. Tenzij je een lange reis op het programma hebt staan en je met een volle batterij wil vertrekken natuurlijk. Bij sommige elektrische modellen kan je via het infotainmentsysteem instellen dat het laden automatisch stopt wanneer de batterij voor 80% opgeladen is.

Het voordeel is dat het laden tot 80% vaak aan de maximale laadcapaciteit kan, terwijl de batterij er boven de 80% veel langer over zal doen. En dat is goed om weten wanneer je onderweg gaat snelladen en zo weinig mogelijk tijd wil verliezen.

80 procent laden

Vermijd voortdurend snelladen

Over opladen onderweg gesproken: dat doe je meestal aan een zogenaamde snellaadpaal met ‘Direct Current’ (DC) (Ionity, Fastned, Tesla Superchargers, …), waarbij stroom rechtstreeks in je batterij gepompt kan worden. Handig als je gehaast bent, maar bij hoge laadvermogens komt er veel warmte vrij, wat slecht is voor de levensduur van je batterij.

De meeste modellen zijn uitgerust met een systeem voor actieve batterijkoeling dat de negatieve impact zoveel mogelijk beperkt, maar probeer er toch op te letten dat je niet voortdurend gaat DC-snelladen. Wanneer je dat wel doet, en je auto uitgerust is met een systeem dat de batterij voorbereidt door ze op voorhand op de juiste temperatuur te brengen, gebruik je dat ook best. Afhankelijk van het model waarmee je rijdt, kan dat manueel of simpelweg door de snellader als bestemming te kiezen in de navigatie van de auto.

DC Snelladen

Vermijd grote temperatuurschommelingen

Niet alleen door snelladen heeft temperatuur een invloed op de levensduur van je batterij, ook extreme weersomstandigheden kunnen een impact hebben. Wanneer je elektrische auto langdurig aan extreem hoge temperaturen of extreem lage temperaturen blootgesteld wordt, vooral wanneer de batterij volledig ontladen of volledig opgeladen is, kan dat een invloed hebben.

Probeer je auto indien mogelijk dus binnen te parkeren wanneer je die mogelijkheid hebt, en rij er regelmatig mee. Tijdens het rijden wordt de batterij immers op een goede temperatuur gebracht, wat ervoor zorgt dat de batterijchemie minder belast wordt. Regelmatig rijden zorgt er bovendien voor dat ook de 12 volt-batterij (ja, ook die zit in een elektrische auto) in goede staat blijft.

Wintertemperatuur - BMW i5

Hou de connectoren en je laadkabel proper

Een laatste aanbeveling omtrent het laden, is de staat van de laadpoort en de laadkabel. Om ervoor te zorgen dat het opladen altijd goed blijft verlopen en de connectoren van je laadpoort en je laadkabel niet verslijten, zorg je er best voor dat ze proper blijven. En dat doe je vooral door preventief te werk te gaan, want de connectoren met water reinigen is niet aan te bevelen, ook al zitten er beveiligingen op. Probeer dan ook te vermijden dat stof en gruis zich kunnen ophopen. Gebruik tijdens het rijden altijd de rubberen dopjes die op de connectoren zitten om te vermijden dat er vuil in de connectoren komt.

Laat de laadkabel ook niet op de grond liggen. Wind of regen kunnen er immers voor zorgen dat er vuildeeltjes in terecht komen. De beste manier om connectoren terug schoon te maken, is met perslucht of met een zachte borstel. Is het moeilijk om je kabel in te pluggen, vraag dan in de garage wat je opties zijn.

Propere kabels

Standaardpraktijken

Een elektrische auto is natuurlijk ook gewoon een auto, en dus gelden de aanbevelingen die gelden voor auto’s met een verbrandingsmotor op de aandrijflijn na ook gewoon voor EV’s. Maar daarbij zijn er toch een aantal zaken om extra in het oog te houden, net omwille van een reeks specifieke eigenschappen van een elektrische auto.

De banden

Net als bij een auto met verbrandingsmotor zijn je banden bijzonder belangrijk. De voetafdruk van je banden is immers je enige contact met de weg. Bij een elektrische auto krijgen de banden het bovendien vaak extra te verduren omdat enerzijds het voertuiggewicht hoger ligt en anderzijds elektromotoren een hoog en meteen beschikbaar koppel hebben. Vermijd dan ook veelvuldig hard accelereren, zorg steeds voor de juiste bandenspanning (wat niet enkel slijtage vermijdt, maar ook je verbruik beperkt) en check je banden regelmatig op schade en slijtage. Je kan je banden ook ‘roteren’ als ze allemaal dezelfde afmetingen hebben, waarbij je de velgen/banden van de aangedreven as verplaatst naar de niet-aangedreven as, waardoor ze gelijkmatiger gaan afslijten.

Bandenspanning - Apollo Tyres

De remmen

Eén van de manieren om je elektrische auto optimaal te gebruiken en zo de levensduur en het rijbereik te verhogen, is de energierecuperatie. Een elektrische auto biedt de mogelijkheid (standaard, via de rijmodus of de recuperatiestand van je versnellingspook) om stevig af te remmen op de motor, waarbij energie terug opgeslagen wordt in de batterij. Sommige auto’s bieden zelfs ‘one pedal driving’, waarbij je zelden nog effectief de remmen moet gebruiken en de snelheid volledig kan doseren via het gaspedaal, tot stilstand toe. Efficiënt, maar het zorgt ervoor dat je je remschijven weinig gebruikt, wat vooral in de wintermaanden en bij gebruik van strooizout kan zorgen voor corrosie. Probeer dan ook regelmatig toch je remmen te gebruiken om ervoor te zorgen dat je schijven proper blijven en eventueel roest door de remblokjes verwijderd wordt voor het de kans krijgt om dieper in te bijten.

banden

Hou de algemene staat van je auto goed

Verder gelden dezelfde aanbevelingen als voor auto’s met een verbrandingsmotor. Was je auto regelmatig zodat vuil en chemicaliën geen vat krijgen op de lak, zodat die langer blijft glanzen. Gebruik daarvoor de juiste producten, die de beschermingslaag van je lak niet aantasten. Let er ook op dat de raamrubbers en de rubbers in de deuropeningen en koffer in goede staat zijn om waterinsijpeling te vermijden. Zie je krassen of beschadigingen op de lak van je auto? Laat die dan repareren of gebruik een lakstift om de schade af te dekken. Doe je dat niet, dan kan er zich roest vormen, wat voor duurdere problemen kan zorgen als het onbehandeld blijft. Een laatste aanbeveling is om steeds de meest recente software te voorzien voor je auto, zodat alle systemen optimaal blijven werken. Dat is extra belangrijk bij een elektrische auto, omdat de software vaak ook een invloed heeft op de batterij. De nieuwste software installeren kan bij de dealer of bij sommige modellen ook ‘over the air’ via het infotainmentsysteem.

Hitte - Mini

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto

Professioneel onderhoud: een must voor elektrische en hybride auto's

Advies · Auto onderhoud
Hoofdfoto

Het koelsysteem van EV-batterijen: onderhoud is levensnoodzakelijk

Advies · Auto onderhoud
Hoofdfoto Onderhoud Aiways

Onderhoud: ook voor elektrische en hybride auto’s onontbeerlijk

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer