Nieuwe auto’s blijven helaas niet nieuw. Al snel nadat de auto in gebruik wordt genomen, begint de waardedaling door slijtage en toename van de leeftijd. Afschrijving is dus een ander woord voor deze waardedaling van je auto. Rijd je als particulier, dan zul je eerst niets merken van deze daling van de waarde. Maar er komt een moment dat je je auto weer wilt inruilen of verkopen. Op dat moment krijg je er een veel lagere prijs voor terug dan je oorspronkelijk zelf betaald hebt. Het verschil tussen de nieuwwaarde en de inruil- of verkoopwaarde is dan het bedrag wat je op je auto hebt afgeschreven.
Een auto kan op verschillende manieren minder waard worden. De afschrijving is opgebouwd uit 3 delen, namelijk:
De afschrijving die ontstaat omdat de auto ouder wordt, noem je ook wel de vaste afschrijving. Hoeveel kilometers je met de auto rijdt, maakt hierbij niet uit. Naast de vaste afschrijving is er ook de variabele afschrijving. Die is juist wel afhankelijk van het aantal kilometers wat je met je auto rijdt. Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter het bedrag dat afgeschreven wordt. Als laatste bepaalt de staat van de auto hoeveel deze waard is. Zo kan een goed onderhouden auto met 150.000 km op de teller meer waard zijn dan dezelfde auto met gebruikssporen en schade.
Heb je een leaseauto, dan zit de afschrijving verwerkt in het maandelijkse leasebedrag. Heb je een bedrijfsauto die ook op de bedrijfsbalans staat, dan schrijf je ieder jaar een percentage af op de auto. Deze kosten mogen als autokosten van de winst afgetrokken worden. Gemiddeld wordt er meestal tussen de 20 en 25% per jaar afgeschreven op een bedrijfsauto. Wat verklaart waarom leasewagens vaak 4 à 5 jaar in het bezit blijven.
De afschrijving op nieuwe auto’s verschilt behoorlijk van de afschrijving op gebruikte auto’s. We hebben de belangrijkste verschillen naast elkaar gezet in onderstaande tabel.
Tabel 1: Verschil in afschrijving tussen een nieuwe auto en een occasion
Nieuwe auto | Occasion |
---|---|
Hoogste afschrijving in eerste 3 jaar | Lagere afschrijving |
Na 5 jaar een restwaarde van circa 50% | Afhankelijk van de leeftijd kan de restwaarde nihil worden |
Afschrijving afhankelijk van populariteit model | Afschrijving minder afhankelijk van model |
Als je slim met de afschrijving om wilt gaan, dan is het voordelig om een auto van ongeveer 2,5 jaar aan te schaffen en er dan 2,5 jaar mee te rijden. Zo heb je niet de grote afschrijving in de beginjaren van de auto en verkoop je de auto voordat de kans op mankementen groter wordt. De consumentenbond heeft onderzocht dat een automobilist die een tweedehands auto koopt van 3 - 6 jaar oud, gemiddeld 20% goedkoper uit is als hij de auto na 3 jaar verkoopt, dan wanneer hij een nieuwe auto had gekocht.
De afschrijving van een automodel kan soms beïnvloed worden door overheidsregels en de verhouding tussen vraag en aanbod in de markt. Zo waren diesels decennialang populair op de automarkt maar hebben die door de publieke opinie een serieuze imagodeuk gekregen. Een nieuwe diesel verliest daardoor sneller zijn waarde en op de tweedehandsmarkt is er nu minder vraag naar deze auto’s, waardoor de prijs gezakt is en de restwaardes heel laag zijn geworden. Als autokoper kun je hiervan profiteren en zo voor relatief weinig geld een goede auto kopen.
Omstandigheden kunnen ook een positieve impact hebben op de waardebepaling. Zo worden veel auto’s terug duurder eenmaal ze het statuut van oldtimer bereiken. Zeldzaamheid van bepaalde modellen kan er ook voor zorgen dat ze - ongeacht de leeftijd - een stabiele prijs weten te behouden. Een ander voorbeeld is de immense populariteit van SUV’s en crossovers. Hoewel die technisch vaak hun basis delen met hatchbacks, sedans en stationwagens, behouden SUV’s veel beter hun waarde door de grote vraag. Zo zie je maar dat afschrijving ook gevoelig is voor trends in de automarkt.