Heb je een auto met verbrandingsmotor? Dan is die motor in bijna alle gevallen uitgerust met een distributieriem of - ketting. Die riem of ketting vormt een essentieel deel van de motor. Een verbrandingsmotor heeft namelijk een hoop bewegende onderdelen. Onderdelen die perfect synchroon moeten lopen. De distributieriem of -ketting zorgt er voor dat een hoop van die bewegende onderdelen (zoals de krukas, nokkenas, waterpomp, etc) mooi met elkaar samenwerken.
Zoals je hierboven kon lezen zorgt een distributieriem/ -ketting er voor dat een hoop bewegende onderdelen van de motor in symbiose met elkaar samenwerken. Je kan al raden wat er gebeurt wanneer de distributieriem breekt. In dat geval loopt je motor letterlijk in de soep! Daardoor kan je vlot duizenden euro’s schade oplopen of - erger nog - kan je motor zo veel schade oplopen dat hij vervangen moet worden.
Een verbrandingsmotor kent twee vormen van “distributie” tussen de draaiende onderdelen. Zo heb je een distributieriem en een distributieketting. Een belangrijk verschil. Want een distributieriem zal vaker moeten vervangen worden dan een distributieketting.
Over het algemeen moet een distributieriem elke 5 tot 10 jaar worden vervangen of bij een maximaal aantal kilometers tussen de 60.000 tot 150.000 km. Dat klinkt als grote marges maar daar is een goede reden voor, verschillende motoren hebben namelijk een andere impact op de distributieriem. Waardoor elke fabrikant zelf de levensduur van de riem voorschrijft. Die levensduur kan je vaak terugvinden in de handleiding van je auto of kan je snel navragen bij een merkengarage.
Een distributieketting is - zoals de naam insinueert - niet gemaakt van rubber met vezels maar wel van metaal. Hierdoor gaat de ketting een stuk langer mee. In principe gaat een distributieketting een autoleven lang mee. Wil je echt op zeker spelen, dan kan je die vervangen rond de 150.000 km.
De prijs voor het vervangen van een distributieriem hangt sterk af van het voertuig. Zo is de riem zelf in essentie geen dure kostenpost. Want zo’n riem kost tussen de 10 à 20 euro. Echter, bij het vervangen van de riem worden ook de geleide- en aandrukrollen vervangen (20 tot 120 euro) en gaan er serieus wat werkuren in het vervangen van al deze materialen. Afhankelijk van het merk en motor lopen die werkuren fors op. Waardoor het prijskaartje oploopt. Het vervangen van een distributieriem zit qua prijzen daardoor tussen de 300 tot 1.000 euro.