Vergeet de Volkswagen Golf want laat ons eerlijk zijn: die kan de gemiddelde jongeling al lang niet meer betalen. Dat betekent echter niet dat je de Volkswagen-showroom moet mijden, want stiekem staat daar een modelletje dat de positie van de Golf moeiteloos inneemt als betaalbare alleskunner. Dat is de Polo en laat je niet misleiden door zijn schattige naam: de B-segmenter heeft grote stappen gezet sinds hij in de jaren ’90 op grootmoeders oprit stond te roesten. Zo biedt hij gemakkelijk plek voor vier of zelfs vijf inzittenden en blijft er achterin nog voldoende kofferruimte over om je eerste OLED-TV van de winkel tot bij je Playstation te transporteren… En aanzien heeft de tegenwoordig Polo evenzeer, vooral indien je doorspaart om een GTI-logo op de kont te laten kleven.
Moet het toch iets groter zijn? Ook dan zijn er voldoende alternatieven, en ook hier denken we graag wat verder dan publieksfavoriet Volkswagen Golf. Bij Mazda staat er bijvoorbeeld een bloedmooie 3 in de showroom te pronken met een aalgladde carrosserie, een sportief lange motorkap en een heerlijk aflopende daklijn. De hatchback stuurt al even dynamisch als hij eruit ziet, ook al zijn de motoren niet altijd de meest levendige op de markt. Je kan hem echter wel bestellen met de innovatieve ‘Skyactiv-X’-motor en dan beschik je over een benzinemotor met 186 pk die bijna zo zuinig is als een dieseltje.
Is dat nog niet genoeg om je honger naar klimaatneutraliteit te stillen? Zwier dan een set zonnepanelen op het dak van je studio en span een kabel tot bij je eigen Mini Cooper SE – of Mini Electric voor de maten. Inderdaad: deze Mini is volledig elektrisch maar laat dat je niet afschrikken. Zo valt zijn prijs relatief goed mee, wat je te danken hebt aan het feit dat de auto een compacte accu heeft en je het dus zal moeten stellen met een 200-tal kilometer rijbereik. Die lichte aandrijflijn zorgt er echter wel voor dat dat 200 plezante kilometers worden. Met een gewicht van maar iéts meer dan een standaard-Mini Cooper S en toch 184 pk’s op de voorwieltjes, is de Mini Electric op zijn zachtst gezegd leuk te noemen.
We moeten niet rond de pot draaien: de kans is groot dat je in je eerste auto “iets hoger” wil zitten. In dat geval raden wij de Ford Puma aan, want dat SUV’tje ziet er niet alleen leuk uit maar hij is het ook. Zo deelt hij zijn onderstel met wijlen de Ford Fiesta, en dat was één van de fijnst sturende hatchbacks op de markt tot Ford er de stekker uit trok. Samen met dat onderstel kreeg de Puma trouwens ook een gamma aan marktleidende 1.0-liter driecilindermotortjes mee die niet alleen zuinig zijn, maar tot wel 140 pk aan vermogen weten te bieden. De Puma mag dus wel een compacte crossover zijn, maar het is er eentje die zegt dat je om auto’s geeft.
Tenzij je natuurlijk niét om auto’s geeft en echt waar: dat is ook oké. Er zijn namelijk meer dan genoeg auto’s op de markt die gewoon ‘oké’ zijn, maar er is er maar ééntje die erin slaagt om ‘oké’ te zijn voor het financiële equivalent van een appel en een ei. Maak kennis met de Dacia Sandero, één van de goedkoopste auto’s op de markt en stiekem hoef je daar helemaal niet zo hard voor af te zien. Zo vind je onderhuids techniek van moederhuis Renault, dus reken op beproefde 1.0-liter driecilindermotortjes die het met turbo tot 91 pk schoppen. Meer dan genoeg dus om je tot op je werk te krijgen en de centen die je daar verdient in je zak te houden voor de andere geneugten des levens.