Beginnen doen we met de vaste waarde: de Volkswagen Multivan… Al gooit die vaste waarde het sindskort over een andere boeg. Zo is de nieuwe Multivan niet langer gebaseerd op de Transporter-bus van Volkswagens Commercial Vehicles-tak, maar wel op hetzelfde modulare platform dat ook onder personenwagens als de Golf schuilt. Daardoor is de Multivan beschaafder en compacter dan ooit, terwijl er binnenin toch voldoende ruimte overblijft voor zeven man en hun bagage. Dankzij dat nieuwe platform kan je het busje tegenwoordig trouwens bestellen als plug-inhybride, goed voor bijna 50 elektrische kilometers.
Om een hybride zevenzitter te kopen moet je echter geen fortuin vrijmaken, wel integendeel. Dacia bouwt sindskort namelijk de Jogger en ook die kan je krijgen als hybride. Dat is er dan wel eentje van de zelfopladende soort dus veel elektrische kilometers haal je er niet uit, maar het verbruik moet beperkt blijven tot rond de 5 l/100 km. Ongeacht de motor die je kiest kan je de Jogger laten aankleden als zevenzitter, waarbij de achterste zitrij meer dan genoeg plaats biedt voor kinderen of zelfs flinke tieners. Niet verkeerd, wetende dat je voor een basis-Jogger nog geen 20.000 euro betaalt.
Pronk je daarentegen liever met een ster op het front van je zevenzitter, dan hoef je eigenlijk niet al te hoog op de Mercedes-ladder te klimmen. Zo is de beste auto met zeven zitplaatsen in hun gamma gewoon de GLB, een SUV die qua binnenruimte zowel een busje had kunnen zijn. Het model is bovendien verkrijgbaar met zuinige diesel- en benzinemotoren, maar daar blijft het niet bij. Bestel je namelijk een EQB, dan krijg je nagenoeg dezelfde auto en dezelfde ruimte met een zuiver elektrische aandrijflijn.
Maak je de sprong naar een elektrische auto, dan kan je zowel ook even gaan kijken naar één van de grootste namen in de wereld van de gezinswagen. De Citroën Berlingo was ooit namelijk ’s werelds eerste ‘ludospace’ – zeg maar een busje op het platform van een gewone, compacte auto. Tegenwoordig kan je de Berlingo echter uitsluitend in elektrische vorm krijgen, als ë-Berlingo dus. Geen nood, want hij is nog steeds verkrijgbaar met de keuze uit vijf of zeven zitplaatsen en beschikt nog steeds over zoveel opbergvakjes dat je ze na een jaar eigendom waarschijnlijk nog niet allemaal hebt gevonden.
Zegt al dat elektrische gedoe je echter maar niks, en vind je het concept van de ‘SUV’ al helemaal overroepen? Dan kan je ook kiezen voor een échte terreinwagen, en daar hoef je allesbehalve toegevingen voor te doen. Zo biedt Land Rover tegenwoordig een Defender 130 aan en inderdaad: die is nog langer dan de Defender 110. Daardoor ontstaat er ruimte voor drie zitrijen, en zelfs de achterste biedt gewoon plek voor drie personen. Alles samen krijg je in een Defender 130 dus acht man, waarmee je dan naar hartenlust de onbegane grond kan gaan verkennen.