En dat gaat verder dan regelmatig de bandenspanning controleren. Hieronder enkele tips. Tijdens de keuring wordt er streng gekeken of het rubber onder de auto nog voldoet aan de wettelijke eisen die er aan gesteld worden. Voldoen ze daar niet aan, dan volgt onherroepelijk afkeur en dienen de banden vervangen te worden voor banden waarvan de profieldiepte toereikend is. Meestal wordt het aangeraden compleet nieuwe aan te schaffen. Een rekening van al gauw enkele honderden euro's, terwijl dit misschien voorkomen had kunnen worden als de banden beter onderhouden waren. Nog belangrijker: goede banden bevorderen de veiligheid. En daar moet je nooit op besparen.
Net zoals bij auto's staat de ontwikkeling van een band nooit stil. Banden bestaan overigens uit meer dan rubber alleen; het is een uiterst complex product. Voor de meeste mensen is een band echter een inferieur product, oftewel "een band is een band". Dat is zoals gezegd niet zo, maar met de technische achtergrond van een band gaan we je nu niet vermoeien. Wat uniform is, zijn de manieren waarop je je autobanden (ongeacht het merk en type) kunt onderhouden zodat ze langer meegaan qua levensduur en veiligheid.
Een van de eerste indicaties om te controleren wat de staat is van je autobanden, is de profieldiepte. Die moet minstens 1,6 millimeter bedragen voor APK-goedkeur. Geadviseerd wordt echter om banden met een profieldiepte van minder dan 2,0 millimeter te vervangen. Een geringe diepte verhoogt namelijk de kans op lekrijden. En wat te denken van het rijden met versleten banden in winterse omstandigheden?! Weinig profiel betekent dat de grip en tractie nadelig worden beïnvloed. De dermate ondiepe geulen in het loopvlak van de band - het contactoppervlak met de weg - kunnen de hoeveelheid (regen)water of sneeuw namelijk niet meer bijtijds afvoeren en de banden "lopen vol" waardoor je het risico loopt alle grip te verliezen.
Dan is het natuurlijk van belang om te weten hoe je de profieldiepte het beste nauwkeurig kunt meten. We raden aan om de auto op een vlakke ondergrond te parkeren en daarbij, bij het opmeten van de voorbanden, het stuurwiel zoveel mogelijk te draaien in de richting van de band die je wilt opmeten. Zo heb je goed zicht op het loopvlak. Vergeet overigens niet de handrem aan te trekken!
Staat je auto er helemaal klaar voor, dan zijn er verschillende manieren om de profieldiepte te achterhalen. De snelste is met een profieldieptemeter. Dat is een kwestie van het apparaat in de afvoergeulen van de band steken en de diepte aflezen van het display. Een goedkopere manier is het gebruik van een euromuntstuk. Die heeft een goudkleurige rand van 3 millimeter, en zolang je deze nog onder het loopvlak uitsteekt zit je goed. Zelfs ruim boven de vereiste 1,6 millimeter. Ten slotte is er nog de "slijtage-indicator" op de band zelf. Dit is een klein, verhoogd stukje schoeisel op slechts enkele plekken in de middelste bandgeul. Indien het loopvlak dit plakaatje rubber dicht nadert, dan is de band vergaand versleten en doe je er verstandig aan deze snel te vervangen. Controleer de slijtage-indicator overigens op meerdere plaatsen voor de meest betrouwbare meting. Niet juist gebalanceerde banden kunnen namelijk onregelmatig slijten.
Ben je je portemonnee, maar - daar gaan we weer - vooral je eigen vege lijve lief, controleer dan vooral regelmatig de bandenspanning. Eén keer per maand is afdoende. Doe je dit, en houdt je daarbij de voorgeschreven spanning in acht, dan is het volgens autobanden-marktleider Michelin mogelijk tot wel 130.000 kilometer met een band te rijden. Uiteraard is de actieradius sterk afhankelijk het rijgedrag, de dagelijkse wegomstandigheden en natuurlijk de kwaliteit van de band. Nogmaals, hanteert de geadviseerde bandenspanning voor uw type band; bij een te hoge spanning kan een band bol afslijten, een te lage spanning kan in een "holle" slijtage resulteren. Beide hebben negatieve invloed op het rijgedrag. Voor een overzicht van gerenommeerd autobandmerken verwijzen we je graag naar de bandentest 2013.
In het verlengde van een te harde of te zachte band is het onnodige en onjuist afslijten van een band als deze niet juist is uitgelijnd en/of gebalanceerd. Het is verstandig om deze (controle)handelingen te laten uit laten voeren door een specialist. Er is namelijk speciale apparatuur voor nodig. Een correct uitgelijnde en band reduceert trillingen waardoor deze gelijkmatiger afslijt en daardoor langer meegaat. Ook vermindert het de kans op spoorvorming en draagt het bij aan een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Tip: laat je auto opnieuw uitlijnen als er delen van de ophanging zijn vervangen. Het is immers water naar de zee brengen als je banden keurig in balans zijn, maar je auto an sich niet.
Zoals je hebt kunnen lezen is het lonend om naast je auto ook diens banden daaronder goed te verzorgen. De inspanningen daarvoor zijn veelal klein, het effect zeer groot.