Ook al beginnen er steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt te komen, de aankoopprijs blijft voor veel mensen een obstakel om over te schakelen. Toch kan het een betaalbaar alternatief zijn voor een benzine of diesel, en leasing kan daarbij helpen.
Elektrisch rijden kan een keuze zijn voor wie inzit met het klimaat, maar ook qua gebruikskosten kan een EV een slimme keuze zijn. Hoewel de aankoopprijs van een elektrisch model veelal hoger is die van een gelijkaardige auto met verbrandingsmotor, spaar je bij het inschrijven al meteen geld uit omdat de belasting op inverkeerstelling afhankelijk van het gewest waarvan je het voertuig inschrijft ofwel 0 euro ofwel het absolute minimum. En hetzelfde geldt voor de jaarlijkse verkeersbelasting. Ook de onderhoudskost zou lager moeten liggen, omdat er in een EV nu eenmaal minder bewegende delen zitten en ook geen olie om te verversen.
Bij het rijden zelf kan je geld besparen, maar dan moet je wel op de juiste manier laden. Thuisladen is het voordeligst, waarbij de ‘stroomkost’ per 100 km over het algemeen een stuk lager ligt dan bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Kan je niet thuisladen, dan kan ook publiek laden voordelig uitvallen, als je de snelladers links laat liggen. Daarnaast rijden elektrische auto’s ook gewoon aangenaam, met veel koppel en een stille werking. Hoewel elektrische auto’s niet voor iedereen de ideale oplossing zijn, zijn ze dus wel het overwegen waard.
Leasing is al langer ingeburgerd bij bedrijven, omdat het een manier is om een goed zicht te krijgen op de kosten, met één maandelijkse factuur gedurende de volledige looptijd, zonder dat er twijfels zijn over de herverkoopwaarde – dat risico is voor de leasingmaatschappij. Je betaalt dus ook geen hoge aankoopkost, maar wel gewoon een vast maandelijks bedrag, met daarin ook de verzekering en het onderhoud. Alleen het opladen moet je nog uit eigen zak betalen.
Leasen kan ook een goede manier zijn om te proeven van elektrisch rijden, zonder een al te grote financiële verbintenis aan te gaan. In sommige contracten is bovendien ook de installatie van een thuislaadpaal inbegrepen, met de kost daarvan die gespreid wordt over de volledige leaseperiode. Praktisch. En omwille van de gunstige fiscale behandeling en de vaak hoog ingeschatte restwaarde van EV’s, is het verschil in maandelijks bedrag tussen een EV en een benzine of diesel ook beperkt, en misschien te overbruggen door de lagere ‘brandstofkost’.
Maar wat zijn nu goede modellen om te leasen? Net als wanneer je een auto koopt met een verbrandingsmotor, volg je bij het leasen van een auto ook best een aantal principes. Zo kies je voor een auto die je aantrekkelijk vindt of waar je een band mee hebt, één die voldoet aan jouw comfort- en prestatievereisten en best ook van een merk met een garage niet al te ver uit de buurt. Maar specifiek voor dit artikel geven we enkele aanbevelingen van elektrische automodellen die een aanrader zijn om te leasen, maar daarom niet noodzakelijk de modellen die bovenaan de verkooptabellen van EV’s in België staan – al is daar natuurlijk niets mis mee.
Beginnen doen we met de auto van het jaar 2024, de Renault Scénic. Ben je al wat langer met auto’s bezig, dan zou je kunnen denken dat de Scénic een monovolume is. Maar dat klopt niet: voor de nieuwste generatie maakt het Franse merk de switch naar een SUV, een 100% elektrische. Met een lengte van 4,47 meter is het meteen ook de grootste Scénic ooit. Hij staat op het verlengde onderstel van de Renault Mégane en is verkrijgbaar met een batterijpakket van 60 kWh of één van 87 kWh, dat zorgt voor een rijbereik van meer dan 600 km! Een goede gezinswagen dus, en met een leasing-formule kan je hem waarschijnlijk ook binnen je gezinsbudget laten passen.
