Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dit zijn 5 van de meest veelzijdige auto's op de markt

“Wat als je de rest van je leven maar één auto mocht hebben om alles mee te doen?” Geen eenvoudige vraag, en afhankelijk van hoe je tegen auto’s aankijkt, zal het antwoord er ongetwijfeld helemaal anders uitzien.

We bekijken een aantal modellen in verschillende prijsklasses die veelzijdigheid hoog in het vaandel dragen.

VW Caddy 4Motion/Ford Tourneo Connect AWD

Bestelbreaks, van een bestelwagen afgeleide personenwagens, zijn misschien niet meteen de meest spannende keuze die je kan maken als je een auto koopt, maar praktisch zijn ze wel met hun moduleerbare interieur en robuuste basis. Het goede nieuws is dat er in het segment heel wat keuze is: Renault Kangoo, Mercedes Citan, Nissan Townstar, maar ook de busjes uit de Stellantis-stal (Berlingo, Partner, Combo, Doblo) die tegenwoordig enkel als 100% elektrisch model te koop zijn.

Wil je echt alles kunnen met je bestelbreak, dan hebben de VW Caddy en Ford Tourneo Connect (die trouwens hun technische basis delen) een streepje voor op concurrentie omdat ze leverbaar zijn met vierwielaandrijving. Die 4Motion bij VW en AWD bij Ford maakt ze tot praktische concurrenten van vierwielaangedreven SUV’s. Wat je inboet aan uitstraling, win je op het vlak van interieurruimte en moduleerbaarheid.

Caddy PanAm

Dacia Jogger

Geen zin om in een busje rond te rijden maar toch nood aan een betaalbare zevenzitter met veel ruimte? Dan is de Dacia Jogger je op het lijf geschreven. Het Roemeense merk dat deel uitmaakt van de Renault-groep is goed in praktische no-nonsense oplossingen en biedt ook met de Jogger een onklopbaar model in zijn gamma. Voor een nieuwprijs die start aan zo’n € 20.000 euro kan je immers kiezen voor een zuinig model met relatief moderne technologie en flatterende looks waarmee je tot 7 inzittenden kan vervoeren. Met de zetels neergeklapt krijgt hij dan weer verhuiswagen-allures.

Sinds kort biedt het merk zelfs voor het eerst een 140 pk sterke hybride versie voor wie extra rijcomfort en een lager verbruik wil. Zoals vaak bij Dacia vind je een aantal praktische snufjes zoals ingebouwde dakrails. Nog niet veelzijdig genoeg? Wat dacht je dan van de camper-module die verkrijgbaar is in het accessoiregamma van Dacia en waarmee je de Jogger ombouwt tot een echte avonturier?

Jogger

BMW M3 Touring (xDrive)

Heb je wat meer te spenderen en mag het allemaal wat spannender? Dan kan je gaan aankloppen bij BMW, dat eindelijk ook een M3 in break-versie aanbiedt om de Audi RS4 en de Mercedes C-Klasse in AMG-uitvoering het vuur aan de schenen te leggen. Net zoals de andere break-modellen van het Beierse merk wordt deze M3 ‘Touring’ gedoopt. Zoek in tegenstelling tot bij de bestelbreaks en de Dacia Jogger niet naar twee extra zitjes in de koffer, maar dat gemis wordt ruimschoots gecompenseerd door de aandrijflijn.

De M3 Touring Competition xDrive beschikt over vierwielaandrijving, maar vooral ook over een 3 liter grote drukgevoede zes-in-lijn met 510 pk en een koppel van niet minder dan 650 Nm, goed voor een 0 naar 100-sprint in amper 3,6 tellen. Sneller was je nog nooit in het containerpark! Het brandstofverbruik is navenant, maar als zuinigheid je ding is, is een straffe diesel of plug-in hybride van de 3 Reeks Touring misschien eerder iets voor jou.

M3 Touring

MG 5

We blijven bij de breaks, maar in dit geval één die de zaken helemaal anders aanpakt dan bij BMW. Het ondertussen tot Chinees genaturaliseerde Britse merk MG is immers één van de weinige merken dat een 100% elektrische break op de markt heeft, de MG5. Geen sportieve ambities hier, maar wel comfort, stilte en ruimte. Of wat dacht je van een kofferruimte waar je tot 13.67 liter kwijt kan.

Hij verkrijgbaar met een keuze uit twee verschillende aandrijflijnen: de ‘Standard Range’ met een 130 kW sterke elektromotor en een LFP-batterij met een capaciteit van 50,3 kWh voor een rijbereik tot 320 km en een ‘Long Range’ met minder vermogen (115 kW) maar wel een NMC-batterij met een capaciteit van 61,1 kWh, goed voor een rijbereik tot 400 km. Bovendien biedt hij een aantal leuke extra’s zoals V2L-technologie om je elektrische fiets op te laden met de auto als een soort

MG5-with-bikes presskit

Range Rover

Het meest veelzijdige model als je niet op een euro meer of minder moet kijken? Dat moet de Range Rover zijn. De eerste generatie werd ontwikkeld als luxueuze spin-off van de Land Rover, om comfort te bieden zonder aan terreincapaciteiten in te boeten. En dat doet hij vandaag nog steeds, maar dan nog *een stuk luxueuzer en met nog straffere terreinprestaties… al haalt geen enkele eigenaar dat waarschijnlijk vandaag in zijn hoofd gezien de prijs van dit luxebeest. Maar het kan wel, dankzij een uitgebreid arsenaal van elektronische rijhulpmiddelen.

Hij voelt zich ongeveer overal thuis, behalve dan misschien in stadscentra, waar zijn afmetingen hem parten kunnen spelen. Die zorgen anderzijds wel voor een gigantische kofferruimte en tot 7 zitplaatsen, wat van de Range Rover ook de ideale vakantieauto maakt, met naar keuze een diesel, mild hybrid benzine of diesel, een plug-in hybride en ook nog steeds een V8.

Range Rover

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto goedkoopste EV-s

De goedkoopste elektrische auto’s: top 5 en alternatieven in 2024

Advies · De beste auto's
Hoofdbeeld Best EV 2024 (Renault COTY)

De beste elektrische auto’s van 2024: 7 aanraders

Advies · De beste auto's
Skoda Enyaq

Koopgids: de beste nieuwe auto’s om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Ontdek meer