Rijden met een caravan achter je auto is een heuse onderneming. Zelfs voor de geoefende chauffeur. Net zoals bij veel zaken is een goede voorbereiding dé sleutel om een comfortabel rit af te kunnen leggen. Hieronder krijg je enkele tips om veilig op reis te gaan met de caravan
Belading van de caravan
De meest caravans zijn voorzien van een enkele as. De gewichtsverhouding van de caravan is door de producent afgestemd op deze aspositie. Zware bagage moet dan ook zo dicht mogelijk ten opzichte van de as worden vervoerd. Lichte bagage kan gelijkmatig worden verdeeld over de bovenkastjes. Indien mogelijk is het wel altijd beter om de bagage in de auto te vervoeren.
Kogeldruk
Het advies is om de kogeldruk, de druk die de caravankoppeling geeft op de kogel van de trekhaak, altijd tussen de 60 en 75 kilo te houden. Er zijn meters verkrijgbaar waarop de kogeldruk eenvoudig is af te lezen. Caravans met een lengte tussen de 3 en 3,5 meter moeten tussen de 40 en 50 kilo aan druk aangeven. Een lengte tussen de 3,5 en 4 meter is goed voor 50 tot 60 kilo, terwijl langere caravans baat hebben bij 60 tot 75 kilo aan kogeldruk.
Stabilisatorkoppeling
Moderne caravans zijn veelal voorzien van een stabiliteitskoppeling. Het zorgt ervoor dat de caravan pas bij een hogere snelheid begint met slingeren. De koppeling heeft wel een maximaal vermogen waardoor het altijd verstandig is om de snelheid te beperken tot wat maximaal toegestaan is op de openbare weg.
Maximale trekgewicht
Ieder model auto heeft een maximaal toegestaan trekgewicht. Het gaat hierbij om het totale gewicht van de caravan en zijn lading. Door de caravan niet zwaarder te laten wegen als 75% van het maximumgewicht krijgt de auto voldoende massa om het slingeren beter op te vangen. Een combinatie met een lange oversteek vanaf de achteras naar de auto tot aan de caravan heeft sneller kans om te gaan slingeren als een combinatie met een korte oversteek.
De juiste bandenspanning
Het lijkt eenvoudig, maar er gaan nog steeds veel caravans de weg op met een te lage bandenspanning. Dat heeft niet alleen een negatief effect op het rijgedrag van zowel de auto als de caravan, maar het is ook bijzonder nadelig op de momenten dat de caravan gaat slingeren en er een correctie noodzakelijk is. Controleer daarom voor aanvang van iedere rit de bandenspanning.