Is je gezinsbudget beperkter, dan bestaan er ook goedkopere oplossingen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor de Citroën ë-C3. Die is met zijn catalogusprijs van € 23.300 misschien niet de goedkoopste in absolute cijfers (de Dacia Spring heb je bijvoorbeeld aan € 16.990), maar het is wel een relatief ruime stadswagen met het nodige comfort, en daarmee het eerste écht betaalbare elektrische alternatief. Met zijn 44 kWh LFP-batterij geraakt hij bovendien 326 km ver, en kan je hem snelladen aan 100 kW. Veel keuze in de uitvoering heb je niet: je gaat voor de basic ‘You’ of de beter uitgeruste ‘Max’ en kiest een kleur. Dat zorgt er ook voor dat de maandelijkse leasingprijs eenvoudig te berekenen is. En gezien de lage catalogusprijs is die leasingprijs ook beperkt. Een alternatief zou de nieuwe elektrische Renault 5 kunnen zijn, maar de meer betaalbare versie daarvan komt pas in 2025.
Wat de ë-C3 doet bij Citroën, moet de EX30 doen bij Volvo: prijsrecords breken en een nieuw publiek lokken. De kleine elektrische SUV is de meest betaalbare elektrische Volvo ooit en werd ontwikkeld om ecologisch, fun en betaalbaar te zijn. Volvo werkt ook aan flexibele manieren om de EX30 op de oprit te parkeren, met ook een abonnementsformule. Combineer de haalbare instapprijs van de EX30 (al kost hij tot nog minstens € 38.990) met de traditioneel goede restwaardes van Volvo-modellen en je krijgt een aaibare premium SUV met een aantrekkelijke leasingprijs. Je krijgt in ruil een minimalistisch ontwerp voor het interieur met gerecycleerde materialen, één enkel scherm met alle info op en een soundbar in plaats van de traditionele speakers. Leuke ideeën, maar als het niet helemaal je ding is, kies je na de leaseperiode gewoon wat anders.
De Ford Explorer bijvoorbeeld, de tweede elektrische auto die Ford op grote schaal bouwt, na de grotere Mustang Mach-E. In tegenstelling tot die laatste wordt de Explorer niet in Amerika gebouwd, maar wel in Keulen, in de vroegere fabriek van de Ford Fiesta. En in tegenstelling tot wat je zou kunnen vermoeden, heeft de Explorer niets te maken met de grote SUV met dezelfde naam die het merk in de States verkoopt. De Explorer is één van de vruchten van de samenwerking van Ford met Volkswagen, en hij wordt gebouwd op het MEB-onderstel van de Duitse groep. Dat betekent dat je hem kan bestellen met een batterijpakket met een capaciteit van 52 kWh of 77 kWh, met een rijbereik tot 602 km. Volkswagen-technologie in een avontuurlijke Ford-verpakking dus, voor wie misschien geen fan is van het design van de ID-modellen of een Ford-garage in de buurt heeft in plaats van een VW-dealer.
Wel fan van Volkswagen? Dan kan je misschien de nieuwe ID. 7 checken, die ook verkrijgbaar is met een ruim ‘Tourer’ breakkoetswerk. Want zeg nu zelf, wat is er meer ‘leasing’ dan een grote Volkswagen break (of het moet de Duitse premium-garde zijn)? De ID.7 kan je zien als de elektrische evenknie van de Passat, en dus het fiscaal aanvaardbare alternatief voor bedrijven. En het is eens wat anders dan die vele elektrische SUV’s. En net omdat het geen SUV is, zou de ID. 7 ook zuiniger moeten omspringen met stroom, waardoor hij officieel tot 706 km ver geraakt (als Berline) met een volledig opgeladen batterij met een capaciteit van 77 kWh! De Tourer-versie geraakt net iets minder ver, maar dan rij je wel met één van de weinige elektrische breaks op de markt.
Kortom: of je nu een elektrische auto wil zonder een smak geld op tafel te leggen, elektrisch wil rijden zonder je te engageren voor lange termijn of gewoon omdat je geen rompslomp wil rond je mobiliteit… leasen kan het perfecte antwoord zijn. Het model dat aan je noden voldoet, vind je zonder twijfel op AutoScout24.be