De stamvader der leefbare bestelbusjes is natuurlijk de Volkswagen Transporter, en die zit inmiddels in zijn zesde generatie… Afhankelijk van hoe je telt, want de T6 gebruikt dezelfde technische basis als de T5 en die gaat alweer mee sinds 2003. Laat je daar echter niet door afschrikken: de Transporter blijft één van de meest veelzijdige busjes op de markt met TDI-dieselmotoren tot wel 204 pk sterk, talloze lengte- en hoogtematen en versies met of zonder stoelen. Voor de écht fervente reizigers is er zelfs een gespecialiseerde camperversie onder de noemer ‘California’.
Moet het een Volkswagen zijn, maar dan liever een maatje kleiner? Dan bieden de Duitsers ook de Caddy aan en die combineert de beproefde basis van de Golf met een ruimtelijk koetswerk. Daardoor beschik je ook over de motoren van de Golf, dus naast een aantal TDI-dieseltjes staat er ook een zuinige mildhybride 1.5-benzinemotor in het gamma. Verder krijg je de keuze uit een korte of een lange Caddy met twee stoelen en een grote laadruimte, vijf tot zeven stoelen of een California-microcamper… En als je liever een Ford-logo op het frontje wil, dan is er ook de Ford Tourneo Connect met precies dezelfde technologie en basis.
Over Ford gesproken: ook zij zijn niet weg te denken uit de wereld van de bestelwagens. Zo is de Transit al decennia een vaste waarde, en tegenwoordig heeft die ook een iets kleiner broertje onder de noemer Transit Custom. Die combineert de rijeigenschappen van een comfortabele personenwagen met de ruimte van een bestelbus, en is er met de keuze uit benzine- en dieselmotoren of een heuse plug-inhybride. Later volgt er zelfs een zuiver elektrische variant. Als ‘Tourneo Custom’ wordt hij bovendien iets luxueuzer ingericht voor personenvervoer, afhankelijk van waar je focus ligt.
Is het echter luxe dat je zoekt, dan moet je eens bij Mercedes-Benz gaan kijken. Hun V-Klasse is namelijk de keuze bij uitstek voor luchthavenvervoer en shuttlediensten, en met recht. Dit is dan ook de chicste bus die je kan kopen, al hoef je er al die praal niet bij te kopen om over Mercedes-kwaliteit en -comfort te beschikken. Zo vind je er ook de Vito, en dat is de bestelwagenvariant van de V-Klasse. Reken dus op ongeveer dezelfde potente dieselmotoren, tenzij je kiest voor een zuiver elektrische e-Vito of EQV. Ongeacht de aandrijflijn beschikt je ‘Benz echter over een flinke laadruimte, of je laat hem aankleden als ‘Marco Polo’ en dan krijg je af-fabriek een hoogwaardig uitgedoste camper mee.
De koning der campers is echter de Fiat Ducato, ondanks het feit dat de Italianen er zelf geen kampeerversie van aanbieden. De Ducato wordt wel het vaakste gebruikt als basis voor ombouwers om er een camper van te maken. De bestelwagen beschikt namelijk over een oneindig veelzijdige basis, dus ongeacht of je de basiscarrosserie wil behouden, een halfintegraal wil met een grote leefruimte achterop of de complete cabine eraf gooit om er een integraalcamper van te laten maken: met de Ducato kan het allemaal. Als professionele carrosseriebouwers er dus bij zweren, waarom zou jij er dan niet mee op roadtrip kunnen gaan?