Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Auto verlagen in België: Dit zijn de (wettelijke) regels

De Belgische overheid is vrij streng als het aankomt op het modificeren van je auto. Hoe zit het met het verlagen van je voertuig? Dit zeggen de regels.

Hoewel tuning niet meer zo populair is als bij het begin van de eeuwwisseling zijn er nog steeds genoeg Belgen die maar al te graag hun auto willen verfraaien. Daar hoort een verlaging uiteraard bij. Enerzijds voor het visuele effect, anderzijds om potentieel het rijgedrag van de auto te verbeteren. Hoe ga je echter aan de slag om in regelgeving te blijven? Je leest het hier.

Inhoud

Verlagen: Mag het?

Goed nieuws! Want hoewel België modificaties aan de aandrijflijn niet toelaat, mag je wel de ophanging onder handen nemen. Vrij verregaand trouwens, want volgens de overheid mag je:

  • Andere veren plaatsen
  • Originele veren aanpassen of wijzigen
  • Tussenstuk tussen veer en haar steun plaatsen
  • Inveeraanslagen wijzigen
  • Torsiestangen vervangen of aanpassen
  • Origineel veerpoten en McPhersons vervangen of aanpassen

Hier hangen wel enkele strikte voorwaarden aan vast. Die leest je verder in dit artikel.

Hoeveel bodemvrijheid is wettelijk verplicht?

Verlaag je jouw auto, dan komt die uiteraard dichter bij de weg te liggen. In België is er een wettelijke bodemvrijheid verplicht. Om de veiligheid op de openbare weg te kunnen garanderen. Die wettelijke bodemvrijheid bedraagt 11 centimeter.

Verlagen zonder attest? No go

Wil je in België je auto verlagen, dan moet je na de verlaging beschikken over een montageattest en validatieverslag. Die kan je op 3 manieren bekomen:

  • Via een erkend installateur
  • Via de invoerder van het schroefverenmerk
  • Via de dienst autokeuring

Zowel het montageattest als het validatieverslag zijn verplichte papieren om wettelijk de baan op te mogen met je verlaagde auto.

Verlagen = opnieuw keuren

Na het verlagen van de wagen dien je het voertuig terug aan te bieden bij een erkend keuringscentrum voor een herkeuring. Naast de klassieke autopapieren met je het verplichte montageattest en het validatieattest voor kunnen leggen.

Tijdens de keuring gaat het centrum volgende zaken na:

  • Afstand tussen de achter en de voorwielen (maximaal 2% tegenover voor de verlaging)
  • Of het koetswerk de wielen bedekt (wielen mogen niet voorbij het koetswerk steken)
  • Vrije doorgang wielen (wielen moeten zonder schuren kunnen draaien)
  • Het wegcontact van de wagen zonder belasting
  • Bodemvrijheid (Minimaal 11 cm)
  • Wielgeometrie
  • Attesten (montage en validatie)
  • of de verbouwer van de wagen ingeschreven is als erkend installateur

Voldoet je voertuig aan alle vereisten, dan plaatst het keuringscentrum op je keuringsbewijs en inschrijvingsbewijs een stempel “Verlaagd voertuig”. Zo ben je in regelgeving bij controle door politie op verzekering.

Wat met airride?

Een populaire manier om de auto te verlagen is airride. Daardoor kan door een luchtdruksysteem de auto als het ware tot tegen de grond zakken. In België is airride echter een verboden modificatie indien het voertuig niet af-fabriek geleverd werd met luchtvering.

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot Hybrid hoofdfoto

De voordelen van hybrides: brandstofbesparing en prestaties

Advies · Autotechnologie
Hoofdfoto

LPG: een voordelig alternatief voor benzineauto's

Advies · Autotechnologie
KOPFOTO

De toekomstige technologieën die elektrische wagens beter zullen maken

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer