Is dit de beste elektrische auto die je in 2024 kan kopen? Volgens de jury van de ‘European Car of the Year’ is het zelfs de beste nieuwkomer die je dit jaar kan kopen tout court, de auto van het jaar 2024. Heb je al wat langer dan vandaag interesse in auto’s, dan ken je de Scénic ongetwijfeld als één van de auto’s die enkele decennia geleden de hype rond de praktische monovolumes op gang zwengelde. Maar dit is 2024, en dus vergeet je best wat je weet over de Scénic. Het is geen monovolume meer, maar wel een crossover-achtige SUV. En een 100% elektrische op de koop toe. Het design is wat we ondertussen gewoon zijn van Renault: futuristisch en scherp getekend. Bovendien is de Scénic E-Tech Electric ook best betaalbaar, met een basisprijs die onder de € 40.000 duikt voor de 170 pk sterke versie met een batterijpakket van 60 kWh, goed voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 430 km. Met die prijs komt hij bovendien in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie in 2024. Meer rijbereik nodig? Dan moet je de 87 kWh versie hebben, met 625 km tussen twee laadbeurten en een prijs van net geen € 47.000.
Voor een andere optie blijven we in Frankrijk, maar wel bij Renault-concurrent Peugeot. Die biedt sinds kort immers de E-3008 aan, een elektrische SUV met aflopende daklijn en een rijbereik tot… 700 km! Dat laatste presteert hij dankzij een batterij met een capaciteit van niet minder dan 98 kWh. Voor wie zit te wachten op een EV die even ver geraakt tussen twee laadbeurten als de gemiddelde benzine tussen twee tankbeurten, kan dus bij Peugeot terecht.
Hem opladen gaat uiteraard niet zo snel als de gemiddelde benzine tanken, maar traag is de E-3008 niet. Hij biedt immers een DC gelijkstroomlader met een vermogen tot maximaal 160 kW, die de batterij van 20 naar 80% kan opladen in minder dan 30 minuten. Vind je het design leuk, maar hoef je niet noodzakelijk een rijbereik van 700 km? Dan kan je ook gaan voor de versie met een kleinere batterij. Die beschikt over een capaciteit van 73 kWh en geraakt officieel 525 km ver.
Wil je zo goedkoop mogelijk elektrisch rijden? Dan is 2024 jouw jaar… als je in Vlaanderen woont toch. De Vlaamse overheid geeft immers een premie van € 5.000 aan wie een nieuwe elektrische auto koopt, al moet die auto wel aan bepaalde voorwaarden voldoen (zoals een prijs van maximaal € 40.000). Keuze genoeg in dat segment, zeker omdat een aantal automerken de catalogusprijs in het licht van de premie hebben laten zakken tot onder de € 40.000. Trek daar nog eens de premie van € 5.000 af en je doet sowieso een goede deal. Een nog beperkter budget? Weet dan dat er ook premies zijn voor tweedehands elektrische auto’s, al daalt het premiebedrag daarbij wel tot € 3.000. Let wel op, de premie wordt op dit moment enkel toegekend in 2024. En enkel in Vlaanderen…
Ongeacht of je nu aanspraak kan maken op de Vlaamse EV-premie of niet, de Dacia Spring is en blijft de goedkoopste elektrische auto op de markt (tenzij je wil gaan voor een ‘microcar ‘met de bijhorende nog beperktere prestaties en veiligheid). Sterker nog: Dacia heeft zijn kleinste een stevige facelift gegeven en meteen ook een prijsdaling.
Maar weet wat je koopt, want de Spring is echt op maat gemaakt voor wie op zoek is naar basisvervoer. Denk aan een uiterst compact interieur met een basic afwerking, beperkte prestaties, ook wat laden betreft, en een rijbereik dat eerder beperkt is. Wil je meer, dan biedt Citroën de nieuwe ë-C3. Die is ruimer en beter afgewerkt, en biedt ook een groter rijbereik, maar duikt onder de € 25.000. Dat is een stuk meer dan de Spring, maar je krijgt er ook veel voor in ruil. En zowel de ë-C3 als de Dacia Spring komen uiteraard in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie in 2024.
De beste nieuwe auto in 2024 wat pure power en sportiviteit betreft? Dat moet de Porsche Taycan Turbo GT zijn. Of wat dacht een vermogen van een vermogen tot 815 kW (1.108 pk)? Daarmee is dit de krachtigste productie-Porsche ooit gebouwd. Vink je bij je bestelling het Weissach pack aan, zet je je Taycan in ‘Attack Mode’ voor een tijdelijke boost van 120 kW en gebruik je de Launch Control, dan sprint deze Turbo GT in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u. En dat voor een vierdeurs berline met achterbank (al kan je wel aan Porsche vragen om die weg te laten om het gewicht nog wat te doen zakken). Porsche meldt ook nog fijntjes dat zijn krachtigste Taycan met een rondetijd van 7:07,55 min ook de nieuwe recordhouder is voor in serie gebouwde elektrische auto’s op de Nordschleife van de Nürburgring en ook de snelste vierdeurs ooit op het legendarische circuit.
Wacht, hadden we het niet over elektrische auto’s? Klopt, maar voor wie zijn elektrische auto vaak voor kortere ritten gebruikt maar ook ver wil kunnen rijden zonder laadstress, is een plug-in hybride misschien een mooie tussenoplossing. Vooral omdat de nieuwste plug-in hybrides vaak over een grote batterijcapaciteit beschikken en dus ook grotere afstanden 100% elektrisch kunnen afleggen. En dan hoef je niet noodzakelijk te gaan voor de grote SUV’s en berlines van premiummerken. Modellen als de nieuwe VW Golf, Toyota Prius en Ford Tourneo Connect met een plug-in hybride aandrijflijn bieden stuk voor stuk een 100% elektrisch rijbereik van meer dan 100 km. Laad je ze vaak op, dan leg je het gros van je dagdagelijkse verplaatsingen elektrisch af. Maar je moet ze dus wel vaak opladen. Een aantal modellen zijn trouwens ook beschikbaar met DC-snellaadcapaciteit, waardoor je ook tijdens langere ritten even kan bijladen aan de snellader om zo verder te rijden zonder een druppel benzine te verbruiken.
Toch liever 100% elektrisch? Dan is de Volvo EX30 misschien een optie. Dit is de kleinste elektrische Volvo ooit, een minimalistisch getekende crossover SUV met een ecologisch interieur en mits de juiste kruisjes bij je bestelling ook een rijbereik van ver boven de 400 km. Hij wordt op dit moment in China gebouwd, maar tegen 2025 zou hij ook in Gent van de band moeten rollen. Bovendien is hij met zijn vanafprijs van iets meer dan € 39.000 ook nog eens betaalbaar, terwijl Volvo ook private lease-formules voorziet om hem voor een groter publiek toegankelijk te maken. Zijn er dan geen nadelen? Het is een compacte crossover, dus het interieur en de koffer zijn niet meteen gigantisch natuurlijk. En hoewel het minimalistische interieur knap oogt en ook nog eens gebouwd is met ecologische materialen, moet je alle info gaan zoeken op het centrale infotainmentscherm. En dat is voor sommigen misschien net iets te veel van het goede…
Het aanbod van elektrische auto’s blijft in 2024 toenemen in alle richtingen. Goedkoop, snel, met extra veel rijbereik of zelfs met een benzinemotor (al is dat wel vals spelen natuurlijk)… er zijn steeds meer mogelijkheden om te kiezen voor een elektrische auto als je dat wil.