Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Het belang van garantie en dienst na verkoop bij het kiezen van een auto
Arnaud Henckaerts · 24/07/2023 · 6 min gelezen
Terwijl je bij een nieuwe auto sowieso de standaard wettelijke garantie krijgt en minstens twee jaar (maar vaak ook langer), is dat bij een tweedehandsauto niet altijd het geval. Bij een erkende tweedehandsverkoper geniet je meestal van een wettelijke garantie van een jaar.
Maar hoe belangrijk is de garantie, zowel bij nieuwe als tweedehandsauto’s, en wat zijn de mogelijkheden?
Echt slechte nieuwe auto’s worden er in principe niet meer gemaakt. Autobouwers besteden bij de ontwikkeling van nieuwe modellen veel aandacht aan de duurzaamheid van hun auto’s, die uiteraard ook hun uithangbord zijn. Maar het kan natuurlijk wel voorvallen dat er ook bij een nieuwe auto kleine (of grotere) mankementen zijn, ofwel door een probleem bij de productie ofwel omwille van een ontwerpfout. En daarom zijn autobouwers verplicht om een volledige garantie van twee jaar te geven op nieuw verkochte voertuigen.
Volgens Traxio, de federatie die onder andere de verkopers en herstellers van auto’s vertegenwoordigt, geldt zowel voor nieuwe auto’s als tweedehandsmodellen die je bij erkende verkopers koopt een wettelijke garantie van twee jaar. Voor tweedehandsvoertuigen kan die garantie teruggebracht worden tot 1 jaar, maar dan moet dat expliciet vermeld staan op de aankoopfactuur die je van de verkoper krijgt. Is dat niet het geval, dan is een garantietermijn van 2 jaar van kracht.
Die wettelijke garantie beschermt je als consument tegen verborgen gebreken en “een gebrek aan overeenstemming”, al geldt dat laatste enkel wanneer je als privépersoon een auto aankoopt. Wat er precies bedoeld wordt met verborgen gebreken is voor de meeste mensen wel duidelijk: gebreken die op het moment van aankoop niet bekend waren voor jou als koper, en die het normale gebruik van het voertuig belemmeren of ervoor zouden zorgen dat je het voertuig normaal gezien niet zou kopen. Met de garantie tegen een gebrek aan overeenstemming wordt bedoeld dat de professionele verkoper het voertuig moet afleveren in de staat die overeengekomen is en waarbij het voldoet aan ‘legitieme verwachtingen van de koper’. Is dat niet het geval, dan is er sprake van een gebrek aan overeenstemming.
Voorwaarden en bewijslast
Moet je na aankoop een beroep doen op die garantie, weet dan wat je rechten zijn en aarzel niet om juridisch advies te vragen bij een geschil. Tijdens de eerste 6 maanden vanaf de aankoop, ligt de bewijslast voor de toepassing bij de verkoper. Tenzij hij kan bewijzen dat jij het gebrek zelf veroorzaakt hebt, is hij verantwoordelijk. Na die termijn van 6 maanden kan de verkoper aan jou vragen om te bewijzen dat het gebrek niet aan jou te danken is, maar dat het gaat, en dat is lastiger, aangezien je daarvoor soms een beroep moet doen op experten en juridische bijstand. Een goede rechtsbijstandverzekering is in dat geval goud waard.
De voorwaarde is meestal wel dat je het door de autobouwer voorgeschreven onderhoud volgt, zowel wat de maximale tijd als het maximale aantal kilometers tussen twee onderhoudsbeurten betreft. Wettelijk gezien moet dat trouwens niet noodzakelijk uitgevoerd worden met onderdelen van het merk zelf (maar ze moeten natuurlijk wel aan de voorgeschreven specificaties voldoen, noch in een officiële garage van het merk uitgevoerd worden. Een goede relatie met de garage waar je de auto gekocht hebt of binnen het netwerk van het merk van je auto maakt de zaken waarschijnlijk wat makkelijker in geval van problemen en zorgt ongetwijfeld voor minder discussie, maar verplicht is het dus niet. Je kan in principe je onderhoud eender waar laten uitvoeren, moet er wel zeker van zijn dat het onderhoud (en de timing van dat onderhoud), en de onderdelen en vloeistoffen die daarvoor gebruikt worden, voldoen aan de voorschriften van de autobouwer. Vraag dat desnoods op papier.
Verlengde garantie
Die twee jaar is het absolute wettelijke minimum voor nieuwe auto’s, en is ook overdraagbaar als je binnen die periode je auto verkoopt (of er één koopt die nog binnen de garantietermijn van de autobouwer valt). Maar veel merken gaan verder, al gelden er soms kilometerbeperkingen. Hyundai biedt in België bijvoorbeeld een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking, terwijl Kia in heel Europa 7 jaar biedt, maar de maximale kilometerstand om daarvan te kunnen genieten wel beperkt tot 150.000 km. Maar er zijn ook andere systemen. Toyota, dat algemeen geapprecieerd wordt omwille van zijn betrouwbaarheid, biedt bijvoorbeeld een wettelijke garantie van 3 jaar of 100.000 kilometer, maar verlengt die garantie tot maximaal 10 jaar of 200.000 km wanneer je jaarlijks op onderhoud gaat bij een officiële Toyota-verdeler. Het kan een argument zijn om met die extra garantie in het achterhoofd een auto te kopen.
Bij heel wat merken kan je bovendien bijbetalen om de garantie te verlengen. Een goed idee als de prijs daarvan niet te hoog is en je gemoedsrust wil. Ook voor tweedehandsauto’s bestaan er trouwens garantiepakketten die je meestal via de professionele verkoper afsluit. Het kan daarbij gaan om een garantie van de verkoper zelf, of van een soort ‘garantieverzekering’ die de verkoper afsluit bij een derde partij. Als koper zelf zo’n verzekering afsluiten bij een derde partij is niet aan de orde, omdat de aanbieders van dat soort producten natuurlijk ook zekerheid willen over de technische staat van het voertuig en daarvoor vertrouwen op de kennis van de professionele verkoper van het voertuig. Check bij een tweedehandsgarantie of een garantieverzekering altijd wat er precies is inbegrepen, zodat je in geval van problemen weet waar je aan toe bent.
Garantie voor elektrische auto’s
Voor nieuwe elektrische auto geldt er bovenop de garantie op de volledige auto vaak ook een uitgebreidere garantie op de hoogspanningsbatterij. Dat is immers het duurste onderdeel van de auto en de vrees om een elektrische auto te kopen waarvan de batterij niet lang meegaat, is dan ook groot bij veel mensen. Veel merken bieden daarom een garantie van 8 jaar en 160.000 km op die hoogspanningsbatterij (en vaak ook andere onderdelen die specifiek gelinkt zijn aan de elektrische aandrijving). Dat geldt trouwens niet enkel voor 100% elektrische modellen, maar meestal ook voor ‘zelfopladende’ en plug-in hybrides met een hoogspanningsbatterij. Die mogen over het algemeen dan wel een kleinere batterijcapaciteit hebben dan modellen zonder verbrandingsmotor, het vervangen van de hoogspanningsbatterij kost vaak een smak geld.
De garantie op nieuwe elektrische en hybride auto’s garandeert dat de batterij binnen die termijn een bepaalde minimale restcapaciteit die nog kan opgeslagen worden, bijvoorbeeld 70% van de beginwaarde. Is de hoogspanningsbatterij van je auto binnen de garantieperiode er meer op achteruitgegaan dan de in het garantiecontract voorziene restcapaciteit, dan zal de autobouwer de batterij ofwel volledig vervangen ofwel repareren. Je krijgt dus niet altijd sowieso een volledig nieuw exemplaar, de autobouwer kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld beschadigde cellen in het batterijpakket te herstellen om ervoor ze zorgen dat je opnieuw een voldoende hoge capaciteit krijgt. Koop je een tweedehands elektrische auto? Laat dan de restcapaciteit van de batterij testen en check welke garanties de verkoper geeft.