Vraag je aan een kind wat de meest luxueuze auto ter wereld is, dan antwoordt het vast “een Rolls-Royce” en geef het maar eens ongelijk. De Britten produceren namelijk al decennia een aantal van de meest exclusieve modellen op de planeet, en de Phantom is zowat de daddy van ze allemaal. ZO is de enorme limousine bijna zes meter lang, en zowat al die lengte wordt gewijd aan het gemak van de welgestelden op de achterbank. In het vooronder ligt zoals de traditie voorschrijft een 6.75-liter V12-motor, maar de kans is klein dat de chauffeur de 563 pk’s die die produceert ooit helemaal los zal mogen laten.
Zit je daarentegen liever zelf achter het stuur van je peperdure luxesloep, dan moet je even bij Bentley gaan kijken. Dat oorspronkelijk al even Britse merk produceert namelijk de Continental GT, een auto die – volgens zij die het geluk hebben ermee te hebben gereden – een ideale balans biedt tussen prestaties en boterzacht comfort. Zo kan je de Bentley desgewenst bestellen met een heuse 6.0-liter W12-motor voorin, goed voor 635 pk en een supercarwaardige 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden. Dat sprintje doe je dan wel in een interieur dat zo comfortabel is dat je er gerust hele continenten in één keer in kunt doorkruisen – vandaar de naam.
Doorkruis je die continenten liever niet over het asfalt maar wel door ongerept terrein, dan is er ook voor jou een luxewagen. De Range Rover mag zich namelijk al vijf generaties lang de ultieme SUV noemen, maar laat je niet misleiden door zijn verfijnde looks. Ook het nieuwste exemplaar is namelijk nog steeds een rasechte klouteraar, want terwijl jij achterin nipt van je champagne met de rugleuning van je captain chair gekanteld, brengt het automatische Terrain Response-systeem de Range Rover daar waar vrijwel geen andere auto hem kan volgen… Dat geldt al helemaal wanneer je hem met zijn 615 pk sterke V8-motor bestelt, al moeten de plug-inhybrides in tijden van elektrificatie maar weinig onderdoen.
Laat jij je premiumproducten echter liever ineenschroeven door Duitsers, dan kan je natuurlijk altijd bij Mercedes langsgaan voor een S-Klasse… Maar niet elke S-Klasse is gelijk. Zo kan je in de plaats van bij Mercedes-Benz ook bij Mercedes-Maybach gaan aankloppen, waar ze je S-Klasse naar wens aankleden tot die zonder schroom naast zo’n Rolls-Royce Phantom mag gaan staan. Dat geldt trouwens niet alleen qua materiaalgebruik maar ook qua motoren, want de Mercedes-Maybach S 680 mag zich de enige S-Klasse noemen die je tegenwoordig nog met een V12-motor kan bestellen. Die is 6.0 liter groot en hoest op zijn piek 612 pk op.
Een luxewagen moet echter geen knoert van een verbrandingsmotor meer hebben om te mogen meespelen; kijk maar naar BMW. Zij namen bij de vorige generatie van de 7 Reeks afscheid van de V12 en trakteerden het gloednieuwe model op iets helemaal anders: een elektrische variant. Zo beschikt de i7 – zoals die dan heet – over twee elektromotoren die hem vierwielaandrijving geven en in zijn M70-topversie een vermogen van 600 pk. Doe je het echter rustigaan, dan moet je wel 600 kilometer halen uit de accu van 101,7 kWh… Genoeg dus om je geen zorgen te moeten maken over het rijbereik terwijl je het plebs achter je laat op de meest milieubewuste manier van het moment.