Dit zijn de 10 goedkoopste modellen op de markt, die allemaal nieuw minder dan 20.000 euro kosten.
Dit zijn de 10 goedkoopste modellen op de markt, die allemaal nieuw minder dan 20.000 euro kosten.
De tiende plaats in dit overzicht is ook met afstand de meest praktische wagen van deze rangschikking, want de Dacia Jogger is een ruime break van 4,55 meter lang die ook nog eens beschikbaar is met 7 zitplaatsen! Het is ook het eerste hybride model van Dacia, maar voor de basisprijs van 17.890 euro krijg je een vijfzitter met een 1 liter-driecilinder op... LPG! Een motor die zeer zuinig is in zijn werking en ook nog steeds een 50 liter grote benzinetank heeft, naast de LPG-tank van 40 liter. Je hebt dus niet enkel een lage aanschafprijs met de Jogger, maar ook de gebruikskosten vallen goed mee. Ongetwijfeld de beste aanbieding van deze top 10... maar dus niet de goedkoopste.
De i20 is een van twee Hyundais in deze lijst, en ook de grootste van die twee. Het is een polyvalente stadswagen, ook bekend als een B-segmenter, die je voor een prijs van 17.549 euro kan krijgen als Air met een 1,2 liter-benzinemotor van 84 pk. Toch krijg je voor het geld enkele handige snufjes zoals een lichtsensor, airco, cruise control, een noordremhulp en een rijstrookassistent. Wil je meer, dan is er nog een uitgebreid aanbod qua uitrusting en motorisaties, tot en met de sportieve i20 N.
De Mazda 2 mag je niet verwarren met de Mazda 2 Hybrid: de eerste is een stadswagen waarvan de huidige generatie al sinds 2014 in het gamma zit, de tweede is een Toyota Yaris Hybrid met een andere badge. De niet-hybride versie is vanzelfsprekend goedkoper, met een vanafprijs van 17.190 euro voor de Prime-Line met een 1,5 liter-benzinemotor van 75 pk. Qua standaarduitrusting krijg je onder meer Apple CarPlay/Android Auto, LED-koplampen en... niet veel meer.
Toyota is een van de weinige merken die nog een nieuw model in het A-segment heeft uitgebracht de afgelopen jaren, nadat merken als Peugeot en Citroën - die in het verleden samenwerkten met Toyota in deze klasse – de handdoek in de ring hebben gegooid vanwege het gebrek aan winstmarge in dit segment. Toch is Toyota er nog in geslaagd om de Aygo X op de markt te brengen voor een scherpe prijs, waarvoor je ook nog eens een 7-duims infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto én een achteruitrijcamera krijgt. Onder de kap ligt er steeds een 1 liter-benzinemotor van 72 pk.
De Volkswagen Up! is al sinds 2011 op de markt, maar oogt nog steeds niet verouderd – het voordeel van een sober en tijdloos basisdesign en een A-segment dat iets minder snel evolueert dan de grotere wagens. Een heel lang leven is de Up! niet meer beschoren, maar je kan hem vandaag wel nog bestellen in enkele uitvoeringen, allemaal met dezelfde 1 liter-benzinemotor van 65 pk. In het verleden had je ook nog een elektrische e-Up! en een pittige Up! GTI, maar deze modellen zitten niet meer in het nieuwe gamma. De standaarduitrusting is vrij summier, maar een completere uitvoering is ook nog vrij goedkoop te krijgen.
Als de grotere i20 al op de negende plek van deze top 10 belandt, is het niet meer dan logisch dat de kleinere i10 het nog iets beter doet. Voor precies 2.000 euro minder dan zijn grote broer, biedt de i10 wat minder ruimte maar wel quasi dezelfde standaarduitrusting. Ook de motor is iets kleiner: een 1 liter-benzinemotor van 67 pk.
De Fiat 500 is ongetwijfeld het oudste model in deze rangschikking, want de modieuze Italiaanse stadswagen is al sinds 2007 op de markt. Sindsdien heeft het model wel al diverse facelifts doorgemaakt en zijn er ook al heel wat verschillende motoren onder de motorkap verschenen. Vandaag krijgt het instapmodel een 1.0 ‘Hybrid’-motor van 70 pk (een milde hybride die het verbruik nog iets verlaagt), een infotainmentsysteem met Android Auto en Apple CarPlay, cruise control, airco en nog enkele snufjes.
De Kia Picanto is het zustermodel van de Hyundai i10, maar dankzij zijn iets lagere prijs slaagt hij erin de laatste podiumplaats te bereiken in dit klassement. De Picanto wordt standaard geleverd met dezelfde 67 pk sterke 1 liter-benzinemotor als in de i10, maar krijgt iets minder uitrusting mee dan die laatste.
De Fiat Panda combineert een compact formaat met een praktische inborst, en dat voor een zeer lage prijs. Het instapmodel kost amper 13.790 euro, maar zelfs een volledig uitgeruste Panda kan je krijgen voor minder dan 20.000 euro. Net als de 500 is de Panda uitgerust met de 1.0 Hybrid-motor van 70 pk en je krijgt een manuele airco én een manuele zesversnellingsbak. Dat is toch een versnelling meer dan bij het gros van de modellen op deze lijst.
De allergoedkoopste nieuwe auto op de Belgische markt kon natuurlijk niets anders zijn dan een Dacia, en de goedkoopste Dacia die je kan krijgen is de Sandero. Het is een compacte hatchback gebaseerd op de techniek van de Renault Clio, maar met een minder mooi afgewerkt interieur en wat minder standaarduitrusting. Dat betekent dat je toch nog een fijn rijdende stadswagen hebt, zonder de hoofdprijs te betalen. De motor is een atmosferische 1 liter-driecilinder van 65 pk. Maar ook deze Sandero kan je volledig uitgerust krijgen met een turbomotor op benzine of LPG voor minder dan 20.000 euro.