Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Luxeauto’s: de meest prestigieuze modellen

Stijlvol onderweg

Bekijk het luxe aanbod

The sky is the limit: om écht indruk te maken op de parking van de golfclub volstaat arriveren in een Porsche of Mercedes al lang niet meer. In een van deze modellen daarentegen...

Of het nu in Knokke-Zoute, op de parking van de golfclub of die van discotheek Carré is: het draait allemaal om prestige en om gezien worden. Een ‘simpele’ luxewagen als een Porsche Taycan, BMW X5 of Mercedes EQS doet al lang niet meer zoveel hoofden draaien tussen al die andere luxueuze premiummerken. Maar wees er maar zeker van dat je de aandacht trekt als je – of je chauffeur – komt aanrijden in een van deze modellen...

Aston Martin DBX

Je had voor een Bentley Bentayga, een Porsche Cayenne of een Lamborghini Urus kunnen kiezen. Maar dat heb je niet gedaan. In plaats daarvan koos je ervoor om een prestigieus Brits merk uit de nood te helpen. Deze DBX moet voor Aston Martin immers de grote ommezwaai betekenen richting stabiele financiële toekomst.

SUV’s van luxemerken zijn immers razend populair. Vraag maar aan Porsche, dat zijn bestaan vandaag te danken heeft aan de Cayenne. Of aan Lamborghini, dat zijn Urus-productie niet snel genoeg klaar kan hebben. Deze DBX, Astons eerste SUV, is dus de melkkoe van het merk. Maar net dat tikkeltje exclusiever dan zijn concurrenten.

aston martin dbx 93

Ferrari Purosangue

Met deze Purosangue laat je twee dingen zien: dat je geduld hebt en dat je connecties hebt. Ferrari’s eerste SUV – al nemen de Italianen die afkorting zelf niet in de mond – heeft immers lang op zich laten wachten. Bijzonder lang. Ferrari heeft het alleszins niet nodig, want de productie van zijn andere modellen is elk jaar steevast uitverkocht.

Dat brengt ons dan bij het tweede. De productie van de Purosangue is zelfs voor de komende twee jaar al uitverkocht, en Ferrari geeft graag voorrang aan kopers die al klant bij het merk zijn. Kom je op de golfclub dus aanrijden in een Purosangue, dan betekent dit dat je in je garage ook al minstens één andere Ferrari hebt staan...

ferrari purosangue 74

Mercedes-Maybach GLS

Nee, dit is niet zomaar een Mercedes-Benz GLS. In deze GLS wil je vooral gereden worden. Naast de S-Klasse – en binnenkort ook de EQS – geeft Mercedes immers ook zijn grootste SUV de Maybach-behandeling. Meer chroom aan de buitenkant, meer leder en personalisatiemogelijkheden aan de binnenkant. Tot en met twee afzonderlijke zetels op de achterbank die het first class-gevoel van een vliegtuig moeten nabootsen.

Of het traditionele Maybach-publiek hoog oploopt met de GLS, is niet zeker. Maar daar heb je lak aan. Letterlijk: deze GLS kun je immers van een tweekleurige lak voorzien die meer dan 21.000 euro kost. Combineer dat met de 23-duimsvelgen van 7.500 euro en het witlederen Manufaktur-interieur van vlot 16.000 euro en je hebt het equivalent van een C-Klasse aan opzichtige bling aan je auto gespendeerd. Zien en gezien worden, remember?

mercedes-maybach gls 600 4matic 57

Porsche 911 S/T

Deze Porsche 911 is dan weer het tegendeel van zien en gezien worden. De Duitser laat zien dat je een connaisseur bent, en dat je voor het nec plus ultra van het 911-gamma bent gegaan. Niet voor de 130.000 euro kostende basis-Carrera die naast jou 911 geparkeerd staat, maar wel voor de bijna 200.000 euro meer kostende 911 S/T.

Wat dat model precies is? De hoogtoerige atmosferische 4.0-zescilinder-in-lijn van de 911 GT3 RS, maar dan in een discreet jasje. Een GT3 RS Touring, zo je wil. Tel daarbij een dieetkuur, een manuele versnellingsbak en een productie die beperkt is tot 1.963 exemplaren, en je hebt gegarandeerd een future classic in handen.

porsche 911 s t heritage design package 51

Range Rover SV LWB

Nog zo’n SUV waarin je het liefst achterin wil plaatsnemen: de Range Rover SV LWB. Geen ordinaire Range Rover Sport, geen banale Range Rover met korte wielbasis waarvan er nog minstens drie andere in je villawijk staan, maar wel de Range Rover met lange wielbasis. En onder handen genomen door de Special Vehicle Operations-afdeling van de Britten.

Dat betekent dat je vooral de SV Signature Suite wil, met twee afzonderlijke zitplaatsen achteraan. En dat je nadien nog even bij SV Bespoke langs wil gaan, voor een koetswerk- of interieurkleur op maat. Maar schrik dan niet als de totaalfactuur ver boven de 300.000 euro uitkomt...

range rover

Rolls-Royce Spectre

Spreek je over prestigieuze luxeauto’s, dan kun je niet om Rolls-Royce heen. En om de Spectre, het eerste elektrische model van het Britse merk. Geen majestueuze V12 meer onder de lange motorkap van deze 5,48 meter lange kolos, maar twee elektromotoren van in totaal 584 pk. Een batterij van 102 kWh moet een rijbereik van 530 kilometer opleveren.

Maar niet getreurd: om indruk te maken staat er nog steeds een Spirit of Ecstacy bovenop de verchroomde grille – ook die is er nog steeds – en gaan de deuren nog steeds in omgekeerde richting open. En is er een overdaad aan luxe natuurlijk. Heb je de sleutels van een Spectre in handen, dan betekent dit dat jij niet een van die onfortuinlijke gefortuneerden bent die nog tot 2025 moet wachten.

rolls-royce spectre 71

Rimac Nevera

Afsluiten doen we met een hypercar. Die ontbraken in dit lijstje, maar worden vertegenwoordigd door een Kroatisch merk: Rimac. Dat is aan een blitzcarrière bezig, waarbij het intussen mede-eigenaar geworden is van Bugatti. Het grote wapenfeit? De volledig elektrische Rimac Nevera.

De Nevera heeft vier elektromotoren, goed voor in totaal 1.940 pk en een topsnelheid van 415 km/u. Hoeft het te verrassen dat dit ook de snelste elektrische productiewagen op de Nürburgring is? Als dat geen weetje is om mee uit te pakken in de bar van de golfclub terwijl je achteloos de sleutels van je Nevera op de toog gooit, dan weten wij het ook niet meer...

rimac nevera 69

Artikel delen

Alle artikels

Hoofdfoto goedkoopste EV-s

De goedkoopste elektrische auto’s: top 5 en alternatieven in 2024

Advies · De beste auto's
Hoofdbeeld Best EV 2024 (Renault COTY)

De beste elektrische auto’s van 2024: 7 aanraders

Advies · De beste auto's
Skoda Enyaq

Koopgids: de beste nieuwe auto’s om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Ontdek meer