De gevolgen zijn op het eerste gezicht vaak nog te overzien. Putjes in de lak, spiegels of het voorruit. Het grote nadeel openbaart zich pas als er niets aan gedaan wordt. Vuilresten en lakbeschadiging zorgen voor oxidatie en dat veroorzaakt in het minst gunstige geval weer roestplekken. Gelukkig valt er in veel gevallen bij direct ingrijpen een hoop te voorkomen. Een steenslagreparatie kan in veel gevallen eenvoudig uitgevoerd worden. Hoe steenslag te repareren valt, wordt hieronder uitgelegd.
Er zijn verschillende middelen om steenslag te repareren. Hierbij geldt dat de ene manier niet per se beter is dan de andere. Om steenslag te verwijderen is wel enige precisie vereist. Steenslag wegwerken kan met de lakstift, een eenvoudig hulpmiddel dat de ergste plekken maskeert. De stift kan als een pen vastgehouden worden om het schadeplekje in te kleuren. Door een nieuwe laklaag aan te brengen, krijgt vuil geen kans om te oxideren. Het gebruik van een lakstift is echter geen permanent anti-steenslagmiddel. Steenslag bijwerken kan ook door gebruik te maken van een spuitbus. De lak in deze spray heeft vaak een betere dekking door het gebruik van meerdere soorten in één mengsel te verwerken.
Een permanente oplossing is het laten aanbrengen van een folie. Hiermee wordt als het ware een extra laag aangebracht op de lak van de auto. Vaak concentreert steenslag zich op de voorste delen, zoals de bumper, spiegels, motorkap en voorruit.
Bij een ster in de ruit of een gat in de auto biedt een steenslagreparatieset geen hulp. De steenslagreparatiekosten worden bepaald naar aanleiding van de locatie en grootte. Wacht in elk geval niet te lang met het maken van een afspraak voor de reparatie. Door de steenslag te verwijderen, wordt toekomstige schade zoveel mogelijk uitgesloten.
Steenslag valt nooit helemaal te voorkomen. Het risico om het op te lopen, verkleint natuurlijk wel door wat meer afstand te houden op de voorligger en wegen te vermijden waar veel steentjes op liggen.