Op mechanisch vlak is een elektrische auto verrassend eenvoudig in vergelijking met een exemplaar met verbrandingsmotor. Een elektromotor heeft immers veel minder bewegende delen, die dus ook niet gesmeerd moeten worden, en het volledige brandstofsysteem en de uitlaat mag je ook al wegdenken, terwijl een versnellingsbak in de meeste elektrische auto's ook niet aan de orde is. De batterijchemie en de elektronica om het proces van laden en ontladen te regelen is natuurlijk state-of-the-art, maar op onderhoudsvlak vallen die onderdelen meestal mee. Maar de prestaties van de hoogspanningsbatterij, de batterij die gebruikt wordt voor de aandrijving van een elektrische auto, is bij het opladen en tijdens het gebruik sterk onderhevig aan temperatuurwisselingen. Zowel wat een aantal uitwendige factoren (hitte en koude door het weer bijvoorbeeld) betreft, als de processen die inherent zijn aan hun werking. Dat betekent dat ze onder verschillende omstandigheden op de juiste temperatuur gehouden moeten worden om hun efficiëntie te verhogen en hun levensduur te verlengen. Het koelsysteem dat daarvoor gebruikt wordt, heeft dus een bijzonder belangrijke functie en moet bij tijd en stond en op een professionele manier onderhouden worden om zo een optimale werking te garanderen.