Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Handrem vastgevroren: Wat nu?!

De koude dagen doen hun intrede en binnen een mum van tijd melden de eerste 'slachtoffers' van een bevroren handrem zich. Wat veroorzaakt dit, hoe los je het op en hoe kan het voorkomen? Je leest het hier.

De handremwerking is vrij eenvoudig. Simpel gezegd lopen er van de handremhendel in de auto kabels naar de (achter)wielen. Door de hendel aan te trekken, wordt er kracht uitgeoefend op de remmen. Daardoor is de handrem een mechanisch onderdeel van de auto. De kabels van de handrem vormen bij een vastgevroren exemplaar het probleem.

Inhoud

Hoe ontstaat een vastgevroren handrem?

De binnen- en buitenkabel van een handrem slijten na verloop van tijd. In eerste instantie merkt de gebruiker daar weinig van, totdat het kouder wordt en de handrem vastgevroren zit. Door slijtage kunnen er scheurtjes ontstaan, waar bij nat weer vocht in kan lopen. Als de temperatuur onder nul komt, bevriest het vocht waardoor er geen beweging meer in de kabels te krijgen valt. Hierdoor kan de handrem zelfs kapot gaan!

Wat kan ik er aan doen?

Er valt helaas weinig te doen aan een autohandrem die bevroren is. Het is soms mogelijk om met een warmteblazer, zoals een haardroger, de kabels met de hand te ontdooien. Maar dat is een tijdrovend klusje dat niet altijd het gewenste effect heeft. De meest voor de hand liggende optie is wachten tot alles ontdooid is. Vergeet niet om de kabels daarna te (laten) vervangen.

Hoe kan ik het voorkomen?

Voorkomen is in dit geval zeker beter dan genezen. Door de auto bij koud weer niet op de handrem, maar in een versnelling te zetten, bestaat er geen kans dat de remmen “ingetrokken blijven”. Hoewel de kabels dus alsnog bevriezen, doen ze dat in een stand waar er geen impact is op de remmen. Duiken de temperaturen richting het nulpunt (of daaronder), dan is het slim om de handrem op winterslaap te sturen en de auto steeds in versnelling te zetten bij het parkeren. Schakel daarbij eerst het voertuig uit, blijf op de rem staan en zet dan pas het voertuig in versnelling. Bij auto’s met een automaat voldoet de Park-stand om het voertuig veilig te parkeren zonder handrem. Let wel, op een hellende parking genereer je de nodige stress op de versnellingsbak bij het niet gebruiken van een handrem. Probeer dus een vlakke parkeerplaats te zoeken. Vergeet bij het vertrekken zeker niet het koppelingspedaal en de rem in te drukken! Zodat de auto niet onverwachts naar voren schiet.

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot Hybrid hoofdfoto

De voordelen van hybrides: brandstofbesparing en prestaties

Advies · Autotechnologie
Hoofdfoto

LPG: een voordelig alternatief voor benzineauto's

Advies · Autotechnologie
KOPFOTO

De toekomstige technologieën die elektrische wagens beter zullen maken

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer