De combinatie van de veren en de schokdempers van een auto noemt men het veersysteem. Een goed veersysteem bezit zowel veerkracht als demping. De vering onder de auto zorgt ervoor dat niet ieder hobbeltje in de weg direct wordt overgedragen op de inzittenden van de auto. De schokdempers hebben de functie om de bewegingen van de veren te dempen. Zou je rijden zonder schokdempers, dan blijft je auto deinen zoals een schip op zee.
Er zijn verschillende manieren om te weten te komen dat je schokdempers aan vervangen toe zijn. Hoe snel dit nodig is, is moeilijk in te schatten door de fabrikant. Een auto die voornamelijk op de snelweg rijdt wordt minder op de proef gesteld dan een auto die voornamelijk in de bebouwde kom over kasseiwegen rijdt. Een eerste duidelijke indicator is wanneer je auto blijft deinen tijdens het rijden. Twee andere symptomen zijn het lekken van olie en het te veel doorveren bij het neerdrukken van de carrosserie bij stilstand.
De dempers bevinden zich bijna altijd onder de auto in de wielkast, samen met de veren. Er zijn vele soorten schokdempers op de markt: groot, klein, elektrisch, elektromagnetisch, met gas gevuld, met lucht gevuld of met olie gevuld. Afhankelijk van de grootte en de rijeigenschappen van de auto hebben schokdempers hun eigen afstelling. Ben je in het bezit van een veerspanner, dan kan je zelf aan het werk gaan. Reken daarbij een half uur tot een uur per kant die je vervangt. Al moet je wel zeker zijn waar je aan begint. In de meeste gevallen is het dus veiliger om de schokdempers te laten vervangen door een specialist. Die doet dat meteen per set (dus zowel links als rechts). Prijzen zijn daarbij zeer uiteenlopend. Van enkele honderden tot wel duizenden euro’s, afhankelijk van het type voertuig.