Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De beste Chinese elektrische auto's: innovatie en efficiëntie

Elektrische auto´s uit China

Ontdek ze allemaal

De tijd dat Chinese modellen die naar Europa kwamen op hoongelach werden onthaald omwille van hun design en snel weer afgevoerd werden omwille van beschamende resultaten tijdens Europese crashtests, ligt al ver achter ons. Chinese auto’s, en dan vooral elektrische modellen, hebben heel wat troeven.

Terwijl Westerse merken hard werken om technologieën, productiecapaciteit en modellen te ontwikkelen om te voldoen aan de Europese verplichting om tegen 2035 enkel nog elektrische auto’s te verkopen, wordt de Europese markt vandaag overspoeld met Chinese elektrische auto’s. Een aantal chinese modellen van Westerse merken waren al een tijdje te koop (de Dacia Spring of enkele modellen van Tesla om er maar een paar te noemen), maar sinds kort duiken er ook steeds meer modellen op van Chinese autobouwers die het onder eigen naam verkopen op de Europese markt. En die pogingen zijn vaak niet onverdienstelijk. Sterker nog, dankzij de jaren voorsprong die het land opbouwde op het vlak van elektromobiliteit, mede dankzij een stimuleringsbeleid van de Chinese overheid en belangrijke reserves van grondstoffen voor de bouw van batterijen, lopen ze op een aantal vlakken zelfs voor op wat Europese merken te bieden hebben. We zetten er een aantal op een rijtje.

BYD

Het Chinese ‘Build Your Dreams’, afgekort tot BYD, is één van de nieuwkomers op de Europese markt, maar het heeft in eigen land al een jarenlange ervaring en is wereldwijd het merk dat het meeste aantal stekkerauto’s verkoopt (elektrisch & plug-in hybride. In Europa biedt het enkel 100% elektrische auto’s aan. Het begon daarmee in EV-pionierland Noorwegen, maar nu is het ook in veel andere landen te koop, waaronder België.

BYD ATTO 3 (27)

Je kan nu al 3 modellen kopen: de Atto 3 (een C-Segment SUV), de Han (een luxueuze berline) en de Tang (een luxueuze grote SUV). Later dit jaar komen er nog meer modellen bij, zoals de Dolphin. Het voordeel is dat de modellen van BYD meteen leverbaar zijn en stevig uitgerust, al zijn het daardoor geen budgetmodellen, wat veel mensen wel nog verwachten van Chinese auto’s.

BYD Blade Battery (1)

BYD begon zijn carrière als bouwer van batterijen voor allerhande toepassingen. Toen het zijn eigen auto’s begon te maken, had het op dat vlak dus een voorsprong op andere autobouwers, die hun batterijen en elektrische componenten vaak kopen bij andere bedrijven. De aanpak van BYD zorgt er volgens het merk voor dat alles perfect op elkaar is afgestemd om zo efficiënt mogelijk te zijn. Voor zijn nieuwe modellen maakt BYD gebruik van zijn zelf ontwikkelde ‘Blade’ batterij met lithium-ijzerfosfaat samenstelling. Die is door zijn intelligente bouw compact, efficiënt, gemaakt om lang mee te gaan en veilig, zelfs wanneer je hem doorboort met een spijker, wat het merk met plezier demonstreert.

BYD TANG (8)

MG

Als autoliefhebber ken je MG misschien meer van de mooie roadsters uit de tweede helft van de vorige eeuw, maar toen het Britse merk aan het begin van deze eeuw failliet ging, werd het opgekocht door de Chinese SAIC-groep. Vandaag is het terug verkrijgbaar in ons land, met naast een aantal benzine- en plug-in hybride modellen vooral ook 100% elektrische wagens. De nadruk ligt daarbij op beschikbaarheid en een goede prijs-kwaliteitsverhouding.

MGCyberster-Rear

In het elektrische gamma van het merk zit voor elk wat wils: de MG4 hatchback, de MG5 break (één van de weinige elektrische break-modellen die verkrijgbaar zijn!), de compacte ZS EV SUV en de ruimere en sportievere Marvel R SUV. De MG4 hatchback is met zijn prijs vanaf € 32.285 en rijbereik tot 450 km (WLTP) een verrassend betaalbaar alternatief voor de ‘gevestigde waarden’ onder de elektrische hatchbacks, zoals de Volkswagen ID.3 en de Nissan Leaf.

Binnenkort pakt MG bovendien uit met een primeur: een 100% elektrische roadster, de Cyberster, waarmee het een beetje terugkeert naar zijn Britse roots. Meer dan een decennium geleden deed Tesla dat al eens, maar dat (veel duurdere) model is al een tijdje niet meer verkrijgbaar, waardoor MG de markt voor zich zal hebben, althans voorlopig.

