Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Een gewilde oldtimer of limited edition kan nog steeds een goede investering zijn in 2023, ook al zijn de prijzen niet meer zo hoog als een paar jaar geleden. Dit zijn 5 interessante modellen om in te investeren voor elk budget. Lees verder
Een kleine disclaimer: een kristallen bol hebben we niet. Hoewel we van sommige modellen wel kunnen verwachten dat ze in waarde zullen stijgen, omdat er niet veel meer van overblijven of omdat ze populair zijn geworden in de media, zijn er risico’s verbonden aan elke investering – en dat is bij auto’s niet anders. Veel hangt af van de staat van het model, externe factoren zoals overheidsbeslissingen (LEZ, belastingen, …) en of er toevallig veel vraag naar is op een bepaald moment of niet. Dat gezegd zijnde, zijn dit 5 modellen waarvan we verwachten dat ze meer waard zullen worden (of tenminste hun waarde zullen behouden) de komende jaren.
Voor de 900 Turbo is het al te laat om een goede deal te vinden – de mooiste exemplaren kosten vandaag al meer dan 30.000 euro en zijn dus minder interessant als je hoopt op winst. Dit zijn auto’s om bij te houden. De 99 Turbo is net zo gewild en niet per se duurder, maar wel veel zeldzamer en dus moeilijk te vinden in een mooie staat.
Het kan echter lonen om naar de nieuwere modellen van Saab te kijken, die aanvankelijk minder warm werden ontvangen door liefhebbers vanwege hun GM-invloeden, maar vandaag duidelijk in waarde aan het stijgen zijn. Ze maken immers geen nieuwe auto’s meer, dus alles wat overblijft wordt steeds zeldzamer. Voor een jonge 9-3 Cabrio van de laatste generatie met een turbobenzinemotor en een lage kilometerstand wordt al vlotjes meer dan 20.000 euro gevraagd – quasi het dubbele van een aantal jaar terug.
De gulden middenweg zou weleens de eerste generatie 9-3 kunnen zijn, in feite een grondige facelift van de 900 NG. De sportieve Aero is de meest gewilde versie, met meer dan 200 pk en een stoere look, waarvan de goedkoopste exemplaren te vinden zijn vanaf 6.000 euro. Onze tip: ga op zoek naar een exemplaar met een iets lagere kilometerstand en enkele imperfecties die zelf op te knappen zijn. Coupé of cabrio maakt niet uit, een leuk kleurtje kan een meerwaarde hebben. In Nederland is er trouwens veel meer keuze dan in België.
Mini classic – vanaf 6.000 euro
Voor hetzelfde budget als de Saab 9-3 I Aero vind je ook een klassieke Mini met een beetje werk aan – maar de iconische Britse stadswagen is gemakkelijker om zelf aan te sleutelen. De Mini is in diverse vormen (en door diverse constructeurs) geleverd van 1959 tot 2000, dus er is heel veel keuze in uitvoeringen, motoren en speciale reeksen. De meest waardevolle versies zijn de originele Cooper S (die de Monte Carlo Rally wist te winnen in 1964, 1965 en 1967) en de speciale Mini Convertible die van 1992 tot 1996 werd gebouwd, met een oplage van slechts 1.081 wagens.
Dit zijn modellen met een waarde van 30.000 euro of meer als ze in een mooie staat verkeren. Maar ook de meer basale modellen beginnen in waarde te stijgen en zijn nog betaalbaar op te pikken. Bovendien zijn er veel onderdelen in omloop om een braaf uitziende Mini wat meer cachet te geven.
Lexus LS 400 – vanaf 8.000 euro
Dit is een iets groter risico, want lang niet alle luxeberlines stijgen in waarde, en Lexus is nooit een heel populair merk geweest in België. Maar het allereerste model van het luxemerk van Toyota, de LS 400, is het risico misschien wel waard. Ten eerste omdat de prijzen nog niet zo hoog liggen – de prijzen voor een exemplaar in een redelijke staat beginnen bij zo’n 8.000 euro, maar ook de mooiere wagens hoeven niet veel meer te kosten. En ten tweede omdat dit model net onder de gunstige oldtimerregeling valt in België, aangezien de LS 400 in 1989 uitkwam, waardoor de vaste kosten om het model rijdende te houden beperkt blijven.
Heel veel vraag zal er misschien niet zijn naar dit ietwat obscure model, maar we denken dat een liefhebber wel wat over zal hebben voor een exemplaar in een mooie staat in de nabije toekomst. En dan heb je ook een auto die de Mercedes S-Klasses en de Jaguars van de jaren ‘80 en ‘90 voor schut zette qua luxe en bouwkwaliteit. Bovendien is ook de betrouwbaarheid van de LS 400 van een hoog niveau.
BMW 8 Reeks (eerste generatie) - vanaf 25.000 euro
Op de 850 CSi na, met zijn 380 pk sterke V12, is de eerste generatie BMW 8 Reeks nooit erg populair geweest. In zijn tijd (het model werd van 1990 tot 1999 geproduceerd) miste hij wat sportiviteit ten opzichte van zijn voorganger, de eerste BMW 6 Reeks, en bovendien kwam het model uit in een tijd van economische recessie en hoge energieprijzen. Dat was ook de reden waarom er nooit een M8 kwam, ook al had BMW het sportieve topmodel zo goed als klaar.
Vandaag is het echter een tijdloze coupé met krachtige atmosferische V8- en V12-motoren die je desgewenst kan bedienen via een manuele versnellingsbak – sensaties die niet meer te vinden zijn bij nieuwe wagens. Bovendien is de 8 Reeks intussen 30 jaar oud geworden en kan je dus genieten van een voordelige BIV en wegenbelasting als je hem inschrijft als oldtimer. De goedkoopste exemplaren in een redelijke staat zijn te vinden voor 25.000 euro en de prijzen lopen op tot 75.000 euro of meer voor een mooie 850 CSi. Wij zouden kiezen voor een 850i of 850Ci met V12 en een manuele versnellingsbak. Die heb je vanaf 40.000 euro als je kiest voor een exemplaar met een redelijke kilometerstand.
Dodge Viper – vanaf 50.000 euro
Elke generatie Dodge Viper is geld waard, gewoon omdat er zo weinig exemplaren zijn geleverd of ingevoerd naar Europa, maar deze tip gaat meer specifiek over de eerste generatie, die in 1992 op de markt verscheen en tot 1995 werd gebouwd – al zouden we de tweede generatie (SR) ook nog kunnen meerekenen, die sterk lijkt op het origineel. De Viper vraagt al een wat hogere instapkost, met de goedkoopste exemplaren voor zo’n 50.000 euro, en je moet er waarschijnlijk voor naar het buitenland.
Maar omdat de eerste exemplaren net de grens van 30 jaar hebben gehaald, kunnen ze in België worden ingeschreven als oldtimer, waardoor ze ineens een pak goedkoper zijn geworden om in te schrijven – met dank aan de 8 liter grote V10-benzinemotor die onder de meterslange motorkap ligt. Je kan er dus eindelijk van genieten zonder elk jaar een nier te moeten geven aan de belastingdienst. Daarnaast zijn de meeste exemplaren die de oversteek hebben gemaakt naar Europa in een redelijk goede staat, omdat ze altijd al als verzamelobjecten worden beschouwd. Onderdelen zullen moeilijker te vinden zijn, dus het is misschien slimmer om een exemplaar te kopen dat al in een goede staat verkeert. Hoe dan ook heb je met een Viper een serieuze blikvanger in handen.