Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Japanse auto’s staan bekend om hun betrouwbaarheid, degelijkheid en, in het geval van de talrijke hybride modellen, ook om hun zuinigheid. Dit zijn de beste Japanse modellen die je per segment kan kopen in 2023.
Er zijn momenteel negen Japanse autoconstructeurs in België: Honda, Isuzu, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota en Lexus. Meestal hebben ze een wat kleiner gamma dan de Europese merken, maar binnen die gamma’s zitten er wel vaak enkele interessante modellen met een interessante prijs-kwaliteitsverhouding.
Hieronder een lijst van de meest interessante nieuwe Japanse wagens per segment.
In het B-segment van de compacte stadswagens kan je bijna niet om de Toyota Yaris Hybrid heen. Het was de eerste van zijn soort die je met een zuinige hybride motorisatie kon krijgen, wat vooral in de stad heel wat winst oplevert, en ook vandaag zijn er maar weinig concurrenten die hetzelfde kunnen bieden. De huidige generatie van de Toyota Yaris stamt uit 2020 en kreeg in 2023 bovendien een kleine update, die zijn hybride motor nog een stukje zuiniger en krachtiger heeft gemaakt.
Tegenwoordig heb je twee keuzes in het Yaris Hybrid-gamma, allebei gebaseerd op een 1,5 liter-driecilinder: een versie met 116 pk en eentje met 130 pk dankzij een krachtigere elektromotor, die dus geen extra verbruik met zich meebrengt. Het gemiddelde verbruik blijft dus beperkt tot 4,1-5,1 liter per 100 km. Verder heeft de 3,94 m lange Yaris een kofferruimte van 286 tot 947 liter en biedt Toyota 10 jaar garantie op zijn modellen, wat een zeer sterke aanbieding is. Bovendien zijn er regelmatig kortingsacties waarbij de prijs van hybrides wordt gelijkgetrokken met die van de benzineversies.
Compacte gezinswagens: Honda Civic Hybrid
Een logische keuze voor dit segment zou de Toyota Corolla Hybrid zijn, waarvan de nieuwste generatie een stuk populairder is geworden dankzij zijn scherpe design en zijn praktische kwaliteiten, samen met zijn zuinige hybride motorisatie. Maar Honda heeft tegenwoordig ook hybrides in het gamma, en de Honda Civic Hybrid combineert een zuinige motorisatie met veel binnenruimte en bovendien een zeer aangename rijervaring. Het merk heeft dan ook de nodige ervaring met goed sturende hatchbacks, als je naar de verschillende generaties Civic Type R kijkt.
De nieuwste generatie Civic heeft bovendien een sober maar scherp design gekregen, met een strak en overzichtelijk interieur. Zijn hybride motor, op basis van een 2 liter-viercilinder, levert een vermogen van 184 pk en kan een gemiddeld verbruik voorleggen van minder dan 5 liter per 100 km, terwijl je toch in minder dan 8 seconden aan 100 km/u zit. Een echte alleskunner, dus. Heb je graag een auto met een elegant design en een scherp rijgedrag, dan is ook de Mazda 3 een uitstekende keuze.
Grote gezinswagens: Toyota RAV4
Vroeger waren de populaire grote gezinswagens nog breaks of monovolumes, tegenwoordig bestaat het aanbod vooral uit SUV’s. En binnen het segment van de ruime SUV’s uit Japan is de Toyota RAV4 een niet te missen inzending. Het is niet de mooiste of meest luxueuze wagen in zijn segment, maar alles zit erop dat je wenst, hij is ruim én hij is zuinig dankzij zijn hybride aandrijflijnen, waarbij je de keuze hebt tussen een gewone hybride of een plug-inhybride. Tel daarbij nog de betrouwbaarheid van Toyota en de 10 jaar garantie op, en je hebt een zeer interessant model in de aanbieding.
Qua motorisaties kan je kiezen tussen de gewone hybride van 218 pk, met voor- of vierwielaandrijving, of de plug-inhybride van 306 pk, die ook nog eens een groot elektrisch rijbereik heeft van 75 km dankzij zijn batterij van 18,1 kWh. Alternatieven voor de Toyota RAV4 zijn de Honda CR-V Hybrid en de Mazda CX-5. Wil je een maatje groter, dan heeft Toyota ook de zevenzits Highlander in het gamma zitten.
Luxeberlines: Lexus ES
De Japanse luxemerken in België zijn op één vinger te tellen sinds Infiniti, de premiumdivisie van Nissan, onze markt heeft verlaten. Dan blijft er nog maar één speler over: Lexus, dat deel uitmaakt van de Toyota-groep. Lexus is zich ook steeds meer aan het richten op de veel populairdere SUV’s, maar het merk is zijn roots nog niet vergeten en biedt in ons land de ES en de LS aan, twee grote berlines die de concurrentie willen aangaan met de Duitse premiummerken. De LS is daarbij het topmodel in de reeks, vergelijkbaar met de Mercedes S-Klasse en de BMW 7 Reeks, maar de ES is misschien wel de slimmere keuze.
Die is nog steeds bijna 5 meter lang en kan je samenstellen met het grootste deel van de luxe die je ook in de LS kan krijgen, maar dan voor een veel lagere prijs. Bovendien heeft hij een zeer laag verbruik dankzij de hybride aandrijflijn en biedt hij een enorm uitgebreide uitrusting voor het geld, zeker als je vergelijkt met de Duitsers (BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse, Audi A6). Het is echter een model dat niet per se op Europa is gericht, wat je merkt aan het gebrek aan plug-inhybrides of het feit dat er geen breakversie van bestaat. Lexus richt zich dan ook vooral op de Amerikaanse en Aziatische markten. Ook bij Lexus kan je trouwens 10 jaar garantie krijgen.
Luxe-SUV's: Lexus RX
Voor een luxe-SUV zouden we wel naar het grootste model dat Lexus aanbiedt kijken, de RX. Die werd onlangs volledig vernieuwd voor zijn vijfde generatie en telt nu niet één, maar drie verschillende hybride motorisaties, waarvan ook een plug-inhybride om de Europese fleetmarkt te plezieren. De Lexus RX onderscheidt zich verder met een uitstekende bouwkwaliteit, heel wat uitrusting voor het geld en een voortreffelijk comfort voor de inzittenden. Voor zaken als gekoelde en verwarmde achterzetels met een instelbare rugleuning hoef je niet eens de topversie te kiezen, terwijl ook de optielijst zo goed als beperkt blijft tot de uitrustingsniveaus en enkele kleurtjes.
De plug-inhybride RX 450h+ en de sportieve RX 500h Turbo hebben allebei meer dan 300 pk, maar ook de instapversie RX 350h heeft met 250 pk meer dan genoeg om mee te komen met het verkeer en haalt bovendien een reëel verbruik van minder dan 7 liter per 100 km. Cijfers die je niet snel zal tegenkomen bij de concurrentie. Een nadeel is de beperkte kofferruimte van de RX.
Funauto’s: Suzuki Jimny
Het hangt een beetje af van wat je zou omschrijven als een funauto, maar als je een brede definitie hanteert met een wagen waarmee je je in het weekend kan amuseren, dan moet de Suzuki Jimny ook op jouw shortlist staan. Het is een compacte terreinwagen die al sinds de jaren ‘70 wordt gebouwd, steeds met een guitig blokvormig ontwerp en indrukwekkende terreincapaciteiten.
De nieuwste generatie uit 2018 is volledig voor een retrolook gegaan en is nog steeds nieuw te koop, maar enkel als lichte vracht om emissieredenen. Toch zijn er maar weinig nieuwe auto’s waarmee je je zo kan amuseren voor hetzelfde geld, zeker als je op het platteland woont, al is de Jimny dankzij zijn compacte formaat ook uitstekend bruikbaar in de stad. Heb je meer sportieve ambities op het asfalt, dan is de Mazda MX-5 een andere betaalbare funauto.