MG4EV(secondaryimage)

Maxus

Ook Maxus maakt net als MG deel uit van de Chinese SAIC-groep. Het gamma van het merk bestaat vooral uit bestelwagens, met de 100% elektrische eDeliver 3 en eDeliver 9 en de Deliver 9 met dieselmotor, maar sinds dit jaar biedt het ook een hyperluxueus elektrisch busje aan, de Mifa9, met onder ander massagezetels achterin. Maar dé primeur van het merk is de T90 EV, de allereerste 100% elektrische pick-up die verkrijgbaar is op de Europese markt.

MAXUS T90 EV - 3

Nu particulieren niet meer kunnen genieten van vrijstelling van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor pick-ups, is dit misschien een alternatief. Al biedt de T90 EV geen vierwielaandrijving (de elektromotor drijft enkel de achterwielen aan), terwijl het sleepvermogen beperkt is tot een ton. In de laadbak mag je wel 925 kg laden, en natuurlijk krijg je een avontuurlijke look. Zijn 30 KW (177 pk) en 310 Nm sterke elektromotor put zijn kracht uit een batterijpakket met een capaciteit van 89 kWh, goed voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 330 km.

Maxus MIFA-2-1

Polestar

Zweeds of Chinees, het hangt er wat Polestar betreft van af aan wie je het vraagt. Het merk, dat beschouwd kan worden als een spin-off van Volvo, heeft zijn hoofdkantoor in Zweden maar maakt (net als Volvo zelf trouwens en ook Lotus en Lynk & Co) deel uit van de Chinese Geely-groep. Na een eerste model, de exclusieve plug-in hybride coupé, de Polestar 1, legt het merk zich nu volledig toe op 100% elektrische auto’s, die het verkoopt via een online platform.

Polestar2

Voor gevestigde waarden ligt zo’n verkoopmodel nog gevoelig, maar bij Polestar zit het ingebakken in het ‘digitale’ dna van het merk. De Polestar 2 berline doet het goed op de fleetmarkt, en de Polestar 3 SUV moet die populariteit nog verhogen. De komende jaren wil Polestar elk jaar een nieuw model op de markt brengen, om zo een volledig gamma te kunnen aanbieden.

Polestar3

Smart

Nog zo’n merk met een dubbele nationaliteit is Smart. Het begon als een samenwerking tussen Mercedes en horlogemaker Swatch om de stadsauto van de toekomst te ontwikkelen, maar vandaag is het een joint-venture tussen het Duitse merk en... het Chinese Geely. Sinds de twee merken samenwerken aan Smart, lijken compacte stadswagentjes geen deel meer uit te maken van de toekomst van het merk. Geheel volgens de trend in het hedendaagse autolandschap heeft Smart immers zijn eerste model van de nieuwe generatie onthuld, de #1 SUV. Die staat op hetzelfde onderstel als de kleine Volvo EX30 die er binnenkort aankomt, is minimaal 272 pk sterk en krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 66 kWh. Iets helemaal anders dan de Fortwo die parkeerproblemen oploste. Voor de liefhebbers van sportiviteit is er zelfs een krachtige Brabus-uitvoering.

SmartHDpicture3

Nio

Dit Chinese merk is bij ons (nog) niet verkrijgbaar, maar bij onze Noorderburen wel. Waarom vermelden we Nio dan? Omdat dat in de toekomst misschien wel het geval is, en omdat het merk blijk geeft van de innovatieve manier waarop Chinese merken de zaken aanpakken. Duurt laden te lang? Dan wisselen we de lege batterij toch gewoon voor een volledig opgeladen exemplaar! Het idee werd in het verleden al eens geopperd door een aantal Europese merken, maar het kwam nooit van de grond. Omdat de populariteit van elektrische wagens in thuisland China veel groter is, heeft Nio daar al een groot aantal automatische batterijwisselstations gebouwd, iets waar het in Europa nu ook mee begint.

NIO batterijwisselstation

Kan je de modellen van Nio dan niet opladen aan een laadstation? Natuurlijk wel, het batterijwisselen is enkel voor wanneer het snel moet gaan. Laden kunnen ze trouwens ook snel, want Nio ontwikkelde zijn eigen laadsysteem met een laadvermogen van 500 kW, terwijl de snelste laadstations bij ons 350 kW halen.

NIO ET7 BERLIN-01 reduced

Deze lijst met Chinese modellen is uiteraard niet volledig. Denk maar aan modellen van Aiways (dat door Cardoen verdeeld wordt), Seres, of kleine stadsrakkers zoals de XEV Yoyo. En dan zijn er nog de nieuwe Chinese merken die aan de grenzen klaar staan (Wey, Zeekr, Xpeng, Hongqi, ...) om mee te surfen op de Europese elektrificatiegolf… Het worden nog boeiende jaren.

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto goedkoopste EV-s

De goedkoopste elektrische auto’s: top 5 en alternatieven in 2024

Advies · De beste auto's
Hoofdbeeld Best EV 2024 (Renault COTY)

De beste elektrische auto’s van 2024: 7 aanraders

Advies · De beste auto's
Skoda Enyaq

Koopgids: de beste nieuwe auto’s om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Ontdek meer