Maar wat moet je weten als je vandaag een elektrische auto wil kopen?
Maar wat moet je weten als je vandaag een elektrische auto wil kopen?
Of je ze nu koopt om fiscale redenen, omdat je het klimaat een warm hart toedraagt of gewoon omdat je van hun stilte en rijplezier houdt, de keuze voor een 100% elektrische wagen brengt voor- en nadelen met zich mee
Een elektrische auto is proper. Er zijn lokaal immers geen uitlaatgassen en elektrische auto’s zijn efficiënt. Om de batterij te produceren zijn veel energie en een aantal vervuilende grondstoffen nodig, maar zelfs met die impact meegerekend, is een elektrische auto na enkele tienduizenden kilometers beter voor milieu en klimaat. Daarnaast zijn de onderhoudskosten voor een 100% elektrische auto lager, onder andere omdat er minder bewegende delen zijn aan een elektromotor dan bij een verbrandingsmotor en er geen olie moet worden ververst. Daarnaast zijn de andere gebruikskosten ook laag: fiscaal worden ze minder zwaar belast en als je thuis kan opladen, kost elektrisch rijden je over het algemeen een stuk minder dan rijden met een benzine of diesel (zeker als je zonnepanelen hebt).
Het grootste nadeel van elektrische auto’s is op dit moment nog hun prijs. Ze zijn de laatste jaren wel wat goedkoper geworden, onder andere met dank aan de komst van Chinese modellen, maar ze blijven gemiddeld gesproken duurder dan vergelijkbare modellen met verbrandingsmotor. De ‘range anxiety’ die je als bestuurder kan ervaren omwille van het beperkte rijbereik is de afgelopen jaren minder een issue, onder andere omwille van het uitgebreidere publieke (snel)laadnetwerk en het toegenomen rijbereik van de nieuwste modellen. Maar hoe groter de batterijcapaciteit van een elektrische auto, hoe hoger ook zijn prijs. En publiek opladen is niet altijd goedkoop, zeker aan één van de snellaadstations die je voornamelijk gebruikt voor lange afstanden.
Terwijl de keuze tot voor enkel jaren beperkt was voor wie een elektrische auto wilde kopen, is dat vandaag nauwelijks een probleem. Zowat elke autobouwer heeft minstens wel één batterij-elektrisch model in zijn gamma, terwijl sommige merken zelfs in elke klasse een 100% elektrisch alternatief aanbieden. Voor elk budget bestaat er vandaag dan ook een elektrische auto, al moet je daar soms wel opofferingen voor doen.
Dat laatste is onder andere het geval bij de microcars. Ze bieden over het algemeen minder comfort, minder veiligheidsuitrusting en een kleinere batterij, en ze hebben ook een minder hoge topsnelheid dan ‘echte’ elektrische auto’s. Maar als die zaken je niet storen en je je elektrische auto vooral lokaal gaat gebruiken, kunnen ze bijvoorbeeld een alternatief zijn voor een tweede auto in het gezin. De Citroën Ami, Micro Microlino, Silence S04, de XEV Yoyo, … allemaal bieden ze meer beschutting dan pakweg een scooter en een lager prijskaartje dan een echte elektrische auto.
Het aanbod van elektrische auto’s is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Terwijl je pakweg tien jaar geleden kon kiezen uit een relatief betaalbaar model met een miserabel rijbereik of een auto met een aanvaardbaar rijbereik maar een bijzonder hoge prijs, ** je vandaag in elke klasse elektrisch kiezen**. Van de compacte Dacia Spring (de goedkoopste elektrische auto op de markt vandaag) over middenklasse hatchbacks als de MG4 of de Volkswagen ID.3 tot elektrische SUV’s in alle maten en prijsklasses. Maar ook sportieve modellen met 0 naar 100-cijfers die tot voor kort enkel mogelijk waren met bolides uit Maranello of Sant’Agatha Bolognese.
In de komende jaren zullen we steeds meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s kunnen kopen. De prijs van de Dacia Spring bedraagt vandaag zo’n € 20.000, maar zowel de afmetingen, prestaties als de technische fiche is eerder beperkt. Heel wat merken hebben voor de nabije toekomst modellen aangekondigd die net iets hoger mikken maar qua prijs toch onder de € 25.000 zouden moeten blijven: Citroën, Opel, Volkswagen, Cupra, Skoda en zelfs Tesla ...
Bij de bestelwagens breidde het elektrische aanbod tot voor kort eerder langzaam uit, maar vandaag zien we ook in bestelwagenland de ene na de andere lancering. Denk maar aan de VW ID.Buzz, de Mercedes eVito of de Ford E-Transit (en Courier/Custom) om er maar enkele te noemen, of het volledig elektrische aanbod van Maxus. Omdat het er bij de bestelwagens net iets rationeler aan toe gaat dan bij de auto’s, worden modellen vaak gezamenlijk ontwikkeld en in bijna identieke vorm op de markt gebracht door verschillende merken: de Renault Kangoo E-Tech/Mercedes eCitan/Nissan Townstar Electric bijvoorbeeld, of alle bestelwagens binnen de Stellantis-groep (Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot) die hun basis delen met de bestelwagens van Toyota. De komende jaren zullen er nog veel meer elektrische bestelwagens op de markt komen, met ook meer interesse bij het koperspubliek omwille van fiscale en wettelijke veranderingen (aftrekbaarheid, zero emissiezones, rijbewijs B tot 4,25 ton, …)
Als je een elektrische auto wil kopen, moet je natuurlijk een model kiezen dat binnen je budget past, voldoet aan je esthetische vereisten en over de nodige comfort- en veiligheidssnufjes beschikt, maar ook dat hij past in je verplaatsingspatroon. Doe je vooral korte afstanden, dan volstaat een model met een beperkte batterijcapaciteit misschien. Doe je af en toe ook langere verplaatsingen, dan kan een model met een beperkte batterijcapaciteit nog altijd volstaan, maar dan zal je op die lange afstanden misschien vaker moeten stoppen om op te laden. Let er in dat geval op dat het gekozen model over een voldoende hoog DC-snellaadvermogen beschikt. Dat laatste is, naast een batterijpakket met een voldoende hoge capaciteit, ook belangrijk voor wie vaak lange afstanden aflegt. Hou er ook rekening mee dat het rijbereik in de winter een stuk lager zal liggen dan in de zomer.
Als er één zinvolle investering is die je best kan doen wanneer je een elektrische auto koopt, is het een eigen wallbox of laadpaal om thuis te kunnen laden als dat mogelijk is. Dat is goedkoper dan publiek laden, en je bent zeker dat je altijd kan laden. Stem het vermogen van je laadpunt af op je huidige en ook toekomstige behoeften, en kies bij voorkeur een slim model dat het laden kan afstemmen op de andere verbruikers in je huis of de opbrengst van zonnepanelen. Gezien het intensievere gebruik van het stroomnet in de toekomst, zal dat je zeker goed van pas komen. In Vlaanderen is vandaag al het capaciteitstarief actief, dus je laadvermogen beperken zou wel eens geld kunnen besparen. Daarnaast voorzie je best één of meerdere laadpassen, ook als je thuis kan laden. De kans dat je ooit publiek zal moeten laden, ook al leg je niet vaak lange afstanden af, is reëel.
Let tot slot ook op de garantievoorwaarden van het model dat je kiest. De batterij is over het algemeen het duurste onderdeel van een elektrische auto, en dus geven veel autobouwers daar extra garantie op. Let erop wat er daarbij precies van toepassing is. Niet alleen het aantal jaren telt, maar ook de maximale kilometerstand waarvoor de garantietermijn geldig is en de minimum restcapaciteit die gedurende die periode gegarandeerd wordt.
De verschillende overheden van het land willen elektrisch rijden stimuleren, en daarom zijn er een aantal fiscale voordelen en subsidies die je geld kunnen besparen. Voor bedrijven zijn elektrische auto’s voor 100% fiscaal aftrekbaar, terwijl ze voor particulieren vaak vrijgesteld zijn van belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse rijtaks, al is dat afhankelijk van het gewest waar je woont. Vlaanderen introduceert in 2024 ook een subsidie voor particulieren die een elektrische auto kopen, ook een tweedehandsmodel. Check voor meer info over de fiscale voordelen van elektrische auto’s ons volledig artikel daarover.