Het aanbod aan elektrische stadswagens is nog vrij beperkt – voor meer nieuws in dit segment is het uitkijken naar 2024 en 2025, wanneer de compacte en betaalbare elektrische modellen van Renault (Renault 4 & 5 Electric) en de Volkswagen-groep (Cupra, VW en Skoda) op de markt komen voor een richtprijs van 25.000 euro. Onder het aanbod van 2023 zijn we het meest gecharmeerd van de Fiat 500e, die het schattige maar chique retrodesign van zijn tegenhanger met verbrandingsmotoren perfect naar de 21e eeuw heeft weten te vertalen. Zijn rijbereik van zo’n 250 km in de praktijk is eerder gemiddeld in deze klasse. Wil je meer voor iets meer geld, dan is de Peugeot e-208 of de Opel Corsa Electric een goede optie, die op papier zo’n 400 km kunnen rijden op een laadbeurt.
Het segment van de elektrische compacte middenklassers is al wat drukker bevolkt, met enkele sterke kandidaten als de MG 4 (met zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding) en de recent verbeterde Volkswagen ID.3. Toch kiezen we voor de Renault Mégane E-Tech Electric, die indruk weet te maken met zijn hoogwaardige bouwkwaliteit en zijn plezierige rijgedrag. Bovendien zorgt het uitstekende infotainmentsysteem van Google voor een aangename gebruikservaring. Het is geen perfecte auto – zijn relatief beperkte rijbereik en zijn krappe achterbank zijn de grootste minpunten, voor deze zaken kijk je dus best elders. Maar met de elektrische Mégane is het duidelijk dat Renault een stap zet richting een premium ervaring.
Ben je op zoek naar een elektrische wagen die aanvoelt als een ‘gewone’ auto met heel wat praktische troeven, dan is de Skoda Enyaq een uitstekende keuze. Zijn traditionele maar stijlvolle koetswerkdesign is niet zo schreeuwerig of excentriek als sommige andere EV’s, terwijl je aan boord heel wat ruimte hebt voor het hele gezin en de nodige bagage. Bovendien kan je dankzij zijn zuinige aandrijflijn in de praktijk zo’n 450 km rijden met de grootste batterij, wat voldoende rijbereik is om geen laadpaalstress te krijgen voor de meeste mensen. Daarnaast kan je de Enyaq ook als sportieve RS krijgen als je wat fun wil hebben onderweg.
De Peugeot e-2008 is een compacte elektrische SUV die veel volwassener aanvoelt dan je zou vermoeden gezien zijn formaat. Bovendien heeft het model in 2023 een facelift gekregen die een zuinigere én krachtigere elektromotor en een iets grotere batterij met zich meebracht, waardoor je een theoretisch rijbereik haalt van zo’n 400 km. Dankzij die zuinige elektromotor blijven de gebruikskosten ook beperkt, terwijl je aan boord best veel ruimte hebt voor zo’n compact model. Ook qua rijcomfort en een luxueuze afwerking kan de e-2008 opboksen tegen grotere en duurdere modellen.
De Tesla Model X heeft het rijk lang voor zich alleen gehad, maar de laatste jaren zijn er dan toch enkele Europese concurrenten tevoorschijn gekomen, die de Amerikaanse elektrische SUV op verschillende vlakken weten te verslaan dankzij hun modernere basis. De Mercedes EQS SUV is de meer luxueuze optie die je kan kiezen. Het is, zoals zijn naam verklapt, de SUV-versie van de luxerberline EQS, die je dan weer als de elektrische tegenhanger van de iconische S-Klasse kan beschouwen. Met andere woorden: de EQS SUV is een luxe-SUV in hart en nieren. Je vindt plek aan boord voor maximaal 7 personen, het interieur is bezaaid met de mooiste materialen en als kers op de taart is er het MBUX Hyperscreen, met zijn imposante displays over de hele breedte van het dashboard. Bovendien zorgt zijn grote batterij van 108,4 kWh voor een rijbereik van maximaal 634 km, waarmee hij zijn rechtstreekse concurrenten verslaat. Ben je op zoek naar een iets sportiever rijdende elektrische SUV met nog steeds veel ruimte en comfort, dan is er ook nog de BMW iX.
Hoewel de Porsche Taycan een enorm overtuigende sportberline is, hebben we voor deze categorie toch gekozen voor een model dat voldoet aan de klassieke definitie van een sportwagen: de Maserati GranTurismo Folgore. Die vertrouwt hevig op de prachtige stijlelementen die zijn voorganger zo’n lange levensduur hebben gegeven, maar de basis is volledig nieuw, met een meer dan 750 pk sterke aandrijflijn met drie(!) elektromotoren en een sprint van 0-100 km/u in 2,7 seconden. Hij haalt zelfs een topsnelheid van 320 km/u, wat uitzonderlijk is voor een elektrische wagen. Bovendien heb je nog steeds plek aan boord voor 4 personen en een bruikbare kofferruimte, waardoor je er ook langere afstanden mee kan doen. Bellissima!