Natuurlijk kan je zowat elke auto leasen, maar welke types lenen zich daar het meest toe?
Natuurlijk kan je zowat elke auto leasen, maar welke types lenen zich daar het meest toe?
Een BMW, Audi, Mercedes, Lexus, … het is geen toeval dat auto’s van premium merken populair zijn in leasing. Ze bieden een zekere mate van prestige en uitstraling, ook al omdat er vaak een stevig prijskaartje aan vast hangt. Maar net door die uitstraling zijn ze ook populair op de tweedehandsmarkt, en dat zorgt voor een hoge restwaarde die weerspiegeld wordt in de maandelijkse leaseprijs die je betaalt.
Hun hoge aankoopprijs wordt voor de leasemaatschappij immers in zekere mate gecompenseerd door de hogere verkoopprijs na enkele jaren gebruik, wat betekent dat je in vergelijking met de catalogusprijs relatief bekeken weinig betaalt per maand. Bovendien mikken premium automerken specifiek op de leasemarkt, en geven ze aan leasemaatschappijen vaak hogere kortingen dan aan particulieren, wat ook weerspiegeld kan worden in de maandprijs. Dat maakt van premium auto’s een ideale keuze als je op op zoek bent naar een leasewagen.
Ben je nog niet zeker of je wel wil overschakelen naar volledig elektrisch rijden, heb je geen vertrouwen in de betrouwbaarheid op lange termijn of vind je de aankoopprijs van een model met een voldoende groot batterijpakket te hoog? Dan is een leasing misschien de oplossing om 100% elektrisch rijden eens uit te proberen zonder al te groot engagement, zowel qua looptijd als financieel. Want terwijl de investering in een nieuwe elektrische auto misschien substantieel is, hebben leasingmaatschappijen wel een goed oog op de technologische houdbaarheid van de batterijen en de verdere ontwikkeling van de prijzen op de tweedehandsmarkt, en dus ook de restwaardes. Dat zorgt ervoor dat de leaseprijzen vaak doenbaar zijn. Omdat autobouwers sterk inzetten op elektrische auto’s, zijn er bij de merkgarages zelf vaak ook mooie aanbiedingen voor wie een elektrische auto wil leasen.
Bijkomend voordeel is dat er ook formules zijn waarbij je de laadinfrastructuur bij je thuis mee kan leasen, en waarbij je de installatiekost voor een wallbox en de bekabeling dus over de leasetermijn spreidt en die na afloop van het contract ook gewoon kan houden. En als je thuis kan opladen, is de gebruikskost van een elektrische auto beperkt. Merk je na de leaseperiode dat een elektrische auto niets voor jou is, dan kan je op dat moment gewoon je opties herevalueren.
Terwijl diesels tot enkele jaren geleden bijzonder populair waren op de Belgische markt, lijken ze vandaag de dag in het verdomhoekje te staan. En dat terwijl ze ook op ecologisch vlak heel voordelig kunnen zijn gezien hun lage verbruik en CO2-uitstoot. Bovendien doen ze het ook qua fijnstof, NOx en andere schadelijke uitstoot bijzonder goed dankzij de nieuwste technologische evoluties. Alleen aarzelen een aantal mensen waarvoor een diesel gezien hun verplaatsingspatroon nuttig zou kunnen zijn nu om er één te kopen omdat ze niet weten hoe de wettelijke bepalingen (bijvoorbeeld op het vlak van verplaatsingen in de stad of in andere lage emissiezones) en de tweedehandsmarkt op termijn zullen evolueren. Als je met die twijfels zit, is een leasecontract ideaal omdat de gebruikstermijn relatief kort is – over het algemeen vier jaar, terwijl je een zelf aangekochte auto vaak langer bijhoudt – en het risico voor de herverkoop van het dieselmodel na afloop bij de leasemaatschappij ligt. Ook van het risico op eventuele problemen met de roetfilter en andere technische mankementen moet je je in principe weinig aantrekken. Ga wel enkel voor een diesel als die in je verplaatsingspatroon past, dus als je vaak lange afstanden rijdt.
Wil je nog goedkoper rijden, overweeg dan de leasing van een tweedehandsauto. Dat is een op dit moment nog relatief onbekende formule, al zijn er wel steeds meer bedrijven die ermee uitpakken, zowel merkdealers als grote retailers van tweedehandswagens en leasemaatschappijen. Na de standaard looptijd van een nieuw leasecontract zijn er immers heel wat wagens met een nog relatief lage kilometerstand, een goed opgevolgd onderhoud en met een zo goed als nieuw voorkomen. Die hebben nog een relatief hoge restwaarde en daardoor kan het voor leasemaatschappijen, banken of andere kredietinstellingen de moeite kan zijn om ze nog voor enkele jaren aan te bieden in de vorm van een ‘second life’-leasecontract. Wil je dus niet noodzakelijk een gloednieuw model dat de opties, kleur en afwerking van je dromen heeft, dan kan tweedehands leasing een kostenefficiënte manier zijn om met een relatief recent model te rijden. Het is trouwens een optie die een aantal partijen ook bekijken om de hogere aankoopprijs van een batterij-elektrisch model over meer jaren en contracten te spreiden.
Een laatste categorie van voertuigen die het overwegen waard zijn om te leasen, zijn bestelwagens en pick-ups. Een aantal recente fiscale wijzigingen hebben er immers voor gezorgd dat die types voertuigen voor particulieren minder interessant zijn. Zo worden in Vlaanderen de door particulieren nieuw ingeschreven pick-ups, die dus niet bestemd zijn voor professionele activiteiten, niet meer beschouwd en dus ook niet belast als lichte bedrijfsvoertuigen maar wel als auto’s, vaak met een stevige financiële impact.
Hetzelfde geldt in Wallonië voor alle lichte bedrijfsvoertuigen in het algemeen, dus bestelwagens en pick-ups. Als je als particulier echt een dergelijk voertuig wil of nodig hebt voor bijvoorbeeld verbouwingen, hobby’s of om te gebruiken voor een paardentrailer, is een private lease-formule misschien een oplossing. Daarbij wordt het voertuig immers ingeschreven op naam van de leasemaatschappij, waardoor het zijn fiscaal voordelige behandeling behoudt.