De Toyota Yaris Hybrid is een van de beste keuzes die je kan maken in het segment van de stadswagens. Toegegeven, erg goedkoop is hij niet, met een Belgische vanafprijs van 26.290 euro voor de goedkoopste hybride variant – en dat is ook nog eens een vrij kale basisversie. Maar die grote investering compenseert hij met zijn uitstekende betrouwbaarheid en zijn zeer lage verbruik, waardoor de vaste kosten erg laag blijven. Je geniet bovendien van 10 jaar betrouwbaarheid en een sterke restwaarde. Bovendien rijdt hij aangenaam en krijg je met de hybride steeds een automatische versnellingsbak. Een slimme optie!
Dacia Sandero: een zeer betaalbare stadswagen met tegenwoordig ook moderne, zuinige motoren.
Fiat 500: een charmant uiterlijk en zeer veel personalisatiemogelijkheden dankzij een breed aanbod aan kleuren en versies.
De Peugeot e-208 kreeg in 2023 een facelift en kreeg daarbij niet enkel een nieuwe snoet, maar ook een zuinigere elektromotor die zijn officiële autonomie tot boven de 400 km doet uitkomen. Daarmee is hij veelzijdiger dan ooit, terwijl de elektrische versie van de 208 ook niet moet beknibbelen op binnenruimte of comfort. Een moderne en aantrekkelijke elektrische stadswagen die qua prijs bovendien interessanter is dan veel concurrenten.
Fiat 500e: voor modebewuste mensen die ook mee zijn met hun tijd. Ook erg betaalbaar, al is de instapversie niet geschikt voor langere ritten.
BYD Dolphin: knappe prestaties en een zeer complete uitrusting voor het geld, maar het design, het rijgedrag en de afkomst zullen niet voor iedereen zijn.
Het is geen verrassende keuze, maar dat wil niet zeggen dat de Volkswagen Golf het niet verdient om naar voren geschoven te worden als slimme keuze. Hoewel dit segment van de traditionele hatchbacks sterk achteruit is gegaan ten opzichte van compacte SUV’s, biedt de Golf nog steeds heel wat kwaliteiten: een geslaagd comfort, voldoende rijdynamiek, zuinige motoren, veel ruimte en een degelijke afwerking. Wil je meer ruimte, dan is de Golf er ook als break (Variant), en er is ook een plug-inhybride te krijgen.
DS 4: Franse luxe tegen een concurrerende prijs, met vooral een erg uitgesproken en geslaagd design.
Skoda Octavia: alles wat de Golf biedt, maar dan met nog meer praktische snufjes en een strak design.
Renault Mégane E-Tech Electric: een elektrisch alternatief met een knap design dat bewijst dat Renault grote sprongen heeft gemaakt.
De Ford Fiesta is in 2023 helaas op pensioen gegaan, maar zijn speelse DNA vind je nog terug in de Ford Puma, die als compacte SUV bovendien heel wat praktischer voor de dag komt. Zo krijg je het beste van twee werelden: veel rijplezier, pittige motoren en voldoende ruimte op de achterbank en in de koffer, die een heel diepe dubbele bodem heeft die je zelfs kan uitwassen met water (MegaBox). De Puma krijgt in 2024 een facelift en wordt dan ook beschikbaar als volledig elektrische versie.
Peugeot 2008: veel ruimte en comfort binnen een compact formaat, met een zeer stabiel rijgedrag, waardoor hij groter aanvoelt dan hij is.
Nissan Qashqai: veel ruimte en vooral heel wat uitrustingsmogelijkheden, met bovendien een knapper design dan ooit tevoren.
Volvo XC40: niet meer van de jongste en ook niet goedkoop, maar wel comfortabel, ruim genoeg en bovendien beschikbaar als volledig elektrische versie.
In het segment van de grote breaks was 2023 een overgangsjaar: modellen als de Skoda Superb Combi en de BMW 5 Reeks Touring gingen met pensioen in afwachting van een nieuwe generatie, die nog tot 2024 op zich laat wachten. Een nieuweling is wel de nieuwe generatie Mercedes E-Klasse, die hoogtechnologischer is dan ooit, maar ook nog meer binnenruimte en comfort biedt. Bovendien zijn er verschillende plug-inhybrides met een elektrische autonomie van zo’n 100 km. Voor een stoerdere look kan je kiezen voor de E-Klasse All-Terrain, die ook meer standaarduitrusting krijgt.
Peugeot 508 SW: een knappe en ruime break met een sportieve look, al zijn de motoren niet zo krachtig als hij eruitziet.
Audi A6 Avant: niet meer van de jongste, maar daarom niet minder kwalitatief. Krijgt in 2024 een elektrische opvolger.
Volkswagen Arteon Shooting Brake: een knap design, veel binnenruimte en een vrij breed motorengamma, inclusief een plug-inhybride en een sportieve Arteon R.
Ondanks het feit dat de Skoda Kodiaq op het punt staat om op pensioen te gaan en dat zijn opvolger al klaar staat om het stokje over te nemen, blijft het een uitstekende keuze als je op zoek bent naar veel ruimte en een hoge instap. De Kodiaq biedt zeven zitplaatsen, een zeer ruime koffer en een uitstekend comfort tegen een redelijke prijs, terwijl het formaat ook binnen de perken blijft – handig als je in de stad woont. Aan jou de keuze of je kiest voor een eindereeksmodel tegen een aanlokkelijke prijs, of de nieuwe generatie die nóg ruimer is en ook als plug-inhybride verkrijgbaar is.
Renault Austral: de veel knappere opvolger van de Kadjar, met een hybride aandrijflijn en een knap interieur met een modern Google-infogtainmentsysteem.
Ford Kuga: een handig en modulair interieur, fijne rijeigenschappen en de keuze tussen verbrandingsmotoren, een gewone hybride of een plug-inhybride.
Ben je op zoek naar een praktische, elektrische SUV die alles goed doet zonder op te vallen, dan is de Skoda Enyaq de auto voor jou. Hij biedt veel zit- en bagageruimte, is comfortabel, goed uitgerust en heeft bovendien een knap rijbereik van meer dan 550 km dankzij zijn nieuwe batterij van 85 kWh. De Enyaq is er als traditionele SUV of als Coupé, die wat dynamischer oogt, en er is ook een RS-topversie met 340 pk als je houdt van een auto die snel optrekt.
Tesla Model Y: een bestseller dankzij zijn zuinige aandrijflijn, relatief scherpe prijs en zijn ruimteaanbod.
Renault Scénic E-Tech: praktischer dan de Mégane, maar ook veelzijdiger dankzij een rijbereik van meer dan 600 km, en dat voor een scherpe prijs.
Ford Mustang Mach-E: een alleskunner met voldoende ruimte, een goede rijdynamiek en een groot rijbereik.