Ook al koop je een tweedehandsauto, kan het nog zijn dat er nog enkele maanden of jaren fabrieksgarantie op zit. Zeker met een elektrische auto, die meestal nog wat jonger zal zijn. Ga dus na of de jonge occasie die je op het oog hebt nog garantie heeft, en controleer ook of het mogelijk is om die garantie over te dragen naar een nieuwe eigenaar. De fabrieksgarantie verschilt van merk tot merk en de eerste eigenaar kan er ook voor gekozen hebben om de garantie te verlengen tegen een meerprijs. Allemaal zaken waar je naar kan vragen. Koop je een tweedehands elektrische auto van een merkgarage, dan bieden de meeste merken ook een bepaalde garantie aan, aangezien deze wagens meestal “op verschillende punten zijn gecontroleerd”.
Weet ook dat de fabrikanten van elektrische wagens in Europa verplicht zijn om 8 jaar of 160.000 km garantie te geven op de batterij van een elektrische wagen. Heeft die minder dan 70% van zijn capaciteit over binnen die termijn, dan moet die op kosten van de fabrikant vervangen worden. Je hoeft je dus niet al te veel zorgen te maken over de levensduur van de batterij in de eerste levensjaren van je elektrische auto.
Met capaciteit bedoelen we niet per se met welke batterij de elektrische auto de fabriek heeft verlaten – al is het natuurlijk een goed idee om op de hoogte te zijn van welk model je precies koopt, aangezien EV’s regelmatig updates krijgen met vaak ook een vernieuwde batterij met iets meer capaciteit. We doelen eerder op de staat van de batterij zelf, die meestal gecontroleerd kan worden bij de merkdealer, wat soms ook een voorwaarde is om in aanmerking te komen voor garantie. De dealer kan dan een ‘gezondheidsrapport’ van de batterij voorleggen, waarmee je een bewijs hebt van de staat van de batterij en hoeveel bruikbare capaciteit je nog over hebt. Dat is natuurlijk van belang om te weten hoeveel kilometers je nog kan afleggen per laadbeurt.
Bij elektrische wagens is er geen onderhoud nodig aan de aandrijflijn zelf, op eventueel een controle van de staat van de batterij na. Je kan dus ook niet per se de slijtage van het model afleiden aan de kilometerstand. Staar je daar dus niet op blind: ook modellen met een hoge kilometerstand kunnen nog jaren meegaan, zeker als je een bewijs hebt van de gezondheid van de batterij.
Kijk dus eerder naar de staat van de lak, het interieur, de banden en het onderstel als je de kans hebt om de wagen op een brug te zetten of om er eens onder te kruipen. Goedkope banden kunnen duiden op een minder zorgvuldige eerste eigenaar, die misschien de extra slijtage door het hogere gewicht van een EV niet wilde voelen in zijn of haar portefeuille. De remblokken en remschijven van een elektrische wagen gaan langer mee dankzij het regeneratief remmen, maar controleer of de remvloeistof nog in goede staat is en of de schijven niet krom of te veel verroest zijn. Het interieur van een EV slijt natuurlijk even snel als bij een auto met verbrandingsmotor, dus daar zal slijtage bij een hogere kilometerstand sneller te zien zijn.
En ook de ophanging van een EV slijt sneller door het hogere gewicht, dus controleer de staat van de schokdempers, de rubbers (indien mogelijk) en eventuele rammels of schokken tijdens de testrit. Een versleten onderdeel hoeft geen grote kost te vertegenwoordigen, maar je moet er wel van op de hoogte zijn om een goede prijs te kunnen onderhandelen.
Elektrische wagens brengen meestal ook meer elektronische regelsystemen en functies met zich mee, ook in het interieur zullen ze vaker beschikken over digitale displays waarin heel wat functies zitten verwerkt. Controleer of ze allemaal nog werken en of het infotainmentsysteem niet te traag is geworden met de jaren – dat kan voor frustraties zorgen en is meestal moeilijk of duur om te vervangen.
Dit is een aandachtspunt dat maar van toepassing is bij sommige merken, maar let erop of er bovenop de aanschafprijs geen maandelijkse kosten bijkomen voor de huur van de batterij, zoals vaak het geval was bij de Renault Zoé. Zo kan een ogenschijnlijk lage prijs toch een addertje onder het gras betekenen. In het geval van de Zoé betekent het een kost van zo’n 75 tot 125 euro per maand, afhankelijk van het aantal toegelaten kilometers per jaar die in het contract vermeld staan. Een kost die kan oplopen over een periode van enkele jaren, al krijg je dan ook een nieuwe wanneer de capaciteit van de batterij is afgenomen. Het kan dus ook een zorg minder betekenen.