Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Het Europese bandenlabel uitgelegd (vanaf 2021)

Als je nieuwe banden laat monteren doe je er goed aan om te vergelijken op de verschillende eigenschappen. Sinds 2012 bestaat daarvoor het Europese bandenlabel dat in 2021 een facelift kreeg. Kijk even mee.

Met verschillende merken, soorten en prijzen begrijpen we het ten volle: nieuwe banden voor je auto kiezen is geen sinecure. Gelukkig verplicht Europa (sinds 2012) om banden uit te rusten met een label waarop bijkomstige info staat. Net zoals je pakweg een koelkast koopt kan je daardoor snel een blik krijgen op de prestaties en efficiëntie van zo’n autoband. Hieronder geven we meer uitleg.

Het Europese bandenlabel vanaf 2021

In 2021 voerde de Europese unie een “facelift” door op de bandenlabels. Daardoor is de manier hoe banden worden gelabeld gewijzigd. Op het nieuwe label is er naast de brandstofefficiëntie, classificatie voor grip op nat wegdek en geluidswaardering ook plaats voor extra info over hoe de band presteert in winterse omstandigheden.

Brandstofefficiëntie

Hiermee wordt de “rolweerstand” van de banden weergegeven. Des te minder de band aan de weg “kleeft”, des te lager het brandstofgebruik en de CO2-uitstoot bij een auto met verbrandingsmotor. Niet gek als je weet dat je bandenkeuze tot wel 20% van je totaalverbruik kan bepalen. Het label loopt van Klasse A tot Klasse E. Waarbij A de meest energiebesparing oplevert, Klasse E het minst. Ruwweg kan je zeggen dat per klasse lager het brandstofverbruik toeneemt met zo’n 0,1 l/100 km. Meer sportieve banden zullen vaak een minder gunstige classificatie hebben.

Classificatie voor grip op nat wegdek

Naast de rolweerstand kan je via het label ook bekijken hoe performant de banden werken bij natte omstandigheden. Daarbij draait het niet om hoe snel je de bocht om kan in de regen, wel om de remweg in het nat. Ook hier loopt het label van Klasse A tot Klasse E. Banden van Klasse A zullen bij een remmanoeuvre in het nat er voor zorgen dat de auto sneller tot stilstand komt (kortere remweg) dan banden van Klasse E.

Geluidswaardering

Hiermee wordt aangeduid hoeveel “omgevingslawaai” een band produceert. Hoewel een paar decibel op papier een klein verschil lijkt is niets minder waar. 3 dB verschil zorgt vaak al voor een band die twee keer zo luid is voor de omgeving! Om de waardering makkelijker te maken toont het nieuwe label niet enkel het gemeten geluid in decibel maar ook de geluidsklasse. Daarbij is A stil, B acceptabel en C luid.

Aanvullende info over sneeuw en ijs

Voortaan bevat het bandenlabel ook aanvullende informatie over de performantie van de banden in sneeuw en ijs. Zo is er voortaan een pictogram voor sneeuw- en ijsbanden. Banden met een pictogram van een berg met drie pieken en een sneeuwvlok hebben een kortere remweg op besneeuwde wegen, terwijl het pictogram van een berg met een ijstallagmiet aantoont dat de band een kortere remweg heeft in met ijs bedekte wegen.

Artikel delen

Alle artikels

Peugeot Hybrid hoofdfoto

De voordelen van hybrides: brandstofbesparing en prestaties

Advies · Autotechnologie
Hoofdfoto

LPG: een voordelig alternatief voor benzineauto's

Advies · Autotechnologie
KOPFOTO

De toekomstige technologieën die elektrische wagens beter zullen maken

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer