Dit zijn de EV’s met het grootste rijbereik die je in België kan kopen.
Dit zijn de EV’s met het grootste rijbereik die je in België kan kopen.
De hekkensluiter van deze top 10 is meteen ook het goedkoopste model in dit overzicht: de Tesla Model 3 Long Range. Die maakt zeer efficiënt gebruik van een batterijpakket van 75 kWh (netto) om een officieel WLTP-rijbereik van 602 km te bereiken. In tegenstelling tot de meeste andere modellen in deze lijst, hoeft de Tesla daarvoor niet te rekenen op een enkele elektromotor voor maximale efficiëntie, maar kan de Model 3 gewoon gebruik maken van twee motoren voor een totaal van 441 pk met vierwielaandrijving. Tesla biedt ook nog 18-duims ‘Aero’-velgen aan die het rijbereik nog zouden doen toenemen tot 626 km, maar daar zijn geen officiële tests mee gedaan.
We spelen een klein beetje vals, want de Polestar 3 wordt pas vanaf het tweede kwartaal van 2024 geleverd in België, maar je kan hem wel al kopen. In zijn meest efficiënte variant haal je een rijbereik van 610 km in deze grote elektrische SUV, die zijn technische basis deelt met de Volvo EX90. Dat heeft hij te danken aan een enorm batterijpakket van 107 kWh, dat twee elektromotoren van in totaal 490 pk aandrijft. Er is ook een Performance-pakket met iets meer vermogen en grotere velgen, maar dan moet je genoegen nemen met 560 km rijbereik.
Nog zo’n zuinigheidswonder is de Ioniq 6, die net als de Tesla Model 3 geen gebruik maakt van een extreem grote batterij, maar zijn enorme rijbereik haalt uit een zeer goede efficiëntie. Dat zie je ook duidelijk aan de Ioniq, met zijn extreem gestroomlijnde vorm. Dankzij een batterij van 77,4 kWh en een 229 pk sterke elektromotor op de achteras haalt het model in zijn gunstigste vorm een rijbereik van 614 km. Je kan dezelfde batterij ook met vierwielaandrijving nemen en/of met grotere velgen, maar dan beknibbel je op de efficiëntie. De Ioniq 6 is, na de Tesla Model 3, ook een van de goedkoopste modellen in deze lijst.
Goedkoop kan je de BMW i7 xDrive60 bezwaarlijk noemen, met een vanafprijs van bijna 140.000 euro, maar daar gaat het natuurlijk niet om in dit overzicht. Belangrijker is zijn rijbereik van 625 km dankzij een 101,7 kWh grote batterij, en dat ondanks een maar liefst 544 pk sterke aandrijflijn en een wagengewicht van meer dan 2,6 ton.
De BMW i7 doet het goed, maar de iX SUV doet het nog iets beter, vooral dankzij een iets grotere batterij van 108,8 kWh in het geval van de xDrive50, die ook indruk maakt met zijn 523 pk sterke aandrijflijn. Daarmee sprint de 2,5 ton zware SUV in amper 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Er is ook een nog snellere versie met dezelfde batterij, de iX M60 met 619 pk, maar daarmee haal je maximaal een rijbereik van 566 km.
Vroeger heette deze versie de ‘Long Range’, tegenwoordig gaat de Tesla Model S met het grootste rijbereik als ‘Dual Motor’ door het leven, naast de supersnelle Plaid met drie motoren. Dankzij een batterij van 100 kWh haalt deze grote berline een officieel rijbereik van 634 km, al zou je opnieuw met een meer aerodynamische set Tempest-velgen een beter cijfer moeten kunnen halen. Ondanks zijn grotere efficiëntie dan de supersnelle Plaid, is deze Model S ook beslist geen trage jongen, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Hij kost echter ook het dubbele van de Model 3 Long Range...
De Polestar 2 heeft dankzij een recente facelift een serieuze inhaalbeweging gemaakt in deze top 10, want dankzij een nieuwe aandrijflijn met achterwielaandrijving en een iets grotere batterij van 82 kWh (bruto) haalt de Zweeds-Chinese berline een rijbereik van 635 km. De Long Range Single Motor heeft een elektromotor van 299 pk op de achteras, waarmee hij in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/u sprint. Er is ook een Long Range Dual Motor met 421 pk, of een Long Range Dual Motor met Performance-pakket van 476 pk die in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.
Mercedes scoort zeer sterk in deze top 10 met zijn nieuwe elektrische modellen, die op een specifiek EV-platform zijn gebouwd en bovendien gebruik maken van forse batterijpakketten. Deze EQE 350+ Long Range heeft een accu van 90,56 kWh (bruikbaar), die de nodige stroom voorziet aan de 292 pk sterke elektromotor op de achteras. Daarmee haalt het model een maximaal rijbereik van 671 km, toch als je voor de meest gunstige uitrusting kiest (met name de velgen hebben een grote impact). Met een lengte van 4,95 meter is de EQE ongeveer even groot als een E-Klasse, vandaar ook de naam.
Volkswagen is een versnelling hoger geschakeld met zijn MEB-platform, dankzij een nieuwe en zuinigere elektromotor van 286 pk en een nieuwe, grotere batterij van 85 kWh (bruikbaar), die beiden debuteren in deze ID.7. Je zou het model kunnen zien als de elektrische tegenhanger van de Passat, met dankzij een gestroomlijnde vorm en de efficiënte aandrijflijn een beloofd rijbereik van 700 km. Al is het eigenlijk nog wachten tot het einde van 2023 alvorens de ID.7 op de markt verschijnt. Er komt ook een krachtigere GTX-versie en een break, maar die zullen iets minder ver kunnen rijden op een laadbeurt.
De koning op vlak van rijbereik is duidelijk de Mercedes EQS, die met zijn gladde vorm, zijn gigantische batterij van 107,8 kWh en zijn efficiënte elektromotor van 333 pk op de achteras een rijbereik haalt van 756 km volgens de WLTP-cyclus. Daarmee was de ‘elektrische S-Klasse' de eerste elektrische auto die de grens van 700 km doorbrak toen hij uitkwam in 2021. In Nederland kan je intussen ook de Amerikaanse Lucid Air Dream Edition bestellen met een rijbereik van meer dan 800 km, maar dit model is niet beschikbaar in België.