Je geraakt misschien niet echt voorbij de meest voor de hand liggende keuzes, terwijl er pareltjes te vinden zijn die net wat anders zijn dan de voertuigen waar iedereen naar op zoek is.
Enkele suggesties.
Je geraakt misschien niet echt voorbij de meest voor de hand liggende keuzes, terwijl er pareltjes te vinden zijn die net wat anders zijn dan de voertuigen waar iedereen naar op zoek is.
Enkele suggesties.
Oké, in de huidige markt is kiezen voor een elektrische auto misschien niet echt een alternatieve keuze meer. Maar op de tweedehandsmarkt is niet iedereen ervan overtuigd dat een gebruikt batterij-elektrisch model de beste optie is.
En toch kan je door tweedehands te kopen een stevige duit besparen ten opzichte van de nieuwprijs. De vrees dat de batterij het snel zal begeven of veel van zijn capaciteit heeft ingeleverd, is over het algemeen onterecht, blijkt uit de ervaringen van de afgelopen jaren. Bovendien kan je de staat van de batterij laten testen voor je de auto koopt, en kan je aan een professionele handelaar vragen om (al dan niet tegen betaling) je een certificaat over de gezondheid van de batterij te leveren.
Weet daarnaast ook dat autobouwers over het algemeen langere garanties bieden op het batterijpakket en het elektrische gedeelte dan op de rest van de auto. Maar check in elk geval de garantievoorwaarden voor je koopt.
Wil je een nieuwe auto maar heb je geen zin om daar lang op te wachten? Dan kan je misschien gaan voor één van de nieuwe of bijna nieuwe auto’s die te koop zijn op AutoScout24. Het gaat dan vaak om demowagens van dealers of auto’s waarmee het personeel van de garage mee gereden heeft en die zo goed als nieuw zijn. Of stockmodellen die gloednieuw zijn, maar wel meteen geleverd kunnen worden, vaak met een mooie korting.
In dat geval kan je dus niet ‘à la carte’ je eigen auto samenstellen, maar als je wat zoekt kom je waarschijnlijk aardig in de buurt van het model van je dromen. Je moet misschien toegevingen doen op het vlak van kleur of uitrusting, al kan het ook zijn dat het model dat je op het oog hebt net meer uitrusting heeft dan je initieel zocht. En dat is natuurlijk mooie meegenomen als de prijs dan ook nog eens lager is dan een model dat je zelf samenstelt en dat op maat voor jou gebouwd wordt.
Terwijl een diesel vroeger vanaf een bepaalde klasse van auto bijna de standaardkeuze was, is hun aandeel in de verkoop van nieuwe auto’s vandaag de dag sterk teruggevallen. Milieunormen, roetfilterperikelen, een imago dat sinds het dieselschandaal een knauw kreeg… hun populariteit en in sommige gevallen dus ook de tweedehandsprijzen zijn vandaag misschien wat beperkter.
En toch zijn recente dieselmotoren properder dan ooit en zijn ze zonder aarzelen een aanrader wanneer je lange ritten maakt en op jaarbasis veel kilometers aflegt. Onder die omstandigheden draait een diesel immers optimaal, verbruikt hij weinig en krijgen de systemen zoals roetfilters en de AdBlue uitlaatgasnabehandeling de kans om hun werk naar behoren te doen. En terwijl dieselmodellen in de toekomst geweerd zullen worden uit stadskernen (check daarvoor de toelatingsvoorwaarden van de verschillende LEZ’s), duurt dat voor de meest recente modellen, vooral de Euro 6d (final), nog best wat jaren waarin je zuinig en proper met je diesel kan blijven rijden. Goed om weten: op Autoscout24 kan je in de zoekertjes filteren op emissieklasse.
Modellen op CNG, gecomprimeerd aardgas, kenden de afgelopen jaren een relatief succes in ons land. Voor de gasprijzen explodeerden door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne was CNG immers goedkoop, terwijl de CNG-modellen weinig verbruikten en de uitstoot van schadelijke gassen ook laag lag omwille van de zuivere verbranding.
Na een piek tijdens de winter van 2022-2023 zijn de CNG-prijzen ondertussen wat meer gestabiliseerd, maar de populariteit van CNG-auto’s kreeg een knauw… wat betekent dat je misschien wel je slag kan slaan op de tweedehandsmarkt. Hou er rekening mee dat de CNG-prijzen aan de pomp ook in de toekomst kunnen fluctueren, maar CNG-modellen kunnen ook op benzine rijden (al beschikken ze vaak wel over een kleine benzinetank). Verplaats je je vooral in Wallonië, dan is CNG misschien een minder goed idee, want daar vind je weinig stations waar je kan tanken. Maar weet dat er apps bestaan die aangeven waar de stations zich bevinden.
LPG, of vloeibaar gemaakt gas dat ontstaat bij de raffinage van aardolieproducten, is niet hetzelfde als CNG. En in tegenstelling tot CNG is de literprijs van LPG aan de pomp nog steeds laag, waardoor de keuze voor een model op LPG op financieel vlak een uitstekende keuze is.
Er zijn een beperkt aantal autobouwers, waaronder Dacia, die af-fabriek auto’s met een LPG-installatie aanbieden, en die vind je dan ook vaker terug op de tweedehandsmarkt. Daarnaast zijn er ook bedrijven die benzine-auto’s achteraf uitrusten met een LPG-installatie, dus die vind je ook op de markt.
Of je kan zelf een auto laten ombouwen om zo op de gebruikskost te besparen, al bekijk je best het totale kostenplaatje inclusief installatie om te bekijken of dat echt de moeite waard is. Weet ook dat je met een LPG-auto vaak niet binnen mag in ondergrondse parkeergarages.
SUV’s in alle maten en prijsklasses zijn vandaag bijzonder populair en ook voor de winstmarges van autobouwers interessant. Kleine stadswagens zijn dat veel minder, en worden omwille van strenger wordende veiligheids- en milieubepalingen ook duurder, waardoor steeds meer autobouwers ze schrappen uit hun gamma.
Op de tweedehandsmarkt zijn ze echter nog veel te vinden, vaak aan aantrekkelijke prijzen. Koop je een recent model, dan kan je er bovendien nog vele jaren mee blijven rijden, zeker als het gaat om een zuinig en proper benzinemodel. Omwille van hun roeping als basisvervoer zijn ze vaak ook meer basic qua techniek en gewicht, wat er ook voor zorgt dat de kosten voor het onderhoud en zaken als banden ook meevallen.
Een laatste categorie van minder voor de hand liggende auto’s zijn de monovolumes. Ook dit soort auto’s is omwille van de opkomst van de SUV-rage zo goed als verdwenen uit het nieuwe aanbod van de verschillende merken, terwijl ze tot enkele jaren geleden bijzonder populair waren omwille van hun ruime en flexibele interieur.
Ben je niet echt op zoek naar de dynamische of avontuurlijke look van een SUV, maar wil je wel veel ruimte en een moduleerbaar interieur, dan kan een monovolume je misschien wel bekoren. Klik je op Autoscout24 op ‘Uitgebreid zoeken’, dan kan je onder het menu ‘Carrosserievorm’ ook kiezen voor een monovolumekoetswerk, naast een reeks andere criteria.
Veel succes bij de zoektocht!