Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Er zijn vandaag meer soorten modellen dan vroeger, denk maar aan SUV’s en crossovers, maar ook nieuwe merken en andere soorten aandrijvingen zoals (plug-in) hybrides en volledig elektrische auto’s.
De keuzemogelijkheden als je een auto wil kopen zijn bijzonder uitgebreid. Er zijn vandaag meer soorten modellen dan vroeger, denk maar aan SUV’s en crossovers, maar ook nieuwe merken en andere soorten aandrijvingen zoals (plug-in) hybrides en volledig elektrische auto’s. Bij die elektrische auto’s, waar tegenwoordig ook veel keuze in is, moet je bovendien extra rekening houden met een aantal zaken om ervoor te zorgen dat hij voor jou praktisch inzetbaar is. Maar waar moet je precies op letten?
De eerste vraag die je je moet stellen is of je 100% elektrisch wil gaan. Je kan dat doen uit overtuiging, omdat je houdt van de stilte en het instant koppel van elektrische auto’s, of omwille van de lagere onderhoudskosten. Je bent niet verplicht om nu al over te schakelen, maar weet wel dat elektrische auto’s naar de toekomst toe zekerheid bieden. Zo mag je er bijvoorbeeld vanaf 2030 sowieso Brussel nog mee binnen, wat vanaf dan met een diesel uitgesloten is en met een benzine of hybride enkel nog kan als die voldoet aan de meest recente Euronorm qua uitstoot (Euro 6d). Heb je de keuze gemaakt om 100% elektrisch te gaan? Dan helpen we je met plezier verder met de keuze van het geknipte model!
Kies in functie van je normale verplaatsingspatroon
Natuurlijk maak je ook bij een elektrische auto dezelfde overwegingen als bij een model met verbrandingsmotor: je gaat voor een merk dat je aanstaat of waarvan je een dealer in de buurt hebt, een model dat je leuk vindt en dat voldoet aan je comforteisen, en met een aandrijving die aansluit bij je noden. Maar voor een elektrisch model zijn er specifieke aspecten om rekening mee te houden.
Rijbereik en batterijcapaciteit
Moet je dagelijks lange afstanden afleggen? Dan kies je best voor een model met een voldoende grote batterijcapaciteit en een stevig rijbereik. Op die manier moet je niet stressen over hoe ver je nog kan rijden zonder te moeten bijladen, en sta je onderweg ook niet te vaak aan de (vaak duurdere) snellader. Neem de officiële WLTP-gehomologeerde rijbereikcijfers wel met een korreltje zout. Sommige merken geven ook een waarde op die meer overeenkomt met het rijbereik in reële omstandigheden. Hou bij je aankoop ook rekening met eventuele toekomstige wijzigingen in je verplaatsingspatroon, bijvoorbeeld als je een nieuwe job verder van huis ambieert, of een buitenverblijf aan de kust of in de Ardennen op het oog het om je weekends door te brengen.
Anderzijds moet je ook het benodigde rijbereik niet fors overschatten. Zijn je gemiddelde dagelijkse verplaatsingen beperkt, maar ga je eens per jaar op skitrip en met vakantie aan de Côte d’Azur? Dan heb je waarschijnlijk niet noodzakelijk een model nodig met een rijbereik van meer dan 500 km. Dat kan natuurlijk wel, maar daar hangt een prijskaartje aan vast en een bepaald gewicht, wat ook een impact heeft op bijvoorbeeld de slijtage van je banden. Denk dus na over hoeveel rijbereik je nodig hebt om je dagdagelijkse verplaatsingen in alle comfort en met de nodige marge af te leggen en kies in functie daarvan een model met genoeg rijbereik.
Oplaadvermogen
Een andere belangrijke factor die je in overweging moet nemen om de keuze te maken voor een auto die perfect past bij je verplaatsingspatroon, is het oplaadvermogen. Hoe sneller je auto kan laden, hoe sneller hij terug vertrekkensklaar is. Dat is zeker voor veelrijders een belangrijke factor is, maar minder bij wie zijn auto sporadisch of eerder lokaal gebruikt. Daarbij moet een onderscheid gemaakt worden tussen 2 verschillende soorten opladen: AC wisselstroomladen en DC gelijkstroomladen.
Eenvoudig gesteld is wisselstroom het soort elektriciteit dat uit je stopcontacten thuis, je wallbox en de meest publieke laadpalen komt. De batterijpakketten van elektrische auto’s slaan stroom echter op in gelijkstroom, wat betekent dat de wisselstroom door de boordlader van je auto omgezet moet worden in gelijkstroom. Daardoor is het laadvermogen beperkt: bij veel auto’s tot 11 kW, bij sommige modellen kan het sneller aan 22 kW. Dat betekent dat je (in theorie) in een uur aan een 11 kW laadpunt 11 kWh in je batterij laadt.
DC-laden gaat over het algemeen sneller omdat er geen omschakeling nodig is van wissel- naar gelijkstroom. Hoe snel, dat hangt af van het DC-laadvermogen van je auto en welke capaciteit de laadinfrastructuur kan leveren. Weet dat het gemiddelde DC-laadvermogen van de recente modellen van de meeste algemene autobouwers rond de 100 kW schommelt. Daarmee laad je in de meeste gevallen zo’n 100 km in zo’n tiental minuten of op een half uur genoeg om een paar 100 kilometer aan elkaar te rijgen tot aan je volgende pauze of je eindbestemming. Een aantal merken bieden extreem hoge laadvermogens (tot 350 kW voor de Hyundai Ioniq 5/6 en Kia EV6 bijvoorbeeld).
Weet dat niet alle elektrische auto’s standaard kunnen DC-laden, dus let daar zeker op bij je keuze. Bovendien zijn er twee soorten DC-laadpoorten in auto’s. Wat oudere en overwegend Franse of Japanse modellen maken gebruik van de CHAdeMO laadstandaard, terwijl de meeste nieuwere modellen voorzien zijn van een CCS Combo laadpoort. Die laatste is uitgegroeid is tot de Europese standaard, en de meeste snellaadstations zijn dus voorzien van een laadkabel die daar in past.
Opties
Heb je een model gevonden dat voldoet aan je wensen en praktische verzuchtingen? Weet dan dat er een aantal opties zijn die je het leven met een elektrische auto makkelijker of aangenamer maken en het rijbereik verlengen. Omdat elektrische auto’s geen verbrandingsmotor hebben, is er dus ook geen ‘gratis’ warmtebron om het interieur mee te verwarmen. Ook dat gebeurt bij elektrische auto’s… elektrisch, waarbij er stoom en dus ook rijbereik opgeofferd wordt voor warmte.
Er zijn en paar mogelijkheden om dat stroomverbruik te beperken. Een eerste is verwarming via een warmtepomp. Die produceert warmte op een zuinigere manier, waardoor je kostbare kilometers per laadbeurt uitspaart. Vooral in tussenseizoenen wanneer de warmtepomp nog wat warmte kan recupereren uit de buitenlucht. Een andere manier om minder rijbereik te moeten opofferen aan verwarming is om rechtstreeks te verwarmen. Daarmee bedoelen we zetel- en stuurverwarming, terwijl sommige autobouwers zelfs werken aan gordelverwarming. Met die methodes warm je niet de lucht in je auto op, maar wel rechtstreeks je lichaam. Op die manier kan je de temperatuur in de auto enkele graden lager zetten zonder aan comfort in te boeten, en dus ook verder rijden met de stroom die in je batterij zit. Een aanrader.
Een laatste manier is een auto kiezen met een smartphone-app die je toelaat om het interieur voor te verwarmen wanneer de auto nog aan de laadpaal hangt. Daarmee zorg je voor een goede basistemperatuur met stroom van het net en dus niet uit de batterij, wat je opnieuw extra kilometers oplevert. Bovendien bieden de meeste apps die bij elektrische auto’s horen nog andere nuttige snufjes. Denk maar aan een indicatie over wanneer je auto volledig opgeladen is. Of de mogelijkheid om het startuur van het opladen uit te stellen naar een later tijdstip, bijvoorbeeld om gebruik te maken van goedkopere daltarieven.
Garantie
Een laatste belangrijk punt bij de keuze van een elektrische auto is de garantietermijn. Omdat de batterij vaak een niet te onderschatten deel uitmaakt van de totale aankoopkost van een elektrische auto, gelden er over het algemeen specifieke garantievoorwaarden voor de batterij en de elektrische aandrijving. Vaak is dat 8 jaar, maar in sommige gevallen geldt er een beperking wat het aantal kilometers betreft. Check dus voor het model dat je koopt wat de voorwaarden zijn en in het geval van een tweedehandsauto ook of de garantietermijn of afstand nog niet verstreken is. Een probleem op dat vlak kan je immers duur te staan komen.