Er zijn zuinigere auto’s op de markt dan deze Hyundai i10 1.0i, maar om niet het hele lijstje te laten bestaan uit modellen met een dieselmotor, mag deze kleine stadswagen met een al even kleine benzinemotor ook meedoen. Zijn 1 liter-driecilinder levert 67 pk en 96 Nm aan de voorwielen, maar belangrijker is dat hij genoegen neemt met minder dan 5 liter benzine per 100 km – en dat is volgens de WLTP-homologatiecijfers. Schakelen doe je zelf middels een manuele vijfversnellingsbak, terwijl je met de benzinetank van amper 36 liter in theorie toch meer dan 700 km kan rijden. Het is niet alleen een zuinige auto, dankzij zijn kleine motor en zijn CO2-uitstoot van amper 109 g/km is hij ook nog eens erg goedkoop qua belastingen. Een groter model met een bijna net zo zuinige benzinemotor is de vierdeurs Audi A3 30 TFSI, die 4,9 l/100 km verbruikt, maar wel een 110 pk sterke turbomotor heeft.
Een merk dat altijd al zeer goed is geweest in het laag houden van het (theoretische) verbruik van zijn modellen, is BMW. De 16d-motor is een 1,5 liter-driecilinder van 116 pk en 270 Nm, die in de 116d en 216d Gran Coupé een gemiddeld verbruik kan voorleggen van amper 4,6 l/100 km. Het is niet voor niets dat heel wat bedrijven deze modellen aanbieden als leasewagen... Deze motor kan gekoppeld worden aan een manuele of een automatische versnellingsbak, maar het gemiddelde verbruik blijft hetzelfde.
Ook de Stellantis-groep heeft een erg zuinige dieselmotor ontwikkeld in de vorm van de 1.5 BlueHDi, die twee keer voorkomt in deze lijst. De motor is beschikbaar in heel wat verschillende modellen, zelfs tot in de grootste berlines en SUV’s van Citroën en Peugeot, maar in de kleinste modellen blijft het vermogen beperkt tot 100 pk, wat een verbruik oplevert van 4,5 l/100 km in de Citroën C3. Dankzij een brandstoftank van 42 liter haal je een rijbereik van bijna 1.000 km op één tank!
De nieuwste 2.0 TDI Evo-motoren van de Volkswagen-groep blinken eveneens uit in hun zuinigheid, waardoor heel wat middelgrote modellen van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda toch heel mooie verbruikcijfers kunnen voorleggen. De zuinigste van allemaal is de Volkswagen Golf 2.0 TDI met 115 pk en de manuele versnellingsbak, die genoegen neemt met amper 4,2 l/100 km. Een verbruik dat trouwens ook perfect te behalen, of zelfs te verbeteren valt in de praktijk! De Golf heeft zelfs een brandstoftank van 50 liter, waarmee je dus zo’n 1.200 km kan rijden zonder te moeten bijtanken. En ben je niet zo’n fan van de Golf, dan kan je ook nog kiezen voor de technisch gelijke Seat León, Audi A3 of de Skoda Octavia, die met dezelfde motor worden geleverd. De 150 pk sterke 2.0 TDI heeft in de praktijk overigens een zeer gelijkaardig verbruik.
De allerzuinigste auto die je in 2023 kan kopen zonder hybride hulp, is de Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100. Die heeft dezelfde dieselmotor als de Citroën C3 van eerder in de lijst, maar dankzij zijn iets modernere techniek en zijn iets gunstigere stroomlijn weet de 208 nog een fractie minder te verbruiken. Bovendien heeft de Franse hatchback ook een knap design en een voorbeeldig weggedrag, dat veel volwassener is dan je zou vermoeden, gezien zijn formaat. Het is dus zeker een goede optie om lange afstanden mee af te leggen. Heb je het liever iets Duitser, dan is de Opel Corsa op technisch vlak zowat identiek, met dus ook dezelfde dieselmotor en een gelijkaardig verbruik.