Wijziging van het bijtellingspercentage na 2019
De bijtelling is een fiscale regeling voor iedereen die in een zakelijke auto rijdt. Als je in een kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je lease- of bedrijfsauto, dan krijg je te maken met een bijtelling. Dit is een bedrag wat bij je inkomen opgeteld wordt. De Belastingdienst ziet het privégebruik namelijk als een vorm van inkomen.
Je inkomen en de CO2-uitstoot van je auto bepalen samen de hoogte van de bijtelling. De Belastingdienst gebruikt voor 2019 verschillende bijtellingspercentages. Voor een volledig elektrische auto geldt een bijtellingspercentage van 4%. Voor auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn, diesel- of benzinemotor geldt het bijtellingspercentage van 22%.
Helaas blijft dit lage bijtellingspercentage niet bestaan. Voor 2020 wordt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s verhoogd van 4% naar 8%. Dat is dus een verdubbeling. De bijtelling voor elektrische auto's wordt verhoogd naar 8% van de catalogusprijs tot € 45.000. Is de catalogusprijs van je auto hoger dan € 45.000, dan geldt vanaf 2020 over de eerste € 45.000 een bijtelling van 8%. Voor het restbedrag boven de € 45.000 geldt een bijtellingspercentage van 22%.
De populariteit van elektrische auto’s in 2019
Er worden elk jaar in Nederland meer elektrische auto’s verkocht. Dat betekent dat de populariteit van elektrisch rijden langzaam maar zeker aan het toenemen is. Ook in 2019 groeide het aantal verkochte elektrische auto’s en die groei ging vooral ten koste van de verkoop van dieselauto’s.
In 2019 zijn er in totaal 446.114 auto's geregistreerd. Dit is een toename van 0,6 procent in vergelijking met het jaar 2018. Veel leaseauto’s zijn nog in de laatste maanden van 2019 op naam gezet, om te kunnen profiteren van het lage bijtellingstarief van 4%. Dat heeft voor een deel bijgedragen aan de stijging van het aantal verkochte auto’s.
Welke elektrische auto’s waren het populairst in 2019? Het populairste merk is Volkswagen. Daarvan zijn er 47.452 elektrische auto’s op naam gezet. Dat geeft deze Duitse autofabrikant een marktaandeel van 10,6 procent. Op de tweede plaats staat Opel met een marktaandeel van 7,3 procent. De derde plaats wordt ingenomen door Tesla, die een marktaandeel van 6,9 procent heeft. Tesla’s Model 3 was in 2019 bovendien de bestverkochte auto van het jaar. In tabel 1 staan de 5 best verkochte elektrische auto’s in 2019.
Tabel 1: De 5 best verkochte elektrische auto’s van 2019
Model | Aantal |
---|---|
Tesla Model 3 | 29.969 |
Hyundai Kona | 5.500 |
Audi e-tron | 4.165 |
Nissan Leaf | 3.846 |
Kia e-Niro | 3.700 |
De Tesla Model 3 blijft veruit de populairste EV in Nederland, gevolgd door de Hyundai Kona en de Audi e-tron.
Private lease van elektrische auto’s in 2019
In 2019 nam het aantal elektrische auto’s in de lease flink toe.Elektrische auto’s zijn duurder dan auto’s die op benzine of diesel rijden. Het leasen van een elektrische auto is dan ook voor veel mensen gunstiger, o.a. door:
- Geen hoge aanschafkosten
- Geen zorgen over de levensduur van de accu
- Eenvoudig de accu opladen
In 2019 nam het aantal private lease auto’s in Nederland toe met 25,6 %. In totaal werden er 188.000 auto’s op naam gezet met deze leaseconstructie. Het totale leasewagenpark met personenwagens en bestelauto's groeide met 12,8 procent naar 1,28 miljoen voertuigen. Het grootste deel van de leasemarkt bestaat uit zakelijke leaseauto’s. Er zijn er ongeveer 740.000. Het marktaandeel van zakelijke leaseauto’s steeg in 2019 met 9,5%.
Elektrische auto’s doen het ook heel erg goed in de lease. Inmiddels is 53 procent van de 107.700 elektrische voertuigen in ons land een leaseauto.Dat zijn dus ruim 50.000 elektrische leaseauto’s. De komende jaren zal het aantal elektrische auto’s in de lease alleen maar toenemen. Dat komt vooral door de hogere aanschafprijs van elektrische auto’s.
De beste elektrische auto van 2019
Als je elektrisch wilt gaan rijden, dan vraag je je misschien ook wel af wat de beste elektrische auto van 2019 is. Daar is niet 1 antwoord op te geven, maar we kunnen wel wat elektrische auto’s met elkaar vergelijken. Vaak geldt: hoe groter en zwaarder de elektrische auto, des te groter is het accupakket. Dankzij dat grotere accupakket heeft de auto een grotere actieradius en kun je verder rijden. Een groot accupakket maakt een auto duurder, waardoor de prijs en de actieradius nauw met elkaar verbonden zijn. Kijken we naar de prijs per actieradius, dan is de Hyundai Kona Electric de beste auto. Deze auto kost € 40.715,- en heeft een actieradius van 400 km. Voor deze auto betaal je €102,- per kilometer actieradius en daarmee is de Hyundai Kona Electric de elektrische auto met de beste prijs per actieradius