Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Tweedehands powerdiesels: straffe prestaties, ook aan de pomp

Na het ‘dieselgate’-schandaal lijken auto’s met een diesel onder de motorkap in het verdomhoekje te staan. Maar voor wie dagelijks grote afstanden aflegt, kunnen ze ook vandaag nog een zuinige, propere en zelfs leuke keuze zijn!

Er zijn immers nog enkele diesel-krachtpatsers op de markt die vermogen koppelen aan zuinigheid. We pikken er 5 recente modellen uit, want om nog er nog vele jaren van te kunnen genieten zonder rekening te moeten houden met de verschillende emissiezonebeperkingen, let je voor dieselmodellen maar beter op de euronorm die vermeld staat op het inschrijvingsbewijs en de Car-Pass. Met de meest recente norm, de ‘Euro 6d Final’ mag je nog geruime tijd Brussel, Antwerpen en Gent binnen. En Wallonië, want het volledige gewest begint vanaf 2025 oudere diesels progressief te weren.

VW Golf GTD

Golf GTD front

Volkswagen zorgde er met zijn TDI-motoren mee voor dat de diesel populair werd, en anderzijds stond het met de Golf GTI mee aan de wieg van het ‘hot hatch’-segment. Combineer die twee en je krijgt de Golf GTD. Die is vandaag misschien minder populair dan in het verleden, maar hij blijft voorlopig toch beschikbaar in de catalogus van het merk. Hij krijgt een 200 pk en 400 Nm sterke 2 liter TDI onder de motorkap die standaard aan een zeventraps DSG gekoppeld wordt en de voorwielen aandrijft. Vanuit stilstand tikt de Golf GTD in 7,1 seconden de 100 km/u aan en hij is 245 km/u snel, terwijl zijn verbruik officieel beperkt blijft tot 5,1 liter per 100 km als je je rechtervoet in bedwang kan houden.

Golf GTD motor

Golf GTD interior

Skoda Octavia RS Combi

Skoda octavia rs 10-1920x1281

Wat niet kan bij Volkswagen, kan wel bij Skoda. Terwijl de Golf GTD enkel verkrijgbaar is als vierdeurs hatchback, levert Skoda zijn Tsjechische neef in ons land enkel als break, in de vorm van de Octavia RS Combi. Beide wagens delen het MQB-onderstel van de groep, en net als de Golf GTD is ook de Octavia RS voorwielaangedreven en doet hij het met dezelfde 200 pk/400 Nm sterke 2 liter diesel in combinatie met een 7-traps DSG. Alleen krijg je in dit geval een koffer die 640 liter groot is, tegen 381 liter voor de Golf. De Octavia Combi RS sprint van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden en haalt een topsnelheid van 245 km/u. Aan de stoplichten moet de Octavia RS Combi zijn Duitse neef dus voor laten gaan. Officieel verbruikt hij volgens de WLTP-cyclus 5,1 liter per 100 km.

Skoda octavia rs 11-1920x1281

Skoda octavia rs 40-1920x1280

Audi S5 TDI

Audi S5 TDI front

We blijven binnen de Volkswagen-groep, waar de ‘premium’-tak van de familie ook uitpakt met een sportieve diesel, in de vorm van de Audi S5 TDI. Die heeft maar weinig te maken met de Golf en de Octavia, aangezien hij op een ander onderstel staat en op technisch vlak ook heel andere kaarten in handen heeft. De coupé (met naar keuze 2 deuren of 4 in Sportback-uitvoering) heeft een tot 341 pk opgedreven 3 liter zescilinder onder de kap, met vooral ook 700 Nm koppel. In combinatie met een achttraps automaat en Quattro vierwielaandrijving zorgt dat voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. En dat met een officieel verbruik van 7 liter per 100 km. Liever een praktischere koetswerkvorm? Weet dan dat dezelfde aandrijflijn ook verkrijgbaar is in de A6, A6 Avant en de A7 Sportback.

Audi S5 TDI rear

Audi S5 TDI interior

BMW M340d xDrive (of Alpina D3s)

BMW M340d berline touring

Ook bij BMW vind je als liefhebber van sportieve dieselmodellen je gading, en wel in de vorm van de M340d xDrive, die zowel als berline en als break verkrijgbaar is, maar ook als coupé en cabrio, de M440d xDrive. De technische fiche klinkt alvast veelbelovend: een 3 liter zes-in-lijn met twee turbo’s en 340 pk (1 pk minder dan de Audi S5…), 700 Nm koppel, een automatische achtbak en vierwielaandrijving. 4,6 seconden doet hij erover om van 0 naar 100 km/u te sprinten, terwijl hij een top haalt van 250 km/u en officieel 5,8 l/100 km verbruikt. Te traag? Dan kan je terecht bij BMW-tuner Alpina, die sinds kort trouwnes officieel deel uitmaakt van de BMW-groep. Het merk heeft de D3 S in zijn aanbod, die op dezelfde technische basis als de M340d maar liefst 355 pk levert. Ook hier bedraagt de 0 naar 100-sprint 4,6 seconden, maar de D3 S houdt het wel pas voor bekeken aan 273 km/u. Het officieel gehomologeerde normverbruik ligt echter op 6,9 l/100 km, wat waarschijnlijk dichter bij de realiteit ligt dan het cijfer van de BMW. En ook hier kan je kiezen voor een break.

BMW M340d rear

BMW M340d interior

Mercedes-Benz C 300 de

Mercedes C front

De geboren uitdager van de BMW 3 Reeks is de Mercedes C-Klasse, en ook daar vind je verschillende dieselmotoren, waaronder een straf exemplaar, de C300de die zowel in berline- als breakvorm verkrijgbaar is. Het recept is echter volledig anders als bij de M340d. Geen ‘dikke’ 3 liter zescilinder, wel een 2 liter viercilinder diesel met een negentraps automaat en plug-in hybride technologie, goed voor een totaalvermogen van 313 pk en een koppel van 550 Nm. Minder indrukwekkende cijfers dan zijn concurrent uit Beieren en ook de prestaties zijn wat minder spectaculair: 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en een top van 245 km/u. Anderzijds kan hij dankzij zijn batterij met een brutocapaciteit van 25,4 kWh wel ruim meer dan 100 km volledig elektrisch rijden en ligt zijn WLTP-normverbruik op… 0,5 l/100 km.

Mercedes C side

Mercedes C interior

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Welke elektrische auto’s zijn het meest betrouwbaar?

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer