Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
De veiligheid van een auto is van groot belang, zeker als je er veel kilometers mee aflegt of als je kinderen vervoert. Dit zijn de veiligste modellen op de Belgische markt volgens Euro NCAP.
Een belangrijke factor bij het kiezen van een nieuwe auto is de veiligheid. Hoewel de meeste modellen tegenwoordig voldoen aan hoge veiligheidsstandaarden, zijn er toch een aantal modellen die zich onderscheiden tijdens de botsproeven van de onafhankelijke veiligheidsinstantie Euro NCAP. Dit zijn de modellen met de hoogste scores per categorie.
De belangrijkste categorie in de tests van Euro NCAP is de bescherming van volwassen inzittenden vooraan, aangezien de meeste mensen alleen of met twee in de auto zitten. Behaal je hier geen goede score, dan is de kans groot dat je ook niet de maximale 5 sterren zal krijgen van Euro NCAP. Aan de top van de veiligheidstests in 2022 en 2023 vinden we een ex aequo tussen de Tesla Model Y en de Hyundai Ioniq 6 met een score van 97%!
De Tesla Model Y is de meest compacte SUV van het Amerikaanse merk van elektrische wagens. Het is ook een enorm populair model, want in de eerste helft van 2023 was het de meest verkochte wagen in Europa! De Model Y wordt geloofd voor zijn grote actieradius, zijn praktische ruimte aan boord en ook zijn topscore qua veiligheid. Tel daar nog bij op dat hij relatief scherp geprijsd is en het een fiscaal interessant model is voor bedrijven en zelfstandigen, en dan heb je meteen de verklaring waarom hij zo goed verkoopt.
De Hyundai Ioniq 6 is een nieuwkomer op onze markt, die zich onderscheidt met zijn uitstekende efficiëntie dankzij zijn enorm gestroomlijnde koetswerk. Het levert een ietwat atypische vorm op, met een uitgestrekte lijn en een toeknijpende achterzijde, maar je kan niet om zijn rijbereik van meer dan 600 km heen, ondanks zijn niet al te grote batterijpakket. De Ioniq 6 biedt ook veel binnenruimte voor de passagiers, maar als vierdeurs zonder grote achterklep is de bagageruimte iets minder handig. Hoe dan ook word je aan boord goed beschermd bij een ongeval.
Bescherming van kinderen
In deze categorie, waarbij er wordt gekeken naar hoe goed kinderen op de achterbank en in kinderzitjes worden beschermd, vinden we opnieuw een ex aequo terug bij de tests van 2022 en 2023, al gaat het eigenlijk om hetzelfde model: de Mercedes-Benz Citan Tourer en de Mercedes-Benz T-Klasse. Beide modellen zijn gebaseerd op de bestelwagen Citan, maar de T-Klasse is iets meer gericht op gezinsgebruik en op personalisatiemogelijkheden – al speelt het duidelijk geen rol qua veiligheid, want beide modellen halen een score van 93% in deze categorie.
De Citan Tourer en T-Klasse zijn gebaseerd op de nieuwste generatie Mercedes Citan, de meest compacte bestelwagen van het merk, die ook zijn basis deelt met de recente Renault Kangoo. Als personenwagen is het een praktische bestelbrek met schuifdeuren en veel binnenruimte, terwijl er later ook nog een versie met lange wielbasis komt die 7 zitplaatsen krijgt.
Bescherming van kwetsbare weggebruikers
Ook op vlak van de bescherming van kwetsbare of zwakke weggebruikers, met name voetgangers of fietsers, hebben de tests van Euro NCAP een gedeelde eerste plaats opgeleverd. In dit geval zijn het de Mazda CX-60 en de Lexus RX die allebei een mooie score van 89% hebben gehaald. Deze categorie telt over het algemeen minder mee in de berekening van de totale score, maar het is natuurlijk wel zeer belangrijk, vooral als je in de stad woont.
Er wordt niet enkel gekeken naar de mogelijke kwetsuren bij een aanrijding, maar ook hoe goed het automatisch remsysteem werkt bij het detecteren en stoppen voor een voetganger of fietser. Opvallend genoeg zijn het twee vrij grote SUV’s die hierbij het beste scoren, ondanks hun reputatie voor minder veilig te zijn voor kwetsbare weggebruikers door hun hogere bouw en hogere gewicht.
De Mazda CX-60 is voorlopig het topmodel in het Mazda-gamma en kwam in 2022 op de markt als plug-inhybride en met een dieselmotor. Met zijn lengte van 4,74 m staat hij boven de CX-5, al zou er binnenkort nog een CX-80 komen met 7 zitplaatsen.
De Lexus RX kreeg in 2022 ook een nieuwe generatie, de vijfde alweer, en ook dit model is tegenwoordig als plug-inhybride te krijgen. In tegenstelling tot zijn voorganger is er deze keer geen RX L met 7 zitplaatsen, maar de achterbank biedt wel veel ruimte, zowel voor kinderen als voor volwassenen. De koffer is daarentegen wat kleiner dan je zou verwachten voor een auto van dit formaat (4,89 m lang).
Veiligheidssystemen
De laatste categorie is de afgelopen jaren een pak belangrijker geworden in de totale Euro NCAP-score. Waar je vroeger nog goede punten kreeg voor een gordelverklikker en ESP, wordt er voor de veiligheidssystemen van tegenwoordig gekeken naar de snelheidsassistent (adaptive cruise control), de detectie van inzittenden, de rijstrookassistent en de noodremhulp als je een stilstaande auto nadert. En ook in deze categorie zijn er twee winnaars in 2022/2023: de Tesla Model Y en Model S, met een monsterscore van 98%.
De Model Y hebben we hierboven al benoemd, de Model S is het eerste massaproductiemodel van het merk en is al sinds 2012 in productie! Sindsdien heeft de grote berline echter al heel wat updates en facelifts gekregen, waardoor de verschillen groot zijn tussen een vroeg model en een exemplaar uit 2023. Tegenwoordig is de Model S in twee varianten te krijgen: de Long Range met een rijbereik van 634 km, en de supersnelle Plaid met meer dan 1.000 pk, die in amper 2,1 seconden van 0 tot 100 km/u sprint.