Maar waarom en wat zijn de voordelen?
Maar waarom en wat zijn de voordelen?
Er bestaan verschillende soorten leasing, maar in dit artikel beperken we ons tot operationele leasing (voor bedrijven) en private lease (voor particulieren). Beide zijn een soort huurformule waarbij de auto eigendom blijft van de leasemaatschappij, maar samen met een aantal diensten voor langere termijn ter beschikking worden gesteld aan de gebruiker, die daarvoor een maandelijks bedrag betaalt. Het is anders dan een financiering voor een auto, waarbij je zelf eigenaar wordt en zelf moet instaan voor alles wat erbij komt kijken.
Eén van de redenen waarom bedrijven de laatste jaren massaal kiezen voor leasing is omwille van het gemak dat die oplossing hen biedt over de volledige gebruiksduur van de auto. En dat begint al bij de aanschaf: geen geloop tussen verschillende partijen voor de aankoop van de auto, de inschrijving, de verzekering en alle andere praktische zaken die bij een auto komen kijken. Bij een leasingcontract kies je de auto, komt met de leasingmaatschappij een looptijd en een maximale kilometrage af en wacht vervolgens gewoon tot alles geregeld is en je je auto kan afhalen. Op het einde van de afgesproken termijn lever je je auto gewoon terug in en hoef je je niets aan te trekken van de verkoop op de tweedehandsmarkt. Als je dus niet zo goed bent in dat soort zaken of geen zin hebt om je daarmee bezig te houden, is leasing ideaal. Weet dat een aantal partijen ook leasing aanbiedt voor tweedehandswagens.
Naast de puur praktische kant is er natuurlijk ook nog het financiële aspect van een auto, en dat is dankzij leasing perfect duidelijk. Ga je voor een lease-auto, dan heb je geen startkapitaal nodig om te investeren in de auto en moet je na afloop van het contract ook geen restsom te betalen, tenzij je kan kiezen voor de mogelijkheid om de auto over te kopen aan het einde van het contract. Je betaalt aan de leasingmaatschappij gewoon een vast maandelijks bedrag, waar zowat alles bij inbegrepen is. Niet alleen de verzekeringspremie en de verschillende belastingen worden daardoor gedekt, maar ook de waardevermindering van de auto gedurende de looptijd. Als het type auto of het type aandrijving dat je koos na afloop van je contract plots een stuk minder populair geworden is bijvoorbeeld, en daardoor minder waard, draagt de leasingmaatschappij daarvan het risico.
Bovendien is ook het jaarlijks onderhoud mee opgenomen in je contract, en meestal ook de vervanging van de banden bij een normale slijtage. Je kan bij veel maatschappijen zelfs kiezen voor winterbanden op je auto, waarvoor over het algemeen per maand enkele euro’s extra aangerekend worden. Je weet dus perfect hoeveel je auto je maandelijks zal kosten, zonder verrassingen achteraf. Let wel op de kleine lettertjes in het contract in verband met eventuele schade aan je auto wanneer hij einde contract is. Ga na hoeveel daarvan gedekt is door de verzekering en welke vrijstelling je moet betalen. En gebruik je leasingauto als een goede huisvader.
Een leasingcontract voor een auto heeft over het algemeen een korte termijn. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je bekijk als ‘lange termijn’, maar de meeste leasecontracten hebben een looptijd van 48 maanden of 4 jaar, terwijl een aantal private lease-formules bijvoorbeeld over twee jaar lopen. Als je weet dat de auto van particuliere gebruikers gemiddeld meer dan 10 jaar oud is, is je engagement dus beperkt. Dat wil zeggen dat je je auto ook kan kiezen in functie van de manier waarop je je vandaag verplaatst. Vandaag werk je misschien verder van huis met veel snelwegkilometers, waardoor een diesel misschien interessant is, terwijl je van plan bent om binnen enkele jaren gas terug te nemen op professioneel vlak en op dat moment kan kiezen voor een nieuw contract met een kleinere auto bijvoorbeeld. Het is ook een ideale formule als je nog niet zeker bent of een bepaalde auto of aandrijving iets voor jou is. Zo zijn er autobouwers die kortere termijnen hanteren, of waarbij je na een jaar al kan switchen naar een ander model. Dat kan bijvoorbeeld een optie zijn om eens te proberen of elektrisch rijden iets voor jou is of niet, zonder daarbij een grote financiële investering te doen die je normaal gezien pas op langere termijn kan terugverdienen.
Maar het kan nog flexibeler, met maandelijks opzegbare contracten, bij Lynk & Co bijvoorbeeld, dat (net als onder andere Volvo) deel uitmaakt van de Chinese Geely-groep. Daarbij is je engagement bijzonder beperkt, en zou je voor enekele maanden een auto kunnen leasen of huren voor een tijdelijke job, omdat je plots een ander verplaatsingspatroon hebt of bijvoorbeeld langer moet wachten op je nieuwe auto. Lynk & Co voorzien bovendien de mogelijkheid om je auto gedurende de termijn dat hij in je bezit is, te verhuren aan andere gebruikers, zodat je een stuk van je maandelijks betaalde bedrag kan terugverdienen.
Het gevolg van dat kortere engagement is ook dat je altijd over een relatief nieuwe auto beschikt. Dat betekent dat hij in veel gevallen nog onder de fabrieksgarantie valt en je ook geen last hebt van slijtage en de daarbij horende reparatiefacturen die je bij een wat oudere auto wel al eens kan verwachten. Bovendien beschik je ook steeds over de meest recente technologie, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheidstechnologieën, comfortsnufjes en aandrijvingen. Het kan een alternatief zijn als je regelmatig in een lage emissiezone moet zijn met je auto en je dus een nieuwer model moet hebben waarmee dat ook toegelaten is.
Een auto leasen kan je doen via verschillende kanalen, zoals je garage, je bank, rechtstreeks bij een leasingmaatschappij of via een aantal winkels die in samenwerking met een autobouwer of een leasingmaatschappij een partnership opgestart hebben. Er zijn ook online aanbieders voor (private) leasingauto’s. Het loont dus zeker om de verschillende mogelijkheden naast elkaar te leggen en te vergelijken. Neem daarbij niet enkel de maandprijs, de looptijd en het maximale aantal kilometers die je mag afleggen in overweging, maar ook de bepalingen rond de franchise van de verzekering, hoeveel je moet betalen als je boven het maximale aantal kilometers gaat en wat er precies in het contract zit rond bandenwissels en schade.