Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De 10 beste stationwagons op de markt: ruimte en veelzijdigheid

De ideale stationwagon

Bekijk het aanbod

Ondanks de opkomst van SUV’s zijn ruime breaks of ‘stationwagons’ nog steeds de meest veelzijdige auto’s op de markt. Ze combineren het lagere gewicht en aerodynamische koetswerk (in vergelijking met SUV uit dezelfde categorie) van een berline met een pak meer ruimte voor bagage.

Bovendien hebben ze voor veel mensen een meer dynamische look dan berlines met een vierdeurs koetswerk. Maar wat zijn de beste modellen op de markt?

Natuurlijk zijn er bij zowat elk merk breaks te vinden in het C-segment en bij de grotere auto’s, maar in dit artikel focussen we op de ‘stationwagons’ die net iets extra bieden, elk op hun eigen manier.

1. Skoda Superb Combi, de ruimste

skoda-superb-front

Laten we eerlijk zijn, een break koop je waarschijnlijk omwille van zijn kofferruimte. En als je absoluut de ruimste wil, ben je bij de Skoda Superb Combi aan het juiste adres. Die biedt immers een koffervolume van 660 liter wanneer de achterbank in gebruik is, de hoogste waarde van alle verkrijgbare breaks. Klap je de achterbank neer, dan kan je zelfs beschikken over een koffervolume van 1.950 liter! En dat alles aan een relatief betaalbare prijs, en met op technisch vlak keuze uit een ruim motorenpalet met aandrijflijnen die hij deelt met de andere merken van de Volkswagen-groep.

2. Dacia Jogger, de meest betaalbare

Dacia Jogger Hybrid

Bij Dacia krijg je altijd veel waar voor je geld, en dat is met deze Jogger niet anders. Voor een basisprijs van zo’n € 18.000 krijg je een bijzonder ruime break met een geslaagd design en beproefde techniek van Renault, waarbij je zelfs kan kiezen voor een versie op LPG voor bijzonder goedkoop rijden. Wie wat extra pit wil, een lager benzineverbruik of gewoon het comfort en rijplezier van een hybride aandrijflijn, kan ook terecht bij Dacia, dat zijn Jogger koos als basis voor zijn allereerste hybride, die een vermogen levert van 141 pk. Bovendien kan je de Jogger ook bestellen met een derde zetelrij, waarmee hij plaats biedt aan zeven inzittenden!

3. MG5, de meest betaalbare elektrische

mg5-electric-2021

Wil je overschakelen op elektrisch rijden en zoek je een break, dan heb je op dit moment nog niet veel keuze. Naast Porsche, dat de sportieve en dure Taycan Sport/Cross Turismo aanbiedt, is één van de weinige opties deze ruime break van het Chinees-Britse merk MG. Naast een grote en praktische koffer biedt die je de keuze uit een ‘Standard Range’-uitvoering met een batterijpakket met een capaciteit van 51 kWh en een ‘Long Range’ versie die beschikt over een capaciteit van 61 kWh, waarmee je volgens de WLTP-cyclus tot 400 km ver geraakt. MG biedt bovendien ook een V2L-functie aan, waarmee je stroom van de batterij kan gebruiken om elektrische toestellen te doen draaien of bijvoorbeeld je elektrische fiets op te laden. Praktisch!

4. Toyota Corolla Touring Sports, de meest betrouwbare

toyota-corolla-touring-sports-side

Wie een auto wil die makkelijk heel wat jaren meegaat, is bij Toyota aan het juiste adres. Het merk scoort altijd uitstekend in de betrouwbaarheidsranglijsten, en de Corolla doet het daarbij ook goed. Het is wereldwijd dan ook één van de meest verkochte modellen. De meest praktische uitvoering is de ‘Touring Sports’ breakversie. Die biedt een royale kofferruimte van 569 liter. De achterbank laat zich 60/40 neerklappen, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Onder de motorkap vind je alleen maar hybride aandrijflijnen, één van de sterktes van het Japanse merk, met een keuze uit een 140 pk sterke 1.8 en een 196 pk sterke 2.0.

5. Mini Clubman, de meest compacte

mini-cooper-s-clubman

OK, in vergelijking met het originele model uit de jaren ‘50 is de hedendaagse Mini misschien niet meer zo mini. Maar nu compacte breaks als de Clio Grandtour en Skoda Fabia Combi niet meer nieuw te koop zijn, moet je voor een compacte break in de Mini-showroom zijn voor een Clubman. Die is met 4,27 meter de kortste op de markt, al zal je je wel moeten haasten, want de productie van het model loopt op zijn laatste benen aangezien er een nieuwe generatie van de Mini aankomt (al is het niet zeker dat er opnieuw een Clubman breakuitvoering zal zijn). Maar nu kan je dus nog genieten van het aangename rijgedrag, een vermogen tot 306 pk en een aantal atypische stijlkenmerken zoals de dubbele achterdeuren.

6. Audi RS6, de meest waanzinnige

audi-rs6-avant-front

De Audi RS6 is samen met de Mercedes E-Klasse in AMG-uitvoering de meest waanzinnige ‘performance break’ op de markt. Maar er kan er maar één de absolute koning zijn, en dat is de 630 pk sterke RS6 Performance die de Mercedes-AMG E 63 S verslaat met exact 18 pk. Niet dat het de krachtigste break op de markt is (daar komen we verder op terug), maar wel de krachtigste met een benzinemotor onder de kap. En wat voor één: een 4 liter V8 die naast 630 paarden ook nog eens een monsterkoppel van 850 Nm levert! Dat vermogen wordt op het asfalt losgelaten via de quattro vierwielaandrijving van het merk, wat zorgt voor knalcijfers: 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en een top van 305 km/u (optioneel). En dat alles met een koffervolume van 565 liter!

7. Porsche Taycan Sport Turismo, de krachtigste

porsche-taycan-turbo-s-sport-turismo-front

Voor de allerkrachtigste break op de markt moet je bij Porsche zijn. De Taycan Sport Turismo levert er in zijn ‘Turbo S’-uitvoering maar liefst 761 pk en een duizelingwekkend koppel van 1.050 Nm! Daarmee is de Taycan Sport Turismo Turbo S ook de snelst accelererende break op de markt, met een 0 naar 100-tijd die onder de 3 seconden duikt. Pak je het wat rustiger dan, dan geraak je dankzij de netto batterijcapaciteit van 83,7 kWh in theorie 458 km ver. Opladen doet hij al even snel, met een laadvermogen van 270 kW, goed voor 0-80% in 20 minuten.

8. Volvo V90, de meest typische

volvo-v90-front

Is er een merk dat we meer associëren met breaks dan Volvo? Het bouwde in het midden van de vorige eeuw al de Amazon break, maar het maakte de koetswerkvorm pas echt populair met de no-nonsense 145 en later 245, met rechte lijnen en geblokte vormen die voorrang gaven aan gebruiksgemak eerder aan een verfijnd design. Sindsdien is Volvo specialist gebleven in grote breaks, onder andere met de V70. Deze V90 is het summum van de Zweedse break-traditie: imposant (met zijn lengte van net geen 5 meter) maar tegelijkertijd klassevol en licht ‘understated’, comfortabel, ruim en bijzonder praktisch. Bovendien kan je hem ook krijgen als krachtige en zuinige plug-in hybride (met 350 of 455 pk!). Wanneer volgt de eerste 100% elektrische break van Volvo?

9. Volkswagen Arteon Shooting Brake, de meest atypische

Volkswagen Arteon R Shooting brake

Terwijl ook Volkswagen een traditie heeft in breaks, vooral in de vorm van de Golf en Passat Variant-modellen, is deze Arteon Shooting Brake toch een geval apart. Het lanceerde met de Arteon een ‘vierdeurs coupé’ als opvolger van de Passat CC om het wat hogerop te zoeken (zonder de grootheidswaanzin van de Phaeton). Maar in tegenstelling tot de Passat CC kreeg de Arteon ook een break-uitvoering, de Arteon Shooting Brake. Die ‘shooting brake’ benaming is misschien niet helemaal terecht, aangezien het eigenlijk slaat op een break-uitvoering van een coupé, eerder een driedeurs dan een vijfdeurs dus. Maar wat er ook van zij, de Arteon Shooting Brake is een stijlvolle verschijning en een comfortabele keuze voor wie twijfelt tussen een ‘saaiere’ Passat Variant en de ruime breaks van de premiummerken.

10. BMW Concept Touring Coupé, de meest tot de verbeelding sprekende

BMW Concept Touring Coupé

Met deze BMW spelen we misschien een beetje vals, want hij is (nog) niet te koop. En misschien is het ook niet écht een break, maar je zou hem kunnen zien als de toekomstige shooting brake-uitvoering van de BMW Z4. Hij werd voorgesteld op het Concorso D’Eleganze de Villa d’Este in 2023 en wist meteen na zijn lancering heel wat fans achter zich te scharen die flashbacks krijgen naar de Z3 en Z4 coupé. Ga je er (als hij ooit in productie gaat) je hele inboedel mee kunnen verhuizen? Niet echt, maar de paar dozen die je in de koffer krijgt, worden wel in stijl vervoerd.

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto goedkoopste EV-s

De goedkoopste elektrische auto’s: top 5 en alternatieven in 2024

Advies · De beste auto's
Hoofdbeeld Best EV 2024 (Renault COTY)

De beste elektrische auto’s van 2024: 7 aanraders

Advies · De beste auto's
Skoda Enyaq

Koopgids: de beste nieuwe auto’s om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Ontdek